Wolff draait 180 graden en komt toch aan Mercedes-wens Hamilton tegemoet

Bij Mercedes dacht men na de grote update in Monaco dat de weg naar
boven weer was ingezet, maar enkele races later komt men toch van
een koude kermis thuis. De laatste twee Grands Prix-weekenden kwam
dat besef in een stroomversnelling, omdat McLaren plots voorbij
lijkt te zijn gestreefd aan de Silver Arrows. En dat terwijl
Mercedes eigenlijk had gehoopt de achtervolging op Red Bull in te
zetten. Dat gat lijkt soms wat geslonken te zijn, bijvoorbeeld
tijdens het GP-weekend in Canada. Volgens Lewis Hamilton komt dat
doordat Red Bull met het hoofd eigenlijk al in 2024 zit. Hij deed
recent dan ook een oproep aan zijn team. "Ik vermoed dat Max' team
al aan de auto voor volgend jaar aan het werken is, dus wij moeten
misschien even wat minder focussen op de huidige wagen en ook op
volgend jaar focussen", zo riep de Brit, die er later nog een
schepje bovenop deed. Hij zou graag een regelwijziging willen zien,
waardoor F1-teams pas na een bepaalde datum aan de auto van het
daaropvolgende jaar kunnen werken. "De FIA moet mijns inziens
kijken naar een datum waarop iedereen met de ontwikkeling voor
volgend jaar mag beginnen. Bijvoorbeeld 1 augustus. Dan kan
iedereen beginnen met de nieuwe auto, zodat niemand het jaar met
een grote voorsprong mag beginnen, want dat is klote", aldus de
zevenvoudig kampioen. Zaterdag: mogen de voet niet van het gas
nemen Toto Wolff leek in eerste instantie niet tegemoet te willen
komen aan de wens van Hamilton om minder te focussen op de W14 en
de blik al te verleggen naar de W15. Toen hij in gesprek met onder
meer RacingNews365 op de zaterdag in Silverstone werd gevraagd naar
de focus van Mercedes, benadrukte dat er momenteel nog een balans
is tussen beide projecten. "Vroeger vroeg ik altijd aan Niki
(Lauda, red.) of we op deze bolide of de bolide van volgend jaar
moesten focussen, en dan zei hij altijd 'op beide'. We kunnen nog
veel leren van en met de huidige bolide. Het is duidelijk dat vele
andere teams al de meeste middelen hebben overgezet naar de
ontwikkeling van de 2024-bolide." "Op het moment balanceren wij dit
nog. Er komen nog nieuwe onderdelen voor de huidige bolide de
komende races. Een tiende of twee van een seconde kan al een groot
verschil maken. Dus we zullen onze voet niet van het gas nemen",
aldus de Mercedes-teambaas na de kwalificatie in Groot-Brittannië.
Zondag: we gaan deze auto laten voor wat het is Een dag later is
het een ander verhaal. Wolff zag toe hoe McLaren in staat was om de
Mercedes-bolides achter zich te houden. Alleen Lewis Hamilton wist,
met wat geluk door de safety car, voorbij aan Oscar Piastri te
komen. Was de safety car niet op de baan gekomen, dan hadden er
twee McLaren-coureurs samen met Max Verstappen op het podium
gestaan. De grote update van McLaren heeft ervoor gezorgd dat ze op
gelijke hoogte zijn gekomen met Mercedes, zo niet voorbij zijn
gegaan aan het team van Wolff. Aangezien Mercedes haar eigen auto
niet net zoals McLaren een grote stap heeft kunnen laten maken,
moet de focus nu toch maar worden verlegd naar de W15. Binnen een
dag is Toto helemaal van mening veranderd. "We gaan heel snel deze
auto laten voor wat het is en de focus op volgend jaar leggen. Een
andere keuze hebben we niet", concludeert hij. "Of we nou op P2 of
P3 eindigen in het kampioenschap: fundamenteel verandert dat voor
het team helemaal niets. Het draait erom dat we terug kunnen komen,
dat we een kampioenschap kunnen winnen." "Dat gaat dit jaar echter
niet lukken dus we moeten onze blik verleggen naar volgend jaar. De
komende races moeten we vooral gaan leren, zodat we alle lessen mee
kunnen nemen naar volgend jaar. De regels blijven wel hetzelfde,
dus je blijft door deze auto wel leren voor volgend jaar", zo sluit
hij af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines