Waarom het huwelijk tussen Red Bull en De Vries gedoemd was te mislukken

Na een prachtig resultaat in de Grand Prix van Italië 2022, daar
waar Nyck de Vries zijn racekwaliteiten duidelijk kon laten zien,
kreeg hij een zitje aangeboden bij het Formule 1-team van
AlphaTauri. Van tevoren wist de Nederlander natuurlijk niet dat hij
met een lastige en niet competitieve bolide zou moeten gaan rijden,
maar feit is dat dit zijn fulltime F1-jaar niet makkelijker maakte.
Of ja, fulltime: na tien races verloor hij zijn zitje. Het huwelijk
was door meerdere factoren al een lastige en een echtscheiding is
voor velen dan ook geen verrassing. Dit is waarom. Zeer lastige
AlphaTauri-bolide De AT04 van AlphaTauri is niet competitief. Het
zusterteam van Red Bull staat op de laatste plaats en in de stand
der coureurs is dat niet anders. Daar staat De Vries op de
twintigste plaats met nul punten. In 2022 liet de Friese coureur
zien dat hij met een (enigzins) competitieve wagen prima mee kan
doen voor de punten. In Monza reed hij in de Williams een sterke
race, waarin hij twee punten scoorde. De afgelopen tien F1-races
kreeg De Vries echter een auto waar hij zichzelf maar lastig mee
kon bewijzen. AlphaTauri was drukker met het verbeteren van de AT04
dan met het bieden van een helpende hand aan De Vries. Dat helpt
niet mee als rookie, ook niet als je al veel ervaring hebt opgedaan
in andere klassen. Druk vanuit Marko en Red Bull Red Bull-adviseur
Helmut Marko, tevens leider van het juniorenprogramma, is snoeihard
als het gaat om tegenvallende prestaties. De Oostenrijker voerde de
afgelopen races de druk goed op en voorafgaand aan de Grand Prix
van Groot-Brittannië kon Marko zelfs niet zeggen of De Vries in
Zandvoort nog voor AlphaTauri zou rijden. Dat blijkt dus inderdaad
niet het geval te zijn. De Vries hoeft zich niet te schamen, want
meerdere coureurs gingen hem voor bij Red Bull en AlphaTauri. Marko
kan onverbiddelijk zijn als een coureur even niet goed presteert,
vraag dat maar aan Daniil Kvyat, Pierre Gasly en Alex Albon.
Laatstgenoemde twee zijn overigens nog altijd actief in de F1 en
Albon ontving onlangs zelfs lofzang van Marko...
AlphaTauri-teambaas Franz Tost geeft een nieuwe coureur het liefst
drie seizoenen om volledig te wennen aan de koningsklasse, maar
daar peinst Marko niet over. Gelijk goed presteren of wegwezen:
daar is De Vries nu het meest recente voorbeeld van. Bovendien
gooide Red Bull-teambaas Christian Horner ook nog olie op het vuur.
Onlangs riep hij dat hij en Marko een meningsverschil hadden over
het aanstellen van De Vries. Horner stond er namelijk nooit
helemaal achter en liet dit, pijnlijk genoeg voor De Vries, ook aan
de media weten. De Vries heeft tijd nodig om te presteren De
geschiedenis heeft uitgewezen dat De Vries niet vanaf de
allereerste race op het beste van zijn kunnen presteert.
Uiteindelijk kwamen de resultaten er (vrijwel) altijd wel, maar dit
duurde even: in de Formule Renault 2.0 werd hij eerste in zijn
derde seizoen en in de Formule 2 pakte hij de titel eveneens in
seizoen nummer drie. Of De Vries echt beter was geworden na
meerdere seizoenen, dat zullen we hoogstwaarschijnlijk nooit gaan
weten. Marko houdt er zoals hierboven gezegd niet van om zo lang te
wachten en binnen Red Bull is het presteren of wegwezen. Al zegt
AlphaTauri-teambaas Franz Tost altijd dat een coureur drie jaar
nodig heeft om op stoom te komen in de Formule 1. Maar ook een
28-jarige coureur die al veel meer ervaring heeft dan de gemiddelde
AlphaTauri-rookie? Had De Vries hier rekening mee moeten houden bij
het 'kiezen' van zijn zitje, als dat al een keuze was? Ook dat is
gissen, maar naar verluidt was hij ook in beeld bij onder meer
Alpine. De constructie van Pierre Gasly naar Alpine bracht hem
echter bij AlphaTauri, maar het gebrek aan goede prestaties in de
eerste F1-uren betekende het einde. Ricciardo en Perez Ook Daniel
Ricciardo en Sergio Perez hebben een rol gespeeld in de
vroegtijdige exit van De Vries. Ricciardo is als nummer drie bij
Red Bull en voormalig teamgenoot van Verstappen de grote lieveling
van het topteam en sinds zijn terugkeer naar het Oostenrijkse
topteam is er altijd gespeculeerd over een mogelijke comeback van
de Australiër. Ricciardo is geliefd binnen Red Bull en bij het
Formule 1-publiek. Tegelijkertijd vallen de prestaties van Sergio
Perez dit seizoen tegen en dat zorgt voor een perfect recept voor
de comeback van Daniel. Nu Perez ook tegenvalt wil Red Bull maar al
te graag zien of Ricciardo nog zijn oude niveau kan bereiken. Als
Perez 'gewoon' presteerde zoals verwacht, dan was die drang er
niet. Het zal niet dé voornaamste factor zijn waarom De Vries is
vervangen, maar het heeft Ricciardo ongetwijfeld geholpen.
Uiteindelijk is de exit van de Friese rijder vooral aan één feit te
wijten: tegenvallende prestaties.

Top Headlines

Oudere Top Headlines