De net niet zege van Verstappen op Silverstone na bandenfiasco in slotfase

Het is het einde van de race en de wagens staan na de finish van de
GP van Groot-Brittannië bij elkaar. Winnaar Lewis Hamilton klimt
uit zijn Mercedes en bekijkt zijn linker voorband. Die is helemaal
aan gort. Een groot gedeelte van de laatste van 52 rondes reed hij
rond met een kapotte band. Van zijn voorsprong van 34 seconden op
Max Verstappen bleef aan de finish nog maar een handvol tellen
over. De GP van Groot-Brittannië ging de boeken in als de
klapbanden-race. Niet alleen Hamilton, maar ook Valtteri Bottas en
Carlos Sainz kregen aan het einde van de race een klapband.
Allemaal linksvoor. Het begon in ronde 50 bij Valtteri Bottas. De
Mercedes-coureur rijdt op P2 als zijn band linksvoor het begeeft.
Met moeite komt hij naar de pits, maar een podiumplek kan hij
vergeten. Hamilton gewaarschuwd Door de klapband van de Fin schuift
Max Verstappen van plek 3 naar plek 2. Het verschil met Hamilton op
dat moment: 15 seconden. Een ronde later is het Verstappen die de
pitstraat inrijdt. Hij wisselt zijn harde band in voor de softs. Om
de snelste raceronde te pakken (dat hem ook gaat lukken), maar ook
uit voorzorg om niet net als Bottas tegen een klapband op te lopen.
Bij terugkeer op de baan is het gat tussen Hamilton en Verstappen
34 seconden. In de laatste ronde is het eerst Sainz die zijn linker
voorband ziet klappen. Van P4 valt hij ineens buiten de punten met
zijn McLaren. En dan is het ook ineens raceleider Hamilton die veel
minder snel gaat. Even hiervoor waarschuwde zijn team hem al om
zijn banden te sparen, te laat dus. In bocht 8 gaat het mis met
zijn linker voorband. Hij weet zijn wagen wel op de baan te houden
en kan doorrijden. Natuurlijk wel een stuk minder snel, met achter
hem een op topsnelheid jagende Verstappen. De 34 seconden worden 20
seconden. Het worden er 15. Steeds minder tellen houdt Hamilton
over. Maar aan de streep net genoeg (6) om de GP van
Groot-Brittannië op zijn naam te zetten. Had Verstappen moeten
pitten? Wat als Verstappen in ronde 51 niet voor nieuwe banden was
gaan pitten? Had hij dan ook een klapband gekregen, of had hij de
race dan gewonnen? We zullen het nooit weten. Na de race deed
bandenleverancier Pirelli wel onderzoek naar de serie klapbanden op
Silverstone. Conclusie: er waren twee oorzaken aan te wijzen
volgens de bandenleverancier. De extreem lange stints die de auto's
reden op het veeleisende circuit van Silverstone en de hogere
snelheid van de 2020-auto's waardoor de krachten op de banden
maximaal waren, met de meeste druk op de linker voorband. Bekijk
hieronder hoe het bandendrama zich ontrolde in 2020.

Top Headlines

Oudere Top Headlines