F1-kopstuk stelt Verstappen gerust na kritisch betoog over nieuwe F1-regels

Max Verstappen heeft er samen met Red Bull de eerste simulaties op
zitten met betrekking tot de nieuwe F1-motoren voor 2026. Het
vermogen wordt voor 50% gegenereerd door een klassieke
verbrandingsmotor en voor 50% door elektrische componenten. Met die
configuratie loont het om op de lange rechte stukken vol gas terug
te schakelen om de batterijen op te laden. Dat is althans de
conclusie die Red Bull trok. 'En dat kan niet de bedoeling zijn',
zo oordeelde Verstappen, die vond dat alles 'nodeloos'
gecompliceerd werd. Echter. Technisch F1-opstuk Pat Symonds heeft
gereageerd op de zorgen van zowel Verstappen als enkele anderen.
Volgens hem zijn die simulaties gebaseerd op achterhaalde data. "De
teams hebben al een flink budget besteed aan de aankoop van
alarmbellen", zo grapt hij tegenover Autosport , onder andere
doelend op de commentaren van Verstappen: "Waar hij nu in de
simulator mee heeft gereden is iets anders dan het eindproduct (in
2026, red.). Dat weet ik zeker, want wij lopen natuurlijk maanden
voor op hen." De teams werken momenteel met een raamwerk dat in het
moment eigenlijk steeds achterhaald is, omdat dat raamwerk aan
veranderingen onderhevig is: "We hebben op enig moment enkele
reglementen op moeten stellen, met daarin in ieder geval alvast
enkele waarden voor wat betreft de elektrische energie." "Maar die
waarden waren nog niet heel volledig of juist. We wisten dat dat
niet de uiteindelijke waarden zouden zijn en dat daar nog werk in
zat. En wat we in negen maanden sinds het vrijgeven van die regels
al hebben bereikt, is niets minder dan een transformatie." Symonds
legt uit dat de zorgen van Verstappen over het bereiken van
topsnelheden ergens halverwege de rechte stukken, niet meer gegrond
zijn: "Dat is (met de nieuwe waarden, red.) allang niet meer zo."

Top Headlines

Oudere Top Headlines