Ferrari mengt zich in verhitte discussie tussen Red Bull en Mercedes
Iedereen heeft een mening over de geplande regelwijzigingen voor
het F1-seizoen in 2026. Het idee van de regelwijziging is dat vanaf
2026 de kracht van de F1-motor voor de helft van de batterij gaat
komen en voor de andere helft uit de verbrandingsmotor. Christian
Horner is bang dat deze aanpassing gaat leiden tot 'technische
Frankenstein-bolides'. Ook zijn coureur Max Verstappen is niet
enthousiast: "Het ziet er in mijn optiek echt verschrikkelijk uit.
Als je in Monza op het rechte stuk vol gas zou gaan, dan moet je
volgens onze simulaties al vier, vijfhonderd meter voor de eerste
bocht terugschakelen omdat dit sneller zou zijn." Mercedes-teambaas
Toto Wolff vindt Red Bull in deze situatie overdrijven: "Denk je
nou echt dat we in deze sport niet innovatief genoeg zijn om
reglementen te verzinnen waarbij coureurs niet hoeven terug te
schakelen op de rechte stukken?" "Eigenlijk alleen maar gebaseerd
op aannames" En nu is het tijd voor de Ferrari-teambaas om zich in
de discussie te mengen. Fred Vasseur zei er donderdag in de
persconferentie tegen onder andere RacingNews365 er het volgende
over: "Ten eerste denk ik dat het belangrijk is dat we het eens
worden over de snelheid van de auto's in 2026. Als we ons dan
zorgen maken kunnen we altijd nog kleine aanpassingen doen. We
hebben tijd om te finetunen." De krachtverhoudingen maken volgens
de Fransman ook niet uit: "Het is geen game changer als we praten
over de ontwikkeling van de motor." Toch blijft de Ferrari-teambaas
ook voorzichtig: "Het is erg moeilijk om een goed beeld van de
situatie te krijgen. Eigenlijk is dat beeld alleen maar gebaseerd
op aannames. We weten nog niet hoe groot de banden gaan worden. Of
hoeveel grip ze gaan hebben. We weten ook niets over het niveau van
downforce op de nieuwe auto's, we weten niet hoeveel drag de auto
gaat hebben. We moeten echt met z'n allen gaan zitten en proberen
om iets op de bouwen, samen. Ik wil graag optimistisch zijn."
het F1-seizoen in 2026. Het idee van de regelwijziging is dat vanaf
2026 de kracht van de F1-motor voor de helft van de batterij gaat
komen en voor de andere helft uit de verbrandingsmotor. Christian
Horner is bang dat deze aanpassing gaat leiden tot 'technische
Frankenstein-bolides'. Ook zijn coureur Max Verstappen is niet
enthousiast: "Het ziet er in mijn optiek echt verschrikkelijk uit.
Als je in Monza op het rechte stuk vol gas zou gaan, dan moet je
volgens onze simulaties al vier, vijfhonderd meter voor de eerste
bocht terugschakelen omdat dit sneller zou zijn." Mercedes-teambaas
Toto Wolff vindt Red Bull in deze situatie overdrijven: "Denk je
nou echt dat we in deze sport niet innovatief genoeg zijn om
reglementen te verzinnen waarbij coureurs niet hoeven terug te
schakelen op de rechte stukken?" "Eigenlijk alleen maar gebaseerd
op aannames" En nu is het tijd voor de Ferrari-teambaas om zich in
de discussie te mengen. Fred Vasseur zei er donderdag in de
persconferentie tegen onder andere RacingNews365 er het volgende
over: "Ten eerste denk ik dat het belangrijk is dat we het eens
worden over de snelheid van de auto's in 2026. Als we ons dan
zorgen maken kunnen we altijd nog kleine aanpassingen doen. We
hebben tijd om te finetunen." De krachtverhoudingen maken volgens
de Fransman ook niet uit: "Het is geen game changer als we praten
over de ontwikkeling van de motor." Toch blijft de Ferrari-teambaas
ook voorzichtig: "Het is erg moeilijk om een goed beeld van de
situatie te krijgen. Eigenlijk is dat beeld alleen maar gebaseerd
op aannames. We weten nog niet hoe groot de banden gaan worden. Of
hoeveel grip ze gaan hebben. We weten ook niets over het niveau van
downforce op de nieuwe auto's, we weten niet hoeveel drag de auto
gaat hebben. We moeten echt met z'n allen gaan zitten en proberen
om iets op de bouwen, samen. Ik wil graag optimistisch zijn."