Stoddart vreest voor Red Bull-stoeltje Perez: "Zijn contract is er om gebroken te worden"
McLaren en Williams waren de sterren van de Grand Prix van
Groot-Brittannië. Max Verstappen ging er natuurlijk met de zege
vandoor, wat tegenwoordig geen verrassing meer is, maar de echte
spanning is achter hem vanaf P2 terug te vinden. De upgrades van
McLaren waren het gesprek het van het weekend. Het feit dat ze
werkten in Oostenrijk was niet voor iedereen een grote verrassing,
dit omdat het een circuit is waar McLaren het historisch gezien erg
goed heeft gedaan, maar Silverstone toonde echt aan dat ze een
grote stap hebben gemaakt. Ik denk dat men de rest van het seizoen
rekening met ze moet houden. Niet op alle circuits zoals in
Silverstone, maar ongetwijfeld als 'best of the rest'. Williams was
de andere ster van het weekend, zeker de prestaties van Alex Albon
en zelfs die van Logan Sergeant in sommige sessies waren behoorlijk
spectaculair. Ze zijn nu opgeklommen naar de zevende plaats in het
constructeurskampioenschap, wat echt de beste positie is waarop ze
dit jaar kunnen eindigen - en we zijn nog niet eens halverwege. Dat
verdient veel lof! Oscar Piastri liet dit weekend waarschijnlijk
voor het eerst zien dat hij zijn stoeltje waard is en dat hij de
rookie van het jaar gaat worden. Lando Norris is een goede
teamgenoot, maar ook een harde. Vergeet niet dat hij al goed is
ingewerkt bij McLaren, dus in dat opzicht vind ik dat Piastri het
dit weekend heel goed heeft gedaan. Fernando Alonso is nog steeds
erg gelukkig bij Aston Martin en ik denk dat hij zal blijven
leveren. Hij zal zeker niet krijgen wat hij wilde, namelijk elke
race een podiumplaats, maar ik denk dat hij aan het eind van het
jaar nog steeds op een redelijk solide derde plaats zal staan.
Mercedes was nergens te bekennen en dat zou zonder de safety car,
waardoor Lewis Hamilton derde werd, nog erger zijn. Ik vind niet
dat ze dit weekend goed hebben gepresteerd. Zeker gezien de
upgrades: de nieuwe voorvleugel maakte maar weinig verschil. Ze
moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan. Dit ligt niet aan de
coureurs, want de line-up is prima, maar het ligt echt aan de auto.
We hebben een erg spannende race tussen de tweede, derde vierde
plaats, en dan nog een spannende strijd tussen de vierde en de
achtste plaats. Als je Max Verstappen weglaat - hij heeft het
kampioenschap eigenlijk al binnen - dan vind ik dat we nog een best
spannend seizoen hebben met een goede balans tussen de teams.
Ferrari-ellende houdt aan Ferrari zette opnieuw een stap achteruit.
Je moet je afvragen hoe lang je dit soort slechte prestaties kunt
volhouden. In mijn opzicht zijn zij op dit moment het team met de
meeste problemen. Ze komen maar niet vooruit. Zelfs als er een
budgetcap is, kunnen de grotere teams doorgaans sneller en beter
doorontwikkelen. Ferrari's snelheid over een ronde is over het
algemeen vrij goed, maar hun racepace en strategieën zijn nog
steeds matig. Genoeg ruimte voor verbetering. Ik denk niet dat ze
teambaas Fred Vasseur heel veel tijd gaan geven. Hij moet iets uit
de hoge hoed toveren tussen nu en het einde van het seizoen, want
als ze zo blijven presteren, denk ik dat het voor hem een exit
wordt aan het einde van het jaar. Fred zal er tegen die tijd
waarschijnlijk niet meer zijn, helaas. Het wegsturen van Mattia
Binotto was in mijn optiek een vergissing. Ze hadden nog steeds
Fred naar het team kunnen halen en Mattia de leiding kunnen laten
houden over de technische kant, waar hij briljant in was. Laten we
eerlijk zijn, ze hadden een tijdje geleden de snelste auto. En als
er geen fouten waren gemaakt, in hun strategie en ook bij de
coureurs, dan waren ze waarschijnlijk wereldkampioen geworden. Maar
de realiteit is dat ze niet presteren, en Ferrari is geen merk waar
ruimte is voor tegenvallende prestaties. Ik zou Mattia niet hebben
weggestuurd. Ik zou Fred hebben binnengehaald, maar ik zou hem het
team laten leiden en Mattia de technische kant laten verzorgen.
Perez en de Vries Sergio Perez viel helaas te vroeg uit in de
kwalificatie en zag zijn rondetijden steeds verder teruglopen tot
hij vijftiende lag. Realistisch gezien denk ik dat hij zich enorm
moet verbeteren als hij dat stoeltje wil houden. Hij heeft een
contract voor 2024, maar een contract is er om gebroken te worden:
hij zal iets moeten doen. Zijn race was goed, maar niet zo
uitzonderlijk als in het verleden. Hij haalde ook weer niet zó veel
mensen in. Ik denk niet dat er al iets gaat gebeuren. Ik ben van
mening dat Red Bull niets zal doen tot de zomerstop en van zowel
Perez als van Nyck de Vries zullen we de komende races wat
veerkracht gaan zien. De Vries' stoeltje is volgens mij het enige
stoeltje dat op dit moment echt in gevaar is. Maar een vervanger?
Dat zal Daniel Ricciardo niet zijn. Hij gaat niet terug naar Toro
Rosso/AlphaTauri. Het zou me erg verbazen als we dit jaar twee
Australische coureurs zien (Piastri en Ricciardo), tenzij er iets
gebeurt met Perez. De Vries moet presteren. Dat is het punt. Hij
heeft dit jaar niet goed gepresteerd. Ik wil Yuki Tsunoda niet
tekortdoen, maar De Vries heeft niet de allermoeilijkste teamgenoot
om zich aan te kunnen meten.
Groot-Brittannië. Max Verstappen ging er natuurlijk met de zege
vandoor, wat tegenwoordig geen verrassing meer is, maar de echte
spanning is achter hem vanaf P2 terug te vinden. De upgrades van
McLaren waren het gesprek het van het weekend. Het feit dat ze
werkten in Oostenrijk was niet voor iedereen een grote verrassing,
dit omdat het een circuit is waar McLaren het historisch gezien erg
goed heeft gedaan, maar Silverstone toonde echt aan dat ze een
grote stap hebben gemaakt. Ik denk dat men de rest van het seizoen
rekening met ze moet houden. Niet op alle circuits zoals in
Silverstone, maar ongetwijfeld als 'best of the rest'. Williams was
de andere ster van het weekend, zeker de prestaties van Alex Albon
en zelfs die van Logan Sergeant in sommige sessies waren behoorlijk
spectaculair. Ze zijn nu opgeklommen naar de zevende plaats in het
constructeurskampioenschap, wat echt de beste positie is waarop ze
dit jaar kunnen eindigen - en we zijn nog niet eens halverwege. Dat
verdient veel lof! Oscar Piastri liet dit weekend waarschijnlijk
voor het eerst zien dat hij zijn stoeltje waard is en dat hij de
rookie van het jaar gaat worden. Lando Norris is een goede
teamgenoot, maar ook een harde. Vergeet niet dat hij al goed is
ingewerkt bij McLaren, dus in dat opzicht vind ik dat Piastri het
dit weekend heel goed heeft gedaan. Fernando Alonso is nog steeds
erg gelukkig bij Aston Martin en ik denk dat hij zal blijven
leveren. Hij zal zeker niet krijgen wat hij wilde, namelijk elke
race een podiumplaats, maar ik denk dat hij aan het eind van het
jaar nog steeds op een redelijk solide derde plaats zal staan.
Mercedes was nergens te bekennen en dat zou zonder de safety car,
waardoor Lewis Hamilton derde werd, nog erger zijn. Ik vind niet
dat ze dit weekend goed hebben gepresteerd. Zeker gezien de
upgrades: de nieuwe voorvleugel maakte maar weinig verschil. Ze
moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan. Dit ligt niet aan de
coureurs, want de line-up is prima, maar het ligt echt aan de auto.
We hebben een erg spannende race tussen de tweede, derde vierde
plaats, en dan nog een spannende strijd tussen de vierde en de
achtste plaats. Als je Max Verstappen weglaat - hij heeft het
kampioenschap eigenlijk al binnen - dan vind ik dat we nog een best
spannend seizoen hebben met een goede balans tussen de teams.
Ferrari-ellende houdt aan Ferrari zette opnieuw een stap achteruit.
Je moet je afvragen hoe lang je dit soort slechte prestaties kunt
volhouden. In mijn opzicht zijn zij op dit moment het team met de
meeste problemen. Ze komen maar niet vooruit. Zelfs als er een
budgetcap is, kunnen de grotere teams doorgaans sneller en beter
doorontwikkelen. Ferrari's snelheid over een ronde is over het
algemeen vrij goed, maar hun racepace en strategieën zijn nog
steeds matig. Genoeg ruimte voor verbetering. Ik denk niet dat ze
teambaas Fred Vasseur heel veel tijd gaan geven. Hij moet iets uit
de hoge hoed toveren tussen nu en het einde van het seizoen, want
als ze zo blijven presteren, denk ik dat het voor hem een exit
wordt aan het einde van het jaar. Fred zal er tegen die tijd
waarschijnlijk niet meer zijn, helaas. Het wegsturen van Mattia
Binotto was in mijn optiek een vergissing. Ze hadden nog steeds
Fred naar het team kunnen halen en Mattia de leiding kunnen laten
houden over de technische kant, waar hij briljant in was. Laten we
eerlijk zijn, ze hadden een tijdje geleden de snelste auto. En als
er geen fouten waren gemaakt, in hun strategie en ook bij de
coureurs, dan waren ze waarschijnlijk wereldkampioen geworden. Maar
de realiteit is dat ze niet presteren, en Ferrari is geen merk waar
ruimte is voor tegenvallende prestaties. Ik zou Mattia niet hebben
weggestuurd. Ik zou Fred hebben binnengehaald, maar ik zou hem het
team laten leiden en Mattia de technische kant laten verzorgen.
Perez en de Vries Sergio Perez viel helaas te vroeg uit in de
kwalificatie en zag zijn rondetijden steeds verder teruglopen tot
hij vijftiende lag. Realistisch gezien denk ik dat hij zich enorm
moet verbeteren als hij dat stoeltje wil houden. Hij heeft een
contract voor 2024, maar een contract is er om gebroken te worden:
hij zal iets moeten doen. Zijn race was goed, maar niet zo
uitzonderlijk als in het verleden. Hij haalde ook weer niet zó veel
mensen in. Ik denk niet dat er al iets gaat gebeuren. Ik ben van
mening dat Red Bull niets zal doen tot de zomerstop en van zowel
Perez als van Nyck de Vries zullen we de komende races wat
veerkracht gaan zien. De Vries' stoeltje is volgens mij het enige
stoeltje dat op dit moment echt in gevaar is. Maar een vervanger?
Dat zal Daniel Ricciardo niet zijn. Hij gaat niet terug naar Toro
Rosso/AlphaTauri. Het zou me erg verbazen als we dit jaar twee
Australische coureurs zien (Piastri en Ricciardo), tenzij er iets
gebeurt met Perez. De Vries moet presteren. Dat is het punt. Hij
heeft dit jaar niet goed gepresteerd. Ik wil Yuki Tsunoda niet
tekortdoen, maar De Vries heeft niet de allermoeilijkste teamgenoot
om zich aan te kunnen meten.