Aston Martin deed de track limit-bom barsten: "Dat hoort erbij"
De onofficiële uitslag van een Grand Prix is in negen van de tien
gevallen ook de officiële uitslag. Soms kan een enkele rijder nog
wel eens bestraft worden, maar zo bont als bij de Grand Prix van
Oostenrijk hebben we het nog niet zo vaak gezien. Liefst acht
coureurs kregen uren na de race nog een tijdstraf en de uitslag
werd flink op zijn kop gegooid. Aanleiding was het protest van
Aston Martin. Zij meenden dat niet iedere coureur bestraft werd
voor het overschrijden van de track limits in met name bocht 9 en
10 op de Red Bull Ring in Oostenrijk. "We zagen dat niet alle
overtredingen werden bestraft in de race. Toen we de voorlopige
uitslag kregen, zagen we dat het nog steeds niet was gedaan. Toen
besloten we protest aan te tekenen", legt teambaas Mike Krack
voorafgaand aan de GP van Groot-Brittannië uit aan onder meer
RacingNews 365 . Het hoort erbij Tijdens de race werden al straffen
uitgedeeld, maar erna bleek dat de wedstrijdleiding niet alle
mogelijke overtredingen had kunnen controleren, omdat het er zo
veel waren. Men ging nogmaals naar 1200 (!) mogelijke overtredingen
kijken, om zo te bepalen of er nog coureurs waren die een of
meerdere straffen verdienden. Dit werden dus uiteindelijk 8
coureurs. Aston Martin-rijder Fernando Alonso profiteerde en schoof
op naar P5. Ook Lance Stroll maakte een plekje goed en steeg van
P10 naar P9 in de definitieve uitslag. Krack geeft aan dat hij
tegen Alonso en Lance Stroll had gezegd dat ze gewoon binnen de
lijnen moesten blijven. Hij was er dan ook zeker van dat toen zijn
team na de race protest aantekende tegen de uitslag dat het voor
hen geen gevolgen zou hebben. "Ik had er wel vertrouwen in."
Volgens Krack hoort dit nu ook eenmaal bij de Formule 1 en moet je
je als team daarop voorbereiden. Eerder dit seizoen deed Aston
Martin dit ook al na de race in Saoedi-Arabië. "Het is gewoon een
kwestie van voorbereiding. Het maakt deel uit van de race om daar
naar te kijken als iets niet is zoals je denkt dat het moet zijn.
Of als er een protest tegen jou wordt ingediend." "We hebben een
sterk team in de farbriek, we hebben een sterk team op het circuit
en samen bereiden we zulke situaties voor. Ik denk dat het ons
heeft geholpen bij deze twee gelegenheden om onze punten duidelijk
te maken en gelijk te krijgen."
gevallen ook de officiële uitslag. Soms kan een enkele rijder nog
wel eens bestraft worden, maar zo bont als bij de Grand Prix van
Oostenrijk hebben we het nog niet zo vaak gezien. Liefst acht
coureurs kregen uren na de race nog een tijdstraf en de uitslag
werd flink op zijn kop gegooid. Aanleiding was het protest van
Aston Martin. Zij meenden dat niet iedere coureur bestraft werd
voor het overschrijden van de track limits in met name bocht 9 en
10 op de Red Bull Ring in Oostenrijk. "We zagen dat niet alle
overtredingen werden bestraft in de race. Toen we de voorlopige
uitslag kregen, zagen we dat het nog steeds niet was gedaan. Toen
besloten we protest aan te tekenen", legt teambaas Mike Krack
voorafgaand aan de GP van Groot-Brittannië uit aan onder meer
RacingNews 365 . Het hoort erbij Tijdens de race werden al straffen
uitgedeeld, maar erna bleek dat de wedstrijdleiding niet alle
mogelijke overtredingen had kunnen controleren, omdat het er zo
veel waren. Men ging nogmaals naar 1200 (!) mogelijke overtredingen
kijken, om zo te bepalen of er nog coureurs waren die een of
meerdere straffen verdienden. Dit werden dus uiteindelijk 8
coureurs. Aston Martin-rijder Fernando Alonso profiteerde en schoof
op naar P5. Ook Lance Stroll maakte een plekje goed en steeg van
P10 naar P9 in de definitieve uitslag. Krack geeft aan dat hij
tegen Alonso en Lance Stroll had gezegd dat ze gewoon binnen de
lijnen moesten blijven. Hij was er dan ook zeker van dat toen zijn
team na de race protest aantekende tegen de uitslag dat het voor
hen geen gevolgen zou hebben. "Ik had er wel vertrouwen in."
Volgens Krack hoort dit nu ook eenmaal bij de Formule 1 en moet je
je als team daarop voorbereiden. Eerder dit seizoen deed Aston
Martin dit ook al na de race in Saoedi-Arabië. "Het is gewoon een
kwestie van voorbereiding. Het maakt deel uit van de race om daar
naar te kijken als iets niet is zoals je denkt dat het moet zijn.
Of als er een protest tegen jou wordt ingediend." "We hebben een
sterk team in de farbriek, we hebben een sterk team op het circuit
en samen bereiden we zulke situaties voor. Ik denk dat het ons
heeft geholpen bij deze twee gelegenheden om onze punten duidelijk
te maken en gelijk te krijgen."