Albon trekt P8 over de streep: "Dat had geen ronde langer moeten duren"
Alexander Albon was in 2020 de teamgenoot van Max Verstappen, maar
werd na matige prestaties in 2021 vervangen door Sergio Perez. Hij
stond een jaar langs de zijlijn, waarna hij in 2022 weer de
koningsklasse in stapte, dit keer voor het team van Williams. Hier
kwam de jonge coureur tot zijn recht. Inmiddels is de Williams in
2023 nog steeds verreweg niet de snelste auto op de grid, maar weet
Alex wel het maximale eruit te halen. Het hele weekend zat hij er
al goed bij tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. In de
eerste vrije training reed de Williams-coureur de derde tijd,
tijdens de tweede vrije training ook en tijdens de natte derde
vrije training reed hij zelfs de tweede tijd. De kwalificatie van
Albon, waar hij de achtste tijd reed, was daarom naar eigen zeggen
bijna teleurstellend te noemen. Terwijl het toch een uitstekende
prestatie was. Op zondag wist hij de Williams ook op de achtste
positie naar huis te rijden, na een gevecht met niemand minder dan
Charles Leclerc in een Ferrari. "Het werd een beetje een dogfight"
Dit is niet het beste resultaat voor de Thaise Brit, want tijdens
de Grand Prix van Canada ging hij er al met de zevende plek
vandoor. Toch was het bepaald geen walk in the park voor de
Williams-coureur. "Het was een lastige race want we waren in
gevecht met Charles, die erg snel onze kant op kwam aan het einde
van de race. Het werd een beetje een dogfight , en het gevecht had
voor ons beide geen ronde langer moeten duren. Ik denk dat Charles
ons in had kunnen halen. Als de race twee ronden langer had
geduurd, was hij zelfs voorbij ons beide (Albon en Fernando Alonso)
gegaan." "Onze hoogte- en dieptepunten zijn best makkelijk te
voorspellen. Ik vraag me af of McLaren deze resultaten dit weekend
aan zag komen. Maar ik denk dat wij dat wel kunnen. Het is best
duidelijk dat we op circuits met meer downforce beter presteren. En
dat is hoe we het graag zien. Het is ook belangrijk dat de baan
relatief koud blijft en vandaag tegen het einde van de race liep de
asfalttemperatuur flink terug. En hoe minder we hoeven te remmen,
des te beter voor onze auto. Dus Silverstone werkte best goed voor
ons."
werd na matige prestaties in 2021 vervangen door Sergio Perez. Hij
stond een jaar langs de zijlijn, waarna hij in 2022 weer de
koningsklasse in stapte, dit keer voor het team van Williams. Hier
kwam de jonge coureur tot zijn recht. Inmiddels is de Williams in
2023 nog steeds verreweg niet de snelste auto op de grid, maar weet
Alex wel het maximale eruit te halen. Het hele weekend zat hij er
al goed bij tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. In de
eerste vrije training reed de Williams-coureur de derde tijd,
tijdens de tweede vrije training ook en tijdens de natte derde
vrije training reed hij zelfs de tweede tijd. De kwalificatie van
Albon, waar hij de achtste tijd reed, was daarom naar eigen zeggen
bijna teleurstellend te noemen. Terwijl het toch een uitstekende
prestatie was. Op zondag wist hij de Williams ook op de achtste
positie naar huis te rijden, na een gevecht met niemand minder dan
Charles Leclerc in een Ferrari. "Het werd een beetje een dogfight"
Dit is niet het beste resultaat voor de Thaise Brit, want tijdens
de Grand Prix van Canada ging hij er al met de zevende plek
vandoor. Toch was het bepaald geen walk in the park voor de
Williams-coureur. "Het was een lastige race want we waren in
gevecht met Charles, die erg snel onze kant op kwam aan het einde
van de race. Het werd een beetje een dogfight , en het gevecht had
voor ons beide geen ronde langer moeten duren. Ik denk dat Charles
ons in had kunnen halen. Als de race twee ronden langer had
geduurd, was hij zelfs voorbij ons beide (Albon en Fernando Alonso)
gegaan." "Onze hoogte- en dieptepunten zijn best makkelijk te
voorspellen. Ik vraag me af of McLaren deze resultaten dit weekend
aan zag komen. Maar ik denk dat wij dat wel kunnen. Het is best
duidelijk dat we op circuits met meer downforce beter presteren. En
dat is hoe we het graag zien. Het is ook belangrijk dat de baan
relatief koud blijft en vandaag tegen het einde van de race liep de
asfalttemperatuur flink terug. En hoe minder we hoeven te remmen,
des te beter voor onze auto. Dus Silverstone werkte best goed voor
ons."