Radicale wijziging Spa-Francorchamps voorgesteld na overlijden Van 't Hoff
Afgelopen weekend kwam de Nederlandse coureur Dilano van 't Hoff om
het leven toen hij bovenaan de bochtencombinatie Raidillon/Eau
Rouge, aan het begin van de Kemmel Straight, hard werd geraakt in
zijn flank, nadat hij zelf eerder was gespind in barre, natte
omstandigheden. Zijn overlijden bracht veel los in de
autosportwereld en ook in de Formule 1 is het een onderwerp van
gesprek. Chicane Links en rechts worden er oproepen gedaan om in te
grijpen. Verschillende ideeën worden geopperd, maar voor Guanyu
Zhou is de maat echt helemaal vol en moet er een radicale wijziging
door worden gevoerd. Hij pleit voor een chicane in de
bochtencombinatie Eau Rouge-Raidillon, zoals dat in 1994 ook het
geval was. Toen was dat een tijdelijke veiligheidsmaatregel nadat
Ayrton Senna en Rolang Ratzenberger eerder in Imola waren
overleden. Als het aan Zhou ligt, dan keert de chicane zo snel
mogelijk terug. "Ik vind dat het circuit aangepast moet worden. In
2019 ben ik daar een vriend verloren, Anthoine (Hubert, red.), dus
het doet pijn. Het is een iconische bocht, absoluut, maar het is
tijd voor verandering. We hebben daar al te veel levens verloren."
"Ik heb wat video's gezien uit 1994, waar er een langzame chicane
was toegevoegd. Dat is denk ik het juiste voor de toekomst. De
tribunes kunnen naar achteren, er is genoeg ruimte. Inhalen is (op
Kemmel Straight, red.) ook dan nog steeds mogelijk met behulp van
slipstream. De snelheden zullen alleen wat lager liggen." Zhou:
"Dat had nooit mogen gebeuren" Niet alleen de veiligheid van het
circuit speelde volgens Zhou een rol. De Chinees is namelijk van
mening dat de race die Van 't Hoff noodlottig werd nooit nog op
gang had mogen worden gebracht. "Die race had niet herstart mogen
worden", hekelt Guanyu. "Ze hadden al zoveel ronden achter de
safety car gereden." Ook in F1 komen dat soort hachelijke momenten
nog wel eens voor, meent hij. "Het is vergelijkbaar met de F1-race
in Suzuka vorig jaar. Ik heb geen idee waarom we toen van start
zijn gegaan. Ik zag in de eerste ronde letterlijk niets. Ik was
gewoon aan het gokken waar ik moest remmen." "Door het gebrekkige
zicht spinden afgelopen weekend coureurs en konden ze niets zien,
alvorens iemand keihard werd geraakt in de flank. Je mag de
omstandigheden niet inschatten op de spray waarmee de safety car of
de leider van de race te maken heeft. Nee, je moet het baseren op
de coureurs vanaf P10. Daar is de actie en daar is het zicht slecht
door de spray."
het leven toen hij bovenaan de bochtencombinatie Raidillon/Eau
Rouge, aan het begin van de Kemmel Straight, hard werd geraakt in
zijn flank, nadat hij zelf eerder was gespind in barre, natte
omstandigheden. Zijn overlijden bracht veel los in de
autosportwereld en ook in de Formule 1 is het een onderwerp van
gesprek. Chicane Links en rechts worden er oproepen gedaan om in te
grijpen. Verschillende ideeën worden geopperd, maar voor Guanyu
Zhou is de maat echt helemaal vol en moet er een radicale wijziging
door worden gevoerd. Hij pleit voor een chicane in de
bochtencombinatie Eau Rouge-Raidillon, zoals dat in 1994 ook het
geval was. Toen was dat een tijdelijke veiligheidsmaatregel nadat
Ayrton Senna en Rolang Ratzenberger eerder in Imola waren
overleden. Als het aan Zhou ligt, dan keert de chicane zo snel
mogelijk terug. "Ik vind dat het circuit aangepast moet worden. In
2019 ben ik daar een vriend verloren, Anthoine (Hubert, red.), dus
het doet pijn. Het is een iconische bocht, absoluut, maar het is
tijd voor verandering. We hebben daar al te veel levens verloren."
"Ik heb wat video's gezien uit 1994, waar er een langzame chicane
was toegevoegd. Dat is denk ik het juiste voor de toekomst. De
tribunes kunnen naar achteren, er is genoeg ruimte. Inhalen is (op
Kemmel Straight, red.) ook dan nog steeds mogelijk met behulp van
slipstream. De snelheden zullen alleen wat lager liggen." Zhou:
"Dat had nooit mogen gebeuren" Niet alleen de veiligheid van het
circuit speelde volgens Zhou een rol. De Chinees is namelijk van
mening dat de race die Van 't Hoff noodlottig werd nooit nog op
gang had mogen worden gebracht. "Die race had niet herstart mogen
worden", hekelt Guanyu. "Ze hadden al zoveel ronden achter de
safety car gereden." Ook in F1 komen dat soort hachelijke momenten
nog wel eens voor, meent hij. "Het is vergelijkbaar met de F1-race
in Suzuka vorig jaar. Ik heb geen idee waarom we toen van start
zijn gegaan. Ik zag in de eerste ronde letterlijk niets. Ik was
gewoon aan het gokken waar ik moest remmen." "Door het gebrekkige
zicht spinden afgelopen weekend coureurs en konden ze niets zien,
alvorens iemand keihard werd geraakt in de flank. Je mag de
omstandigheden niet inschatten op de spray waarmee de safety car of
de leider van de race te maken heeft. Nee, je moet het baseren op
de coureurs vanaf P10. Daar is de actie en daar is het zicht slecht
door de spray."