Hoe Norris op slimme wijze Hamilton van zich af wist te schudden
Na dik dertig rondjes te hebben gereden op het Silverstone Circuit
gaf de motor van Kevin Magnussens Haas-bolide de geest. Dit leidde
tot een safety car periode. Veel coureurs profiteerden en maakten
een pitstop, waaronder Lando Norris en Lewis Hamilton, die op P2 en
P3 Mercedes gaf Hamilton de zachte band; Norris kreeg de harde band
van zijn team. Even leek de McLaren-coureur een makkelijke prooi
voor zijn concurrent, maar Norris was de zevenvoudig wereldkampioen
te slim af. "Het was echt spannend en ik wilde koste wat kost P2
vasthouden", zegt hij tegen onder andere RacingNews365 na afloop
van de Grand Prix. "Ik heb gedaan wat ik kon en een belangrijk
onderdeel was om proberen de banden op temperatuur te krijgen voor
de herstart." Norris vervolgt: "Maar Mercedes was op de eerste
helft van het circuit ijzersterk. Ook in de kwalificatie zaten ze
ons op de hielen tot aan de Maggots en Becketts-sectie. Lewis kon
me makkelijk bijhouden in bocht drie, vier, zes en zeven." Minder
downforce Maar Norris had al rekening gehouden met precies dit
scenario en besloot op zaterdag een slimme wijziging door te voeren
aan de afstelling van zijn bolide, alvorens de auto's in parc fermé
gingen en er niet meer aan gesleuteld mocht worden. "Ik koos er op
zaterdag expres voor om met een klein beetje minder downforce op de
auto te rijden. Het was een risico, maar ik was ervan overtuigd dat
het met zou helpen in de race. Dat was precies het geval. Wij waren
constant goed in de laatste sector. Onze auto is goed bij hoge
snelheden en houdt de banden in goede staat. Dat maakt dat ik
mezelf vanaf Maggotts en Becketts het veiligheidsmarge kon geven
dat ik wilde. Ik schakelde daar twee keer terug, kon daarna
wegrijden en vervolgens plankgas door bocht negen." Norris vertelt
dat hij ontzettend genoot van het gevecht met zijn landgenoot: "Het
was tof om zij aan zij uit te komen bij sommige bochten. Soms was
het erg close; toen ik Lewis zag in bocht zeven 'gooide' ik de auto
aan de binnenkant. Ik weet zeker dat de fans het geweldig vonden."
gaf de motor van Kevin Magnussens Haas-bolide de geest. Dit leidde
tot een safety car periode. Veel coureurs profiteerden en maakten
een pitstop, waaronder Lando Norris en Lewis Hamilton, die op P2 en
P3 Mercedes gaf Hamilton de zachte band; Norris kreeg de harde band
van zijn team. Even leek de McLaren-coureur een makkelijke prooi
voor zijn concurrent, maar Norris was de zevenvoudig wereldkampioen
te slim af. "Het was echt spannend en ik wilde koste wat kost P2
vasthouden", zegt hij tegen onder andere RacingNews365 na afloop
van de Grand Prix. "Ik heb gedaan wat ik kon en een belangrijk
onderdeel was om proberen de banden op temperatuur te krijgen voor
de herstart." Norris vervolgt: "Maar Mercedes was op de eerste
helft van het circuit ijzersterk. Ook in de kwalificatie zaten ze
ons op de hielen tot aan de Maggots en Becketts-sectie. Lewis kon
me makkelijk bijhouden in bocht drie, vier, zes en zeven." Minder
downforce Maar Norris had al rekening gehouden met precies dit
scenario en besloot op zaterdag een slimme wijziging door te voeren
aan de afstelling van zijn bolide, alvorens de auto's in parc fermé
gingen en er niet meer aan gesleuteld mocht worden. "Ik koos er op
zaterdag expres voor om met een klein beetje minder downforce op de
auto te rijden. Het was een risico, maar ik was ervan overtuigd dat
het met zou helpen in de race. Dat was precies het geval. Wij waren
constant goed in de laatste sector. Onze auto is goed bij hoge
snelheden en houdt de banden in goede staat. Dat maakt dat ik
mezelf vanaf Maggotts en Becketts het veiligheidsmarge kon geven
dat ik wilde. Ik schakelde daar twee keer terug, kon daarna
wegrijden en vervolgens plankgas door bocht negen." Norris vertelt
dat hij ontzettend genoot van het gevecht met zijn landgenoot: "Het
was tof om zij aan zij uit te komen bij sommige bochten. Soms was
het erg close; toen ik Lewis zag in bocht zeven 'gooide' ik de auto
aan de binnenkant. Ik weet zeker dat de fans het geweldig vonden."