Verstappen hamert op F1-regelwijzigingen: "Dit klopt zo niet"
In 2026 zien we nieuwe motorreglementen in de Formule 1. Vanaf dat
jaar wordt het vermogen voor 50% gegenereerd door een 'klassieke'
verbrandingsmotor en voor de overige 50% door elektrische
componenten. En daar wringt de schoen voor Verstappen , zo gaf hij
vorige week ook al aan. Want uit eerste simulaties blijkt dat het
loont op het rechte stuk op volle snelheid terug te schakelen om de
batterijen op te laden. En dat kan wat de F1-kampioen betreft niet
de bedoeling zijn. "Dit klopt zo gewoon niet. Dit is niet hoe we
een F1-auto zouden moeten besturen", zo roept hij tegenover onder
andere RacingNews365 . Ook onder het remmen, blijft de
(elektrische, red.) motor vol vermogen geven, een beetje met
hetzelfde effect als de geblazen diffuser ooit teweeg bracht." "Dat
creëert een hele vreemde dynamiek, wat op mij in ieder geval heel
vreemd overkomt", zo vervolgt Verstappen, die tevens ingaat op de
plannen om actieve aerodynamica terug te laten keren in de Formule
1. "Alles wordt zo onnodig gecompliceerd en daar moeten we echt
naar kijken." Welke coureurs zijn er van op de hoogte? Verstappen
weet dat hij medestanders zal krijgen, maar dat er ook mensen
zullen zijn die de nieuwe regels juist wel toejuichen. "Mensen die
denken er een voordeel uit te kunnen alen, zullen de regels
toejuichen. Maar ik kijk er puur als coureur naar. En uiteindelijk
zal je altijd dit soort politieke spelletjes hebben." Gevraagd of
hij daadwerkelijk met andere coureurs over het thema gesproken
heeft, geeft hij aan dat hij mogelijk niet bij iedereen daarmee aan
zou kunnen kloppen: "Ik ben er niet zeker van hoeveel coureurs
werkelijk op de hoogte zijn van hoe het er nu werkelijk voor
staat."
jaar wordt het vermogen voor 50% gegenereerd door een 'klassieke'
verbrandingsmotor en voor de overige 50% door elektrische
componenten. En daar wringt de schoen voor Verstappen , zo gaf hij
vorige week ook al aan. Want uit eerste simulaties blijkt dat het
loont op het rechte stuk op volle snelheid terug te schakelen om de
batterijen op te laden. En dat kan wat de F1-kampioen betreft niet
de bedoeling zijn. "Dit klopt zo gewoon niet. Dit is niet hoe we
een F1-auto zouden moeten besturen", zo roept hij tegenover onder
andere RacingNews365 . Ook onder het remmen, blijft de
(elektrische, red.) motor vol vermogen geven, een beetje met
hetzelfde effect als de geblazen diffuser ooit teweeg bracht." "Dat
creëert een hele vreemde dynamiek, wat op mij in ieder geval heel
vreemd overkomt", zo vervolgt Verstappen, die tevens ingaat op de
plannen om actieve aerodynamica terug te laten keren in de Formule
1. "Alles wordt zo onnodig gecompliceerd en daar moeten we echt
naar kijken." Welke coureurs zijn er van op de hoogte? Verstappen
weet dat hij medestanders zal krijgen, maar dat er ook mensen
zullen zijn die de nieuwe regels juist wel toejuichen. "Mensen die
denken er een voordeel uit te kunnen alen, zullen de regels
toejuichen. Maar ik kijk er puur als coureur naar. En uiteindelijk
zal je altijd dit soort politieke spelletjes hebben." Gevraagd of
hij daadwerkelijk met andere coureurs over het thema gesproken
heeft, geeft hij aan dat hij mogelijk niet bij iedereen daarmee aan
zou kunnen kloppen: "Ik ben er niet zeker van hoeveel coureurs
werkelijk op de hoogte zijn van hoe het er nu werkelijk voor
staat."