Verstappen slaat aanval van indrukwekkende Norris af wint ook op Silverstone
Met Max Verstappen voor de beide McLarens ging de Britse Grand Prix
van start op Silverstone. Verstappen had niet de beste start en zag
Lando Norris voorbijkomen en ook Oscar Piastri zette de Red
Bull-coureur vol onder druk. De Britse fans gingen uit hun dak,
maar Verstappen hield het hoofd koel. Op racesnelheid vormden de
McLarens geen partij voor de Nederlander, die na enkele ronden de
aanval in wist te zetten. Met behulp van DRS maakte Norris geen
kans en in de vijfde ronde pakte Verstappen de leiding. Voor Norris
en Piastri was het zaak om nu te proberen om aan te haken bij de
Red Bull en daar slaagde het duo uitstekend in. Het gat naar
Leclerc en de rest van het veld werd snel groter. Na zo'n tien
ronden nam Verstappen snel afstand van de beide McLarens, terwijl
de als vijftiende gestarte Sergio Perez bezig was aan een beperkte
opmars. Na achttien ronden lag de Mexicaan op de tiende positie. De
spanning en actie moest gezocht worden in het middenveld waar de
Mercedessen en Ferrari's elkaar weinig ontliepen. Leclerc dook in
ronde 19 als eerste van de toppers de pits in en wisselde naar de
harde band. Verstappen bouwde zijn voorsprong rustig uit, waarbij
hij zelfs nog oog had voor de pitstopstrategie van Ferrari.
Verstappen was wederom heer en meester en niemand van de
concurrenten had een antwoord op zijn snelheid. De opmars van Perez
stagneerde en zijn rondetijden waren aanzienlijk langzamer dan die
van Verstappen. Sainz maakte in ronde 27 zijn eerste stop en ook
hij wisselde naar de harde band. Het wachten was op de enige
geplande stop van de podiumkandidaten. Wederom een ploffende
Ferrari-motor De zachte band leek een uitstekende keuze voor de
coureurs, want George Russell en Nyck de Vries kenden er een prima
openingsstint op. Red Bull zette Perez op de zachte band, maar
McLaren durfde het niet aan en wisselde Piastri naar de harde band.
Verstappen reed rustig zijn ronden en liet het team weten dat de
banden nog altijd prima waren. Het plan van Red Bull was dan ook
duidelijk: niet wisselen naar hard, maar naar zacht. In ronde 33
was het Kevin Magnussen die met een ploffende Ferrari-motor
uitviel, waarna er een VSC situatie kwam. Sein voor Verstappen,
Norris, Hamilton en Alonso om hun stop te maken. De
wedstrijdleiding besloot zelfs om de safety car op de baan te
brengen. Grootste winnaar was Hamilton, die voor Piastri terug op
de baan kwam. Enerverende sprint naar de finish Met nog dertien
ronden te gaan werd het veld losgelaten. Verstappen en Hamilton
stonden op de zachte band, maar de beide McLarens hadden het harde
rubber gemonteerd. Aanvankelijk leek het de verkeerde keuze want
Hamilton viel meermaals aan bij Norris, maar de McLaren-coureur
hield stand. Verstappen trok kinderlijk eenvoudig een gat. De
strijd in de Britse GP ging om de resterende podiumplaatsen en
resterende posities in de top 10. Uiteindelijk was het Verstappen
die voor de imponerende Norris, Hamilton en de tweede McLaren van
Piastri eindigde. Nyck de Vries reed in de achterhoede en eindigde
zijn race uiteindelijk als laatste. Perez kwam ondanks de safety
car niet verder dan de zesde positie. Bij Ferrari zullen de tranen
vloeien want Leclerc en Sainz wisten nipt in de punten te halen. In
het WK is de voorsprong van Verstappen immens te noemen: 99 punten
staat teamgenoot Perez inmiddels achter.
van start op Silverstone. Verstappen had niet de beste start en zag
Lando Norris voorbijkomen en ook Oscar Piastri zette de Red
Bull-coureur vol onder druk. De Britse fans gingen uit hun dak,
maar Verstappen hield het hoofd koel. Op racesnelheid vormden de
McLarens geen partij voor de Nederlander, die na enkele ronden de
aanval in wist te zetten. Met behulp van DRS maakte Norris geen
kans en in de vijfde ronde pakte Verstappen de leiding. Voor Norris
en Piastri was het zaak om nu te proberen om aan te haken bij de
Red Bull en daar slaagde het duo uitstekend in. Het gat naar
Leclerc en de rest van het veld werd snel groter. Na zo'n tien
ronden nam Verstappen snel afstand van de beide McLarens, terwijl
de als vijftiende gestarte Sergio Perez bezig was aan een beperkte
opmars. Na achttien ronden lag de Mexicaan op de tiende positie. De
spanning en actie moest gezocht worden in het middenveld waar de
Mercedessen en Ferrari's elkaar weinig ontliepen. Leclerc dook in
ronde 19 als eerste van de toppers de pits in en wisselde naar de
harde band. Verstappen bouwde zijn voorsprong rustig uit, waarbij
hij zelfs nog oog had voor de pitstopstrategie van Ferrari.
Verstappen was wederom heer en meester en niemand van de
concurrenten had een antwoord op zijn snelheid. De opmars van Perez
stagneerde en zijn rondetijden waren aanzienlijk langzamer dan die
van Verstappen. Sainz maakte in ronde 27 zijn eerste stop en ook
hij wisselde naar de harde band. Het wachten was op de enige
geplande stop van de podiumkandidaten. Wederom een ploffende
Ferrari-motor De zachte band leek een uitstekende keuze voor de
coureurs, want George Russell en Nyck de Vries kenden er een prima
openingsstint op. Red Bull zette Perez op de zachte band, maar
McLaren durfde het niet aan en wisselde Piastri naar de harde band.
Verstappen reed rustig zijn ronden en liet het team weten dat de
banden nog altijd prima waren. Het plan van Red Bull was dan ook
duidelijk: niet wisselen naar hard, maar naar zacht. In ronde 33
was het Kevin Magnussen die met een ploffende Ferrari-motor
uitviel, waarna er een VSC situatie kwam. Sein voor Verstappen,
Norris, Hamilton en Alonso om hun stop te maken. De
wedstrijdleiding besloot zelfs om de safety car op de baan te
brengen. Grootste winnaar was Hamilton, die voor Piastri terug op
de baan kwam. Enerverende sprint naar de finish Met nog dertien
ronden te gaan werd het veld losgelaten. Verstappen en Hamilton
stonden op de zachte band, maar de beide McLarens hadden het harde
rubber gemonteerd. Aanvankelijk leek het de verkeerde keuze want
Hamilton viel meermaals aan bij Norris, maar de McLaren-coureur
hield stand. Verstappen trok kinderlijk eenvoudig een gat. De
strijd in de Britse GP ging om de resterende podiumplaatsen en
resterende posities in de top 10. Uiteindelijk was het Verstappen
die voor de imponerende Norris, Hamilton en de tweede McLaren van
Piastri eindigde. Nyck de Vries reed in de achterhoede en eindigde
zijn race uiteindelijk als laatste. Perez kwam ondanks de safety
car niet verder dan de zesde positie. Bij Ferrari zullen de tranen
vloeien want Leclerc en Sainz wisten nipt in de punten te halen. In
het WK is de voorsprong van Verstappen immens te noemen: 99 punten
staat teamgenoot Perez inmiddels achter.