Spektakel in Silverstone: Titelstrijd tussen Schumacher en Hill ontspoort na 'domme' crash
Damon Hill ving de Grand Prix aan vanaf poleposition. Ook Michael
Schumacher startte vanaf de eerste startrij: hij kwalificeerde zich
als tweede op ruim twee tienden van Hill. De Engelsman kende een
goede start, evenals Ferrari's Jean Alesi. Alesi vertrok vanaf de
zesde stek en lag bij het ingaan van de eerste bocht al tweede. In
tegenstelling tot concurrenten Hill en Alesi had Schumacher een
mindere start; de regerend wereldkampioen sloot in de openingsronde
aan op de derde plaats. Alesi toont spierballen Hoewel de Ferrari
van Alesi niet opgewassen was tegen de snelheid van Schumachers
Benetton, verdedigde de Fransman sterk. Alesi wist Schumacher lang
achter zich te houden. Terwijl het tweetal streed om de tweede
plaats, vergrootte Hill zijn voorsprong. In de twaalfde raceronde
had Hill al meer dan tien seconden voorsprong. Schumacher kreeg
vrij baan toen Alesi zijn pitstop maakte in ronde achttien. De
Duitse coureur verkleinde het gat naar Hill beetje bij beetje. Toen
Hill naar binnen ging voor een pitstop, greep Schumacher de
leiding. Stuivertje wisselen Halverwege de race werd duidelijk dat
het team van Benetton koos voor een andere pitstopstrategie. Waar
Hill en Alesi twee pitstops zouden maken, kwam Schumacher slechts
één keer binnen. Na zijn pitstop kwam Hill op negen seconden van
rivaal Schumacher terecht. Hoewel Hill even dichterbij Schumi kwam,
vergrootte Schumacher kort daarna weer het gat wegens een mindere
hoeveelheid brandstof in zijn Benetton-bolide. In ronde 31 maakte
Schumacher zijn pitstop, waarna Hill de leiding overnam. De Duitser
kwam twintig seconden achter Hill terecht. Na Hills tweede pitstop
in ronde 41 ging de leiding weer naar Schumacher. Bij het uitrijden
van de pitstraat kwam Hill direct achter Schumacher terecht. Het
tweetal beschikte over ongeveer evenveel brandstof in hun bolide.
Het was de Brit die echter over nieuwere banden beschikte en zijn
conculega onder druk zette. In ronde 46 deed Hill een ambitieuze
inhaalpoging in Priory, welke verkeerd uitpakte. Terwijl Schumacher
de bocht keurig aansneed op de racelijn, positioneerde Hill zijn
Williams aan de binnenzijde. Hill verremde zich flink wat leidde
tot een touché, waarna beide coureurs in de grindbak belandden.
Schumacher was na afloop zeer teleurgesteld in Hill: "Ik weet dat
hij voor thuispubliek wil winnen, maar het was een domme actie. Er
was gewoon geen ruimte voor twee auto's, je kunt hier niet inhalen.
Zelfs voor thuispubliek moet je jouw zenuwen onder controle houden.
Ik denk dat hij onder teveel druk stond en iets probeerde dat
gewoon niet kon." Tekst gaat verder onder foto. De afbeelding is
puur ter illustratie, op de foto is de bolide van Hill te zien na
een crash op het circuit van Monza in hetzelfde jaar. Na het
uitvallen van Schumacher en Hill streden hun teamgenoten Johnny
Herbert en David Coulthard een tijdje om de overwinning. Herbert
trok aan het langste eind en won zijn eerste race. Coulthard moest
genoegen nemen met een derde plek na het uitdienen van een
stop-and-go-penalty wegens te hard rijden in de pitstraat. Alesi
werd tweede. Ondanks een bijzonder podium - met een overwinning van
lokale held Herbert als kers op de taart - lag de focus in de media
vooral op het voorval tussen kampioenschapsleiders Schumacher en
Hill. De relatie tussen Hill en Schumacher was, op zijn zachtst
gezegd, niet veel meer waard na de controversiële seizoensafsluiter
in Adelaide een jaar eerder. Het beetje respect dat er (wellicht)
nog was, verdween tijdens de Grand Prix van Frankrijk nadat
Schumacher Hill beschuldigde van een brake-test. Toen het tweetal
elkaar opnieuw raakte in het Verenigd Koninkrijk, was de maat vol.
Schumacher wond er geen doekjes om dat hij klaar was met de acties
van Hill en kreeg meermaals zijn gelijk in de media. Later dat jaar
kwam het nog eenmaal tot een crash tussen beiden: Hill reed
achterin de Benetton van Schumacher bij het aanremmen voor een
chicane. De Duitser nam echter de mooist mogelijke vorm van wraak:
met negen overwinningen uit zeventien races werd hij in Japan voor
de tweede keer wereldkampioen.
Schumacher startte vanaf de eerste startrij: hij kwalificeerde zich
als tweede op ruim twee tienden van Hill. De Engelsman kende een
goede start, evenals Ferrari's Jean Alesi. Alesi vertrok vanaf de
zesde stek en lag bij het ingaan van de eerste bocht al tweede. In
tegenstelling tot concurrenten Hill en Alesi had Schumacher een
mindere start; de regerend wereldkampioen sloot in de openingsronde
aan op de derde plaats. Alesi toont spierballen Hoewel de Ferrari
van Alesi niet opgewassen was tegen de snelheid van Schumachers
Benetton, verdedigde de Fransman sterk. Alesi wist Schumacher lang
achter zich te houden. Terwijl het tweetal streed om de tweede
plaats, vergrootte Hill zijn voorsprong. In de twaalfde raceronde
had Hill al meer dan tien seconden voorsprong. Schumacher kreeg
vrij baan toen Alesi zijn pitstop maakte in ronde achttien. De
Duitse coureur verkleinde het gat naar Hill beetje bij beetje. Toen
Hill naar binnen ging voor een pitstop, greep Schumacher de
leiding. Stuivertje wisselen Halverwege de race werd duidelijk dat
het team van Benetton koos voor een andere pitstopstrategie. Waar
Hill en Alesi twee pitstops zouden maken, kwam Schumacher slechts
één keer binnen. Na zijn pitstop kwam Hill op negen seconden van
rivaal Schumacher terecht. Hoewel Hill even dichterbij Schumi kwam,
vergrootte Schumacher kort daarna weer het gat wegens een mindere
hoeveelheid brandstof in zijn Benetton-bolide. In ronde 31 maakte
Schumacher zijn pitstop, waarna Hill de leiding overnam. De Duitser
kwam twintig seconden achter Hill terecht. Na Hills tweede pitstop
in ronde 41 ging de leiding weer naar Schumacher. Bij het uitrijden
van de pitstraat kwam Hill direct achter Schumacher terecht. Het
tweetal beschikte over ongeveer evenveel brandstof in hun bolide.
Het was de Brit die echter over nieuwere banden beschikte en zijn
conculega onder druk zette. In ronde 46 deed Hill een ambitieuze
inhaalpoging in Priory, welke verkeerd uitpakte. Terwijl Schumacher
de bocht keurig aansneed op de racelijn, positioneerde Hill zijn
Williams aan de binnenzijde. Hill verremde zich flink wat leidde
tot een touché, waarna beide coureurs in de grindbak belandden.
Schumacher was na afloop zeer teleurgesteld in Hill: "Ik weet dat
hij voor thuispubliek wil winnen, maar het was een domme actie. Er
was gewoon geen ruimte voor twee auto's, je kunt hier niet inhalen.
Zelfs voor thuispubliek moet je jouw zenuwen onder controle houden.
Ik denk dat hij onder teveel druk stond en iets probeerde dat
gewoon niet kon." Tekst gaat verder onder foto. De afbeelding is
puur ter illustratie, op de foto is de bolide van Hill te zien na
een crash op het circuit van Monza in hetzelfde jaar. Na het
uitvallen van Schumacher en Hill streden hun teamgenoten Johnny
Herbert en David Coulthard een tijdje om de overwinning. Herbert
trok aan het langste eind en won zijn eerste race. Coulthard moest
genoegen nemen met een derde plek na het uitdienen van een
stop-and-go-penalty wegens te hard rijden in de pitstraat. Alesi
werd tweede. Ondanks een bijzonder podium - met een overwinning van
lokale held Herbert als kers op de taart - lag de focus in de media
vooral op het voorval tussen kampioenschapsleiders Schumacher en
Hill. De relatie tussen Hill en Schumacher was, op zijn zachtst
gezegd, niet veel meer waard na de controversiële seizoensafsluiter
in Adelaide een jaar eerder. Het beetje respect dat er (wellicht)
nog was, verdween tijdens de Grand Prix van Frankrijk nadat
Schumacher Hill beschuldigde van een brake-test. Toen het tweetal
elkaar opnieuw raakte in het Verenigd Koninkrijk, was de maat vol.
Schumacher wond er geen doekjes om dat hij klaar was met de acties
van Hill en kreeg meermaals zijn gelijk in de media. Later dat jaar
kwam het nog eenmaal tot een crash tussen beiden: Hill reed
achterin de Benetton van Schumacher bij het aanremmen voor een
chicane. De Duitser nam echter de mooist mogelijke vorm van wraak:
met negen overwinningen uit zeventien races werd hij in Japan voor
de tweede keer wereldkampioen.