Cruciale week voor door Verstappen verfoeide F1-regelwijziging
Al jaren speelt de Formule 1 met het idee. Begin dit jaar moest het
al deels worden ingevoerd, maar na een test werd dit uitgesteld. De
afgelopen maanden zijn er nieuwe, uitvoerige tests gedaan, waarvan
de laatste deze week wordt verreden. Daarna wordt de knoop
doorgehakt door alle Formule 1-teams. Waar gaat het over? Over
bandenwarmers in de Formule 1. Het voornemen is om deze af te
schaffen, om zo de ecologische voetafdruk te verkleinen, maar
Pirelli stuit op weerstand van vele coureurs, waaronder Max
Verstappen. De Nederlander liet zich negatief uit na een test op de
bandenwarmerloze banden. "Hier kon ik niet van genieten. Ik denk
dat we veel crashes gaan zien vergeleken met nu. Maar ja, het wordt
lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je
in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel rond glijdt
en je banden heel koud zijn." "Om daarmee te dealen wordt de
bandenspanning torenhoog, waardoor de banden veel sneller slijten.
Momenteel kan ik hier echt niet van genieten, maar veel coureurs
hebben hetzelfde idee en daarom moeten we op zoek naar een
oplossing", zo liet de Nederlander optekenen. Knoop wordt snel
doorgehakt Het plan was om in 2023 al de temperatuur van de
bandenwarmers te verlagen van 70 naar 50 graden, om vervolgens in
2024 de bandenwarmers volledig in de ban te doen. Er ging een
streep door het 2023-wijziging, maar het plan om in 2024
bandenwarmerloos te zijn in de Formule 1, is nog niet van de baan.
Pirelli ging na commentaar van de coureurs namelijk terug naar de
tekentafel en heeft de afgelopen maanden nieuwe banden ontwikkeld
die zonder bandenwarmers hun werk moeten kunnen doen. De laatste
test voordat de definitieve knoop wordt doorgehakt, vindt de
komende dagen plaats op Silverstone. Namens Red Bull zal Daniel
Ricciardo plaats nemen achter het stuur om de laatste testloodjes
op zich te nemen. Daarna brengt Pirelli een rapport uit en gaan de
teams hun oordeel vellen: wel of geen bandenwarmers in 2024? Mario
Isola van Pirelli legt uit. "Op dinsdag en woensdag hebben we nog
testdagen. Het zijn zeker niet de laatste testdagen, maar wel de
laatste voordat de F1 Commission beslist of bandenwarmers verbannen
worden. We schrijven een samenvatting van de test van een paar
pagina's voor de teambazen, zodat ze geen veertig of vijftig
pagina's hoeven te lezen." "Alle bandendata overhandigen we
natuurlijk wel aan de bandenexperts van de teams, dus voor hen zal
het meer dan alleen de samenvatting zijn. Dan gaan zij op basis van
die dingen beslissen of we nog een jaar doorgaan met bandenwarmers.
Als dat het geval is, dan doen we dat gewoon." Is F1 er klaar voor?
"Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met 'klaar'", zo antwoordt de
bandenbaas op bovenstaande vraag. "De nieuwe banden zonder
bandenwarmers werken anders dan de huidige banden. Je kan niet
verwachten dat de opwarmfase hetzelfde zal verlopen dan de banden
die voorverwarmd zijn op 70 graden Celsius." "Bovendien hebben we
niet de kans gehad om de banden in alle mogelijke omstandigheden te
testen. Op dit moment is het niet koud buiten. Aan het begin van
het jaar testten we nog wel in die omstandigheden, maar dat was
weer een andere versie dan de banden die we nu hebben. Dat was
namelijk nog vroeg in de ontwikkeling." Racen zonder bandenwarmers
zal gewoon anders zijn, benadrukt Isola. "We moeten gewoon
accepteren dat het anders zal zijn als we zonder bandenwarmers gaan
racen. Verder moeten we goed begrijpen wat voor effect het zal
hebben op de strategie, want we willen niet dat de show negatief
wordt beïnvloed door de nieuwe situatie." Toch zal het vroeg of
laat een keer klaar zijn met de bandenwarmers, benadrukt Isola.
"Met alle betrokkenen hebben we afgesproken om de impact die we op
het milieu hebben te beperken en de sport duurzamer te maken. Met
deze stap doen we dat ook", aldus de Italiaan.
al deels worden ingevoerd, maar na een test werd dit uitgesteld. De
afgelopen maanden zijn er nieuwe, uitvoerige tests gedaan, waarvan
de laatste deze week wordt verreden. Daarna wordt de knoop
doorgehakt door alle Formule 1-teams. Waar gaat het over? Over
bandenwarmers in de Formule 1. Het voornemen is om deze af te
schaffen, om zo de ecologische voetafdruk te verkleinen, maar
Pirelli stuit op weerstand van vele coureurs, waaronder Max
Verstappen. De Nederlander liet zich negatief uit na een test op de
bandenwarmerloze banden. "Hier kon ik niet van genieten. Ik denk
dat we veel crashes gaan zien vergeleken met nu. Maar ja, het wordt
lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je
in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel rond glijdt
en je banden heel koud zijn." "Om daarmee te dealen wordt de
bandenspanning torenhoog, waardoor de banden veel sneller slijten.
Momenteel kan ik hier echt niet van genieten, maar veel coureurs
hebben hetzelfde idee en daarom moeten we op zoek naar een
oplossing", zo liet de Nederlander optekenen. Knoop wordt snel
doorgehakt Het plan was om in 2023 al de temperatuur van de
bandenwarmers te verlagen van 70 naar 50 graden, om vervolgens in
2024 de bandenwarmers volledig in de ban te doen. Er ging een
streep door het 2023-wijziging, maar het plan om in 2024
bandenwarmerloos te zijn in de Formule 1, is nog niet van de baan.
Pirelli ging na commentaar van de coureurs namelijk terug naar de
tekentafel en heeft de afgelopen maanden nieuwe banden ontwikkeld
die zonder bandenwarmers hun werk moeten kunnen doen. De laatste
test voordat de definitieve knoop wordt doorgehakt, vindt de
komende dagen plaats op Silverstone. Namens Red Bull zal Daniel
Ricciardo plaats nemen achter het stuur om de laatste testloodjes
op zich te nemen. Daarna brengt Pirelli een rapport uit en gaan de
teams hun oordeel vellen: wel of geen bandenwarmers in 2024? Mario
Isola van Pirelli legt uit. "Op dinsdag en woensdag hebben we nog
testdagen. Het zijn zeker niet de laatste testdagen, maar wel de
laatste voordat de F1 Commission beslist of bandenwarmers verbannen
worden. We schrijven een samenvatting van de test van een paar
pagina's voor de teambazen, zodat ze geen veertig of vijftig
pagina's hoeven te lezen." "Alle bandendata overhandigen we
natuurlijk wel aan de bandenexperts van de teams, dus voor hen zal
het meer dan alleen de samenvatting zijn. Dan gaan zij op basis van
die dingen beslissen of we nog een jaar doorgaan met bandenwarmers.
Als dat het geval is, dan doen we dat gewoon." Is F1 er klaar voor?
"Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met 'klaar'", zo antwoordt de
bandenbaas op bovenstaande vraag. "De nieuwe banden zonder
bandenwarmers werken anders dan de huidige banden. Je kan niet
verwachten dat de opwarmfase hetzelfde zal verlopen dan de banden
die voorverwarmd zijn op 70 graden Celsius." "Bovendien hebben we
niet de kans gehad om de banden in alle mogelijke omstandigheden te
testen. Op dit moment is het niet koud buiten. Aan het begin van
het jaar testten we nog wel in die omstandigheden, maar dat was
weer een andere versie dan de banden die we nu hebben. Dat was
namelijk nog vroeg in de ontwikkeling." Racen zonder bandenwarmers
zal gewoon anders zijn, benadrukt Isola. "We moeten gewoon
accepteren dat het anders zal zijn als we zonder bandenwarmers gaan
racen. Verder moeten we goed begrijpen wat voor effect het zal
hebben op de strategie, want we willen niet dat de show negatief
wordt beïnvloed door de nieuwe situatie." Toch zal het vroeg of
laat een keer klaar zijn met de bandenwarmers, benadrukt Isola.
"Met alle betrokkenen hebben we afgesproken om de impact die we op
het milieu hebben te beperken en de sport duurzamer te maken. Met
deze stap doen we dat ook", aldus de Italiaan.