Hoe de F1-droom van Nyck de Vries in duigen viel
Nyck de Vries' eerste directe aanraking met de Formule 1 kwam in
2010, toen hij de wereld rondreisde voor kartkampioenschappen. In
die periode werd hij opgenomen in het McLaren Young Driver
Programme, de talentenpool van het McLaren Formule 1-team. Na
enkele succesvolle jaren in de karting, belandde De Vries in de GP3
Series in 2016. Eén jaar later maakte hij de overstap naar de
Formule 2. Hij sloot een overeenkomst bij Prema Racing en behaalde
overwinning op verschillende circuits, waaronder Paul Ricard,
Hungaroring en Spa-Francorchamps. Nét geen McLaren F1-zitje Ondanks
zijn goede prestaties, liep hij een zitje bij McLaren mis. Dit kwam
doordat zowel hij als Lando Norris deel uitmaakten van het
juniorenprogramma, waar de rijder met de meeste punten rechtstreeks
naar het F1-team zou promoveren. Toen De Vries in maart 2018 te
gast was in het Ziggo Sport Formule 1 Café , legde hij uit dat dit
vastgelegd was in het contract. Omdat hij echter achter Norris
eindigde in punten, bleef een directe overstap naar de Formule 1
uit. Eén jaar nadien gingen De Vries en McLaren uit elkaar. In 2019
trad De Vries toe tot ART Grand Prix binnen de Formule 2, waar hij
de plek innam van de toenmalige kampioen George Russell, die de
Formule 1 binnenstapte. Zijn teamgenoot werd Nikita Mazepin, die
net van de GP3 was overgestapt. Drie races voor het einde van het
seizoen werd De Vries gekroond tot kampioen van de klasse. Formule
1-carrière In 2019 maakte De Vries de overstap naar de Formule E,
waar hij uitkwam voor het team van Mercedes. Ook in de jaren die
volgden bleef De Vries actief in de elektrische raceklasse. In 2021
werd hij kampioen. Ondertussen was hij actief als test- en
reservecoureur bij het Formule 1-team van Mercedes en kwam hij uit
in andere raceklassen. In 2022 maakte hij zijn officiële debuut
tijdens een Grand Prix weekend; tijdens de eerste vrije training
voor de Grand Prix van Frankrijk nam hij plaats in de W13 van Lewis
Hamilton. Droomweekend in Monza Tijdens de Grand Prix van Italië
(2022) mocht De Vries wederom zijn opwachting maken tijdens een
raceweekend. Hij verving Sebastian Vettel voor Aston Martin tijdens
de eerste vrije training. Slechts één dag later stapte de Friese
coureur opnieuw in een Formule 1-bolide; hij werd ingezet als
vervanger van Alexander Albon, die kampte met een
blindedarmontsteking. De Vries gaf direct zijn visitekaartje af:
hij bereikte Q2 in kwalificatie en en werd negende in de race,
waarmee hij twee punten scoorde voor het Britse team. AlphaTauri Na
afloop van de Grand Prix van Italië werd de naam 'Nyck de Vries'
veelvuldig genoemd in het Formule 1-paddock. De Vries sprak
meerdere malen met Williams over een fulltime zitje voor 2023,
testte voor Alpine en kwam ook met AlphaTauri in gesprek. Dit onder
meer door de inzet van Max Verstappen, die - naar eigen zeggen -
bij Helmut Marko een goed woordje heeft gedaan over zijn
landgenoot. Op 8 oktober maakte AlphaTauri bekend dat De Vries een
contract had getekend bij het team uit Faenza. De 28-jarige coureur
werd aangetrokken ter vervanging van Pierre Gasly, die vertrok naar
het team van Alpine. Kritiek neemt toe Waar De Vries in de
Williams-bolide direct snelheid toonde, was dat in de AT04 niet het
geval. Een gebrek aan ervaring alsmede een ondermaats presterende
AlphaTauri maakten dat de F1-loopbaan van de Nederlandse van meet
af aan weinig kleur kreeg. Het duurde niet lang voordat De Vries
onder druk kwam te staan van de Red Bull-directie en de media.
Vooral tijdens zijn laatste Grand Prix-weekenden maakten Red
Bull-topmannen Helmut Marko en Christian Horner er geen geheim van
dat ze de prestaties van de Nederlander 'nauwkeurig in de gaten
hielden.' Toen De Vries in Silverstone als laatste over de finish
kwam, bleken zijn dagen definitief geteld te zijn. Op dinsdag 11
juli werd bekend dat De Vries per direct plaats moest maken voor
Daniel Ricciardo. De Australiër zal de resterende twaalf races voor
zijn rekening nemen bij AlphaTauri. In de tien races waaraan De
Vries deelnam in 2022, eindigde hij slechts één keer voor zijn
teamgenoot Yuki Tsunoda. Dat was in Monaco, waar hij met een
twaalfde plaats tevens zijn beste resultaat van het seizoen boekte.
Zo plots als een regenboog aan de hemel verschijnt, zo snel kan
deze ook weer vervagen; zo verliep ook de carrière van Nyck de
Vries. Een snel opkomende ster die eveneens snel aan glans verloor.
2010, toen hij de wereld rondreisde voor kartkampioenschappen. In
die periode werd hij opgenomen in het McLaren Young Driver
Programme, de talentenpool van het McLaren Formule 1-team. Na
enkele succesvolle jaren in de karting, belandde De Vries in de GP3
Series in 2016. Eén jaar later maakte hij de overstap naar de
Formule 2. Hij sloot een overeenkomst bij Prema Racing en behaalde
overwinning op verschillende circuits, waaronder Paul Ricard,
Hungaroring en Spa-Francorchamps. Nét geen McLaren F1-zitje Ondanks
zijn goede prestaties, liep hij een zitje bij McLaren mis. Dit kwam
doordat zowel hij als Lando Norris deel uitmaakten van het
juniorenprogramma, waar de rijder met de meeste punten rechtstreeks
naar het F1-team zou promoveren. Toen De Vries in maart 2018 te
gast was in het Ziggo Sport Formule 1 Café , legde hij uit dat dit
vastgelegd was in het contract. Omdat hij echter achter Norris
eindigde in punten, bleef een directe overstap naar de Formule 1
uit. Eén jaar nadien gingen De Vries en McLaren uit elkaar. In 2019
trad De Vries toe tot ART Grand Prix binnen de Formule 2, waar hij
de plek innam van de toenmalige kampioen George Russell, die de
Formule 1 binnenstapte. Zijn teamgenoot werd Nikita Mazepin, die
net van de GP3 was overgestapt. Drie races voor het einde van het
seizoen werd De Vries gekroond tot kampioen van de klasse. Formule
1-carrière In 2019 maakte De Vries de overstap naar de Formule E,
waar hij uitkwam voor het team van Mercedes. Ook in de jaren die
volgden bleef De Vries actief in de elektrische raceklasse. In 2021
werd hij kampioen. Ondertussen was hij actief als test- en
reservecoureur bij het Formule 1-team van Mercedes en kwam hij uit
in andere raceklassen. In 2022 maakte hij zijn officiële debuut
tijdens een Grand Prix weekend; tijdens de eerste vrije training
voor de Grand Prix van Frankrijk nam hij plaats in de W13 van Lewis
Hamilton. Droomweekend in Monza Tijdens de Grand Prix van Italië
(2022) mocht De Vries wederom zijn opwachting maken tijdens een
raceweekend. Hij verving Sebastian Vettel voor Aston Martin tijdens
de eerste vrije training. Slechts één dag later stapte de Friese
coureur opnieuw in een Formule 1-bolide; hij werd ingezet als
vervanger van Alexander Albon, die kampte met een
blindedarmontsteking. De Vries gaf direct zijn visitekaartje af:
hij bereikte Q2 in kwalificatie en en werd negende in de race,
waarmee hij twee punten scoorde voor het Britse team. AlphaTauri Na
afloop van de Grand Prix van Italië werd de naam 'Nyck de Vries'
veelvuldig genoemd in het Formule 1-paddock. De Vries sprak
meerdere malen met Williams over een fulltime zitje voor 2023,
testte voor Alpine en kwam ook met AlphaTauri in gesprek. Dit onder
meer door de inzet van Max Verstappen, die - naar eigen zeggen -
bij Helmut Marko een goed woordje heeft gedaan over zijn
landgenoot. Op 8 oktober maakte AlphaTauri bekend dat De Vries een
contract had getekend bij het team uit Faenza. De 28-jarige coureur
werd aangetrokken ter vervanging van Pierre Gasly, die vertrok naar
het team van Alpine. Kritiek neemt toe Waar De Vries in de
Williams-bolide direct snelheid toonde, was dat in de AT04 niet het
geval. Een gebrek aan ervaring alsmede een ondermaats presterende
AlphaTauri maakten dat de F1-loopbaan van de Nederlandse van meet
af aan weinig kleur kreeg. Het duurde niet lang voordat De Vries
onder druk kwam te staan van de Red Bull-directie en de media.
Vooral tijdens zijn laatste Grand Prix-weekenden maakten Red
Bull-topmannen Helmut Marko en Christian Horner er geen geheim van
dat ze de prestaties van de Nederlander 'nauwkeurig in de gaten
hielden.' Toen De Vries in Silverstone als laatste over de finish
kwam, bleken zijn dagen definitief geteld te zijn. Op dinsdag 11
juli werd bekend dat De Vries per direct plaats moest maken voor
Daniel Ricciardo. De Australiër zal de resterende twaalf races voor
zijn rekening nemen bij AlphaTauri. In de tien races waaraan De
Vries deelnam in 2022, eindigde hij slechts één keer voor zijn
teamgenoot Yuki Tsunoda. Dat was in Monaco, waar hij met een
twaalfde plaats tevens zijn beste resultaat van het seizoen boekte.
Zo plots als een regenboog aan de hemel verschijnt, zo snel kan
deze ook weer vervagen; zo verliep ook de carrière van Nyck de
Vries. Een snel opkomende ster die eveneens snel aan glans verloor.