Horner bijt terug na uithaal Wolff: "Dat is helaas typisch Toto"
In de discussie over de volgende grote F1-regelwijzigingen, die in
2026 zullen worden doorgevoerd, staan Toto Wolff en Christian
Horner lijnrecht tegenover elkaar. De teambaas van Red Bull, het
team dat vanaf 2026 in samenwerking met Ford haar eigen motor in
gebruik zal nemen, kan zich niet helemaal vinden in de reglementen
zoals ze er nu voorstaan. Waarom? Omdat hij vreest dat het streven
naar een motor die de helft van het vermogen haalt uit de batterij
ervoor zal zorgen dat er 'technische Frankenstein-bolides'
ontstaan. De Brit ziet dan ook maar al te graag dat er nog het een
en ander wordt gewijzigd aan de motorreglementen. Toto Wolff kon
zich totaal niet vinden in de woorden van Horner en noemde zijn Red
Bull-concurrent een 'doemdenker'. Volgens hem is er nul kans dat de
F1-regels voor 2026 nog worden gewijzigd. Hij vermoedt dat Horner
juist bang is dat het Red Bull-motorproject niet lekker uit de verf
zal komen. Horner: "Mij gaat het om de sport" Wolff deed zijn
uitspraken afgelopen zaterdag, waarop Horner na afloop van de Grand
Prix in Oostenrijk de kans kreeg om terug te reageren.
Geconfronteerd met de woorden van de Mercedes-man, zucht de
teambaas van Verstappen en Perez dat Wolff alleen maar aan zijn
eigen belang denkt. Dat in tegenstelling tot de Red Bull-teambaas,
die naar eigen zeggen juist het beste voor de sport wil. "Dat is
helaas typisch Toto, die alleen preekt voor eigen parochie. Mij
gaat het om de sport en niet om het gewin van Red Bull. Het is nog
veel te vroeg om te zeggen wie er een competitieve of geen
competitieve motor gaat hebben in 2026. Vanuit het oogpunt van de
sport is het het belangrijkste dat we samen de verantwoordelijkheid
dragen om er met de F1-bazen en de FIA voor te zorgen dat het
product dat we leveren zo goed mogelijk is. Anders falen we
gezamenlijk." Horner: "De FIA neemt het serieus" Mercedes-teambaas
Wolff bracht als argument naar voren dat de reglementen zoals ze nu
op papier staan al zijn opgesteld in samenspraak met alle betrokken
leveranciers, dus dat het daarom niet aan de orde is om ze nog eens
te wijzigen. Heeft hij niet een punt? Horner wijst op zijn beurt op
nieuwe inzichten die naar verloop van de tijd zijn opgedaan nu de
teams het tempo van hun 2026-projecten opvoeren. "De regels zijn
anders dan eerst de intentie was. Pas als je echt aan de slag gaat
met de regels, besef je waar de beperkingen liggen." Volgens Horner
is het laatste woord over de reglementen zeker nog niet gezegd. "De
FIA neemt de verantwoordelijk en gaat zorgvuldig te werk. Sommige
teams delen bovendien de mening van Red Bull. De FIA neemt het
serieus. Ze hebben een capabel team en ze weten waar de uitdagingen
liggen. Zeer recent heeft de president het nog over het in zijn
optiek te hoge gewicht van de bolides gehad. Dat is niet makkelijk
terug te brengen, zeker omdat de grootte van de batterij en de
bijbehorende koelingselementen verder toe gaan nemen", aldus de
teambaas.
2026 zullen worden doorgevoerd, staan Toto Wolff en Christian
Horner lijnrecht tegenover elkaar. De teambaas van Red Bull, het
team dat vanaf 2026 in samenwerking met Ford haar eigen motor in
gebruik zal nemen, kan zich niet helemaal vinden in de reglementen
zoals ze er nu voorstaan. Waarom? Omdat hij vreest dat het streven
naar een motor die de helft van het vermogen haalt uit de batterij
ervoor zal zorgen dat er 'technische Frankenstein-bolides'
ontstaan. De Brit ziet dan ook maar al te graag dat er nog het een
en ander wordt gewijzigd aan de motorreglementen. Toto Wolff kon
zich totaal niet vinden in de woorden van Horner en noemde zijn Red
Bull-concurrent een 'doemdenker'. Volgens hem is er nul kans dat de
F1-regels voor 2026 nog worden gewijzigd. Hij vermoedt dat Horner
juist bang is dat het Red Bull-motorproject niet lekker uit de verf
zal komen. Horner: "Mij gaat het om de sport" Wolff deed zijn
uitspraken afgelopen zaterdag, waarop Horner na afloop van de Grand
Prix in Oostenrijk de kans kreeg om terug te reageren.
Geconfronteerd met de woorden van de Mercedes-man, zucht de
teambaas van Verstappen en Perez dat Wolff alleen maar aan zijn
eigen belang denkt. Dat in tegenstelling tot de Red Bull-teambaas,
die naar eigen zeggen juist het beste voor de sport wil. "Dat is
helaas typisch Toto, die alleen preekt voor eigen parochie. Mij
gaat het om de sport en niet om het gewin van Red Bull. Het is nog
veel te vroeg om te zeggen wie er een competitieve of geen
competitieve motor gaat hebben in 2026. Vanuit het oogpunt van de
sport is het het belangrijkste dat we samen de verantwoordelijkheid
dragen om er met de F1-bazen en de FIA voor te zorgen dat het
product dat we leveren zo goed mogelijk is. Anders falen we
gezamenlijk." Horner: "De FIA neemt het serieus" Mercedes-teambaas
Wolff bracht als argument naar voren dat de reglementen zoals ze nu
op papier staan al zijn opgesteld in samenspraak met alle betrokken
leveranciers, dus dat het daarom niet aan de orde is om ze nog eens
te wijzigen. Heeft hij niet een punt? Horner wijst op zijn beurt op
nieuwe inzichten die naar verloop van de tijd zijn opgedaan nu de
teams het tempo van hun 2026-projecten opvoeren. "De regels zijn
anders dan eerst de intentie was. Pas als je echt aan de slag gaat
met de regels, besef je waar de beperkingen liggen." Volgens Horner
is het laatste woord over de reglementen zeker nog niet gezegd. "De
FIA neemt de verantwoordelijk en gaat zorgvuldig te werk. Sommige
teams delen bovendien de mening van Red Bull. De FIA neemt het
serieus. Ze hebben een capabel team en ze weten waar de uitdagingen
liggen. Zeer recent heeft de president het nog over het in zijn
optiek te hoge gewicht van de bolides gehad. Dat is niet makkelijk
terug te brengen, zeker omdat de grootte van de batterij en de
bijbehorende koelingselementen verder toe gaan nemen", aldus de
teambaas.