Red Bull nam risico met Verstappen op Silverstone: "Waren blij dat de race voorbij was"

Met zijn zesde overwinning op rij zorgde Max Verstappen er in
Groot-Brittannië tevens voor dat Red Bull het stokoude record van
McLaren kon evenaren. In 1988 won het team in haar gloriedagen
namelijk 11 races op rij. Dat heeft het team uit Milton Keynes nu
ook geflikt, met 9 zeges voor Verstappen en 2 voor Sergio Perez.
Het tovert natuurlijk een glimlach op het gezicht van Helmut Marko,
die voor de camera bij het Oostenrijkse ORF vertelt dat er
eigenlijk elke week wel een record sneuvelt door de prestaties van
Verstappen. "Met elke overwinning wordt er weer een record
gebroken", lacht hij. "Nu het record van McLaren (geëvenaard, red.)
en anders een record dat Max neerzet. Het scheelde echter niet
veel!", zo wijst hij op de verrassing van het weekend, McLaren. "We
hadden een solide voorsprong opgebouwd van negen seconden, maar
door de safety car verdween die weer als sneeuw voor de zon."
Risico Toen de safety car de baan op kwam vanwege de stilgevallen
Haas-bolide, stond Red Bull voor een lastige keuze. Koos men voor
de zachte, of de harde banden in de resterende +- 20 ronden?
Uiteindelijk werd er gekozen voor de zachte banden, maar Marko moet
toegeven dat dat een risico was, nu hij terugkijkt op de race. "De
bandenkeuze was achteraf gezien een risico. Max zorgde goed voor de
banden, maar je zag het bij hem en Hamilton dat de zachte banden
sleten. We waren blij dat de race voorbij was! Norris had nog een
ronde of drie à vijf nodig en dan had hij een groot bandenvoordeel
gehad", onthult de Red Bull-adviseur. Al met al een relatief
spannende race, maar toch was Red Bull over het algemeen gewoon de
sterkste partij, beaamt ook Marko. "Aan het begin van de race lette
Verstappen goed op zijn banden in de snelle bochten, maar toen we
daarna op snelheid kwamen, waren we eigenlijk op elk vlak sneller
dan McLaren. Maar zoals ik al zei, aan het einde van de race niets
hadden we niets meer van de banden kunnen vragen." Stroeve start
Het had een makkelijkere middag kunnen zijn als Verstappen een
goede start had gehad, maar dat was zeker niet het geval. Marko
verklaart. "De koppeling was niet optimaal bediend. Zodra DRS
echter vrij werd gegeven, kwam onze geweldige topsnelheid om de
hoek kijken. Toen deed Max het goed om een gat van negen seconden
te creëren en het beste uit zijn banden te halen, zonder deze te
veel te belasten." "Maar zoals ik eerder al zei, toen spoelde de
safety car die voorsprong weg. Op de zachte banden ging het na de
safety car aan het begin goed en reden we weg bij Norris, maar aan
het einde van de race was hij twee, drie, misschien wel vier
tienden per ronde sneller dan Verstappen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines