Sainz aangeschoten wild in een Ferrari: "Toch reed ik best goed!"

Het was voor Carlos Sainz een weekend waar geen touw aan vast te
knopen was. Op zaterdag ging het nog oké voor hem en zijn
teamgenoot Charles Leclerc, maar op zondag zakten ze weg. Dit had
volgens de Spanjaard, in gesprek met onder andere RacingNews365,
voornamelijk te maken de prestaties van de concurrentie. "We gingen
er eigenlijk vanuit dat Mercedes sneller zou zijn, en dat waren ze.
We gingen er niet vanuit dat McLaren zo snel zou zijn, maar dat
waren ze wel. Dus in het algemeen waren we niet zo sterk vandaag.
Er stond erg veel wind en de auto was moeilijk te besturen. Het was
lastig om consistent te zijn in deze omstandigheden." Voor de helft
met de strategie eens Ferrari staat inmiddels een beetje bekend om
haar discutabele strategieën. Dit was volgens Carlos op Silverstone
niet helemaal het geval nadat de safety car op de baan kwam. "Ik
was het voor de helft met de strategie eens. Dat is ook waarom ik
de beslissing overliet aan het team." "Want wil ik op zachte banden
staan op positie tien, terwijl ik aan het vechten ben met coureurs
die even snel zijn en op zachte en medium banden staan? Of wil ik
met harde banden op plek zes vechten en hen achter me proberen te
houden? Uiteindelijk zijn we voor de riskante optie gegaan met de
harde band. Het was echt moeilijk, maar ik wist het bijna voor
elkaar te krijgen. Dus ja, het is wat het is." Vooral in de
slotfase van de race nam de druk van de rest van het veld op de
28-jarige coureur toe en viel hij verder terug. Hij werd in eerste
instantie ingehaald door de Red Bull van Sergio Perez, maar ook
Alexander Albon en zijn eigen teamgenoot Charles Leclerc volgden.
"We hadden het vooral moeilijk met de wind. We hadden gewoon geen
tractie en daardoor was het in de gevechten erg moeilijk. We weten
dat dit ons zwakke punt is. We zien het op de data en je voelt het
in de auto. We hebben al wat progressie geboekt, maar het is nog
steeds niet zoals het zou moeten zijn." Net aangeschoten wild Dat
neemt niet weg dat de Ferrari-coureur eigenlijk best tevreden was
over zijn prestatie op het circuit van Silverstone. "Nog steeds
denk ik dat ik toch best goed reed. Ik ging lang door op de medium
banden en toen ik switchte naar de harde banden had ik ook een goed
tempo. En toen kwam de safety car op het slechtst mogelijke moment
de baan op. Ik had namelijk geen banden meer over. Als ik naar
binnen was gegaan, werd ik ingehaald, maar als ik buiten was
gebleven stond ik op positie zes en verloor ik een plek. We hebben
geprobeerd buiten te blijven en drie of vier rondes hard gepusht,
maar Checo Perez in de Red Bull was ons sowieso voorbij gegaan."
Hij ziet ook in dat de slotfase anders had gekund. "Ik heb heel erg
mijn best gedaan om die positie vast te houden, maar ik wist dat ik
aan het einde van de race net aangeschoten wild zou zijn. Aangezien
ik op de harde banden stond en ik met harde banden moest vechten
tegen mannen met verse mediums en zachte banden. Eigenlijk vind ik
dat ik het best goed gedaan heb door vooraan dat groepje te blijven
rijden tot Checo me voorbij ging."

Top Headlines

Oudere Top Headlines