Deze coureurs vlogen er net als De Vries uit bij Red Bull
Daniel Ricciardo's comeback in de Formule 1 is bevestigd. Bij Red
Bulls zusterteam AlphaTauri gaat hij Nyck de Vries vervangen. die
al na tien races het veld moet ruimen. De beslissing om de
voormalig Formule E- en F2-kampioen te ontslaan komt niet als een
verrassing, gezien de geschiedenis van Red Bull en adviseur Helmut
Marko als het gaat om het wegsturen van talent nog voor een seizoen
voorbij is. RacingNews365 blikt terug op alle wijzigingen die Red
Bull tijdens een seizoen heeft doorgevoerd. 2005 Red Bull -
Christian Klien-Vitantonio Liuzzi Red Bulls eerste rijderswissel
halverwege het seizoen stond al vast voordat het seizoen was
begonnen. Er was afgesproken dat Christian Klien en Vitantonio
Liuzzi (foto onder) het tweede stoeltje zouden delen naast David
Coulthard tijdens het eerste seizoen van Red Bull in de Formule 1.
Klien reed de eerste drie races voordat hij het stuur overgaf aan
Liuzzi voor rondes vier tot en met zeven, maar dat was het dan voor
de Italiaan. Nadat Klien in ronde acht terugkeerde voor de rest van
het seizoen, behaalde hij in totaal negen punten, vergeleken met
het enkele punt van Liuzzi bij zijn debuut op Imola. 2006 Red Bull
- Christian Klien-Robert Doornbos Klien's tweede seizoen bij het
team verliep niet volgens plan en na een reeks slechte resultaten
werd hij voor de laatste drie races van 2006 vervangen door
testrijder Robert Doornbos (foto onder). Ondanks het feit dat
Doornbos alle drie de races finishte, slaagde hij er niet in om
punten te scoren en zou hij nadien ook niet meer uitkomen in een
F1-race. Klien zou zijn weg terugvinden naar de grid, maar alleen
voor een korte stint met het HRT-team in 2010. 2007 Toro Rosso -
Scott Speed-Sebastian Vettel In 2007 werd duidelijk dat zusterteam
Toro Rosso in 2007 niet immuun was voor coureurswisselingen. De
Amerikaan Scott Speed werd na anderhalf jaar bij het team de laan
uitgestuurd ten gunste van ene Sebastian Vettel. De Duitser kreeg
al snel voet aan de grond en werd derde in de natte Grand Prix van
Japan, voordat hij achter de safetycar een bizarre botsing kreeg
met Mark Webber van Red Bull. Vettel maakte die fout enigszins goed
met een mooie vierde plaats tijdens de volgende race in China.
Vettel wierp zich al snel op als de volgende grote ster in de
Formule 1 en boekte een onwaarschijnlijke eerste overwinning voor
hemzelf en Toro Rosso tijdens de Grand Prix van Italië in 2008, wat
leidde tot een promotie naar Red Bull in 2009. 38 overwinningen en
4 titels later kun je wel zeggen dat deze stap goed uitpakte voor
Red Bull. 2009 Toro Rosso - Sebastien Bourdais-Jaime Alguersuari
Door het vertrek van Vettel naar Red Bull werd Sebastien Bourdais
eerste coureur Toro Rosso. Maar de Fransman leek nooit te
herstellen van het feit dat hij altijd in de schaduw van Vettel
stond en werd halverwege 2009 weggestuurd. Bourdais vervanger was
Jaime Alguersuari (foto onder), die op dat moment de jongste
debutant in de Formule 1 werd, slechts 19 jaar en 125 dagen oud. De
Spanjaard deed het goed bij Toro Rosso in de daaropvolgende
tweeënhalf jaar, maar Red Bull leek nooit het vertrouwen te hebben
om hem te promoveren naar het seniorteam: Alguersuari werd eind
2011 aan de kant geschoven (samen met Sebastien Buemi) om plaats te
maken voor Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne. Alguersuari
slaagde er niet meer in om bij een ander team een F1-racestoeltje
te bemachtigen en nam de verrassende beslissing om op 25-jarige
leeftijd te stoppen met alle vormen van autosport om zich te
richten op zijn andere carrière als DJ. 2016 Red Bull/Toro Rosso -
Daniil Kvyat, Max Verstappen Er volgde een periode van relatieve
rust bij Red Bull, met zes jaar lang geen coureurswissels
halverwege het seizoen. Maar toen was daar Max Verstappen. Na een
geweldig rookie-seizoen bij Toro Rosso in 2015 werd Verstappen in
2016 na vier races gepromoveerd naar Red Bull om Daniil Kvyat te
vervangen. De Rus ging de andere kant op en nam het stoeltje van de
Nederlander over bij Toro Rosso. De beslissing werd meteen
gerechtvaardigd met een overwinning van Verstappen bij zijn debuut
tijdens de Grand Prix van Spanje, met dank aan een botsing tussen
Mercedes-coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton in de
openingsronde. Verstappen zou de komende jaren een handvol
overwinningen pakken terwijl Red Bull moeite had om Mercedes en
Ferrari te evenaren, maar hij pakte uiteindelijk zijn eerste titel
in 2021 na een ongemeen spannend gevecht met Lewis Hamilton en
voegde daar een jaar later een tweede aan toe. 2017 Toro Rosso -
Daniil Kvyat-Pierre Gasly; Carlos Sainz-Brendan Hartley Het was een
heuse stoelendans bij Toro Rosso in 2017, met vier verschillende
coureurs die gedurende het hele seizoen de twee stoelen bezetten.
Ook na de degradatie bij Red Bull, had Kvyat moeite om het tempo
van Carlos Sainz in de andere auto te evenaren bij Toro Rosso en de
Rus werd halverwege het seizoen aan de kant gezet om plaats te
maken voor regerend GP2-kampioen Pierre Gasly, die in de Japanse
Super Formula-series had gereden. Sainz was twee races later alweer
aan de beurt, maar dit was eerder een soort promotie, want de
Spanjaard ging naar Renault om de ontslagen Jolyon Palmer te
vervangen.De plaats van Sainz werd ingenomen door de voormalige Red
Bull-junior Brendan Hartley, die uitstekend had gereden in het
World Endurance Championship. Maar hij had het moeilijk in de F1 en
werd aan het einde van een middelmatig seizoen in 2018 teruggezet.
Gasly deed het iets beter en verdiende een promotie naar Red Bull
voor 2019. 2019 Red Bull/Toro Rosso - Pierre Gasly-Alex Albon
Helaas voor Gasly draaide zijn droomstap al snel op niets uit. Een
crash in de tests voorafgaand aan het seizoen leek zijn vertrouwen
te ondermijnen en hij leek nooit in staat om het tempo van
teamgenoot Verstappen te evenaren. Tijdens de zomerstop maakte Red
Bull opnieuw van de gelegenheid gebruik om halverwege het seizoen
te wisselen en koos ervoor om Gasly in te ruilen voor Alex Albon
van Toro Rosso (foto onder), die een uitstekend eerste seizoen
had.Maar Albon ontdekte al snel dat het leven bij Red Bull nooit
over rozen gaat en ook hij slaagde er niet in om het niveau van
Verstappen te evenaren. De Thais-Britse coureur overleefde het tot
eind 2020, maar werd aan de kant gezet toen Sergio Perez
beschikbaar kwam. Daarentegen floreerde Gasly weer bij Toro Rosso
(en daarna AlphaTauri), pakte een onwaarschijnlijke maar verdiende
debuutzege op Monza in 2020 en mengde zich regelmatig tussen de
snellere auto's. De prestaties van de Fransman vielen in de smaak
bij Alpine, dat hem haalde als vervanger van Fernando Alonso. Albon
had een jaar geen race in de F1 gereden voordat hij vorig seizoen
terugkeerde bij Williams, waar hij uitblonk.
Bulls zusterteam AlphaTauri gaat hij Nyck de Vries vervangen. die
al na tien races het veld moet ruimen. De beslissing om de
voormalig Formule E- en F2-kampioen te ontslaan komt niet als een
verrassing, gezien de geschiedenis van Red Bull en adviseur Helmut
Marko als het gaat om het wegsturen van talent nog voor een seizoen
voorbij is. RacingNews365 blikt terug op alle wijzigingen die Red
Bull tijdens een seizoen heeft doorgevoerd. 2005 Red Bull -
Christian Klien-Vitantonio Liuzzi Red Bulls eerste rijderswissel
halverwege het seizoen stond al vast voordat het seizoen was
begonnen. Er was afgesproken dat Christian Klien en Vitantonio
Liuzzi (foto onder) het tweede stoeltje zouden delen naast David
Coulthard tijdens het eerste seizoen van Red Bull in de Formule 1.
Klien reed de eerste drie races voordat hij het stuur overgaf aan
Liuzzi voor rondes vier tot en met zeven, maar dat was het dan voor
de Italiaan. Nadat Klien in ronde acht terugkeerde voor de rest van
het seizoen, behaalde hij in totaal negen punten, vergeleken met
het enkele punt van Liuzzi bij zijn debuut op Imola. 2006 Red Bull
- Christian Klien-Robert Doornbos Klien's tweede seizoen bij het
team verliep niet volgens plan en na een reeks slechte resultaten
werd hij voor de laatste drie races van 2006 vervangen door
testrijder Robert Doornbos (foto onder). Ondanks het feit dat
Doornbos alle drie de races finishte, slaagde hij er niet in om
punten te scoren en zou hij nadien ook niet meer uitkomen in een
F1-race. Klien zou zijn weg terugvinden naar de grid, maar alleen
voor een korte stint met het HRT-team in 2010. 2007 Toro Rosso -
Scott Speed-Sebastian Vettel In 2007 werd duidelijk dat zusterteam
Toro Rosso in 2007 niet immuun was voor coureurswisselingen. De
Amerikaan Scott Speed werd na anderhalf jaar bij het team de laan
uitgestuurd ten gunste van ene Sebastian Vettel. De Duitser kreeg
al snel voet aan de grond en werd derde in de natte Grand Prix van
Japan, voordat hij achter de safetycar een bizarre botsing kreeg
met Mark Webber van Red Bull. Vettel maakte die fout enigszins goed
met een mooie vierde plaats tijdens de volgende race in China.
Vettel wierp zich al snel op als de volgende grote ster in de
Formule 1 en boekte een onwaarschijnlijke eerste overwinning voor
hemzelf en Toro Rosso tijdens de Grand Prix van Italië in 2008, wat
leidde tot een promotie naar Red Bull in 2009. 38 overwinningen en
4 titels later kun je wel zeggen dat deze stap goed uitpakte voor
Red Bull. 2009 Toro Rosso - Sebastien Bourdais-Jaime Alguersuari
Door het vertrek van Vettel naar Red Bull werd Sebastien Bourdais
eerste coureur Toro Rosso. Maar de Fransman leek nooit te
herstellen van het feit dat hij altijd in de schaduw van Vettel
stond en werd halverwege 2009 weggestuurd. Bourdais vervanger was
Jaime Alguersuari (foto onder), die op dat moment de jongste
debutant in de Formule 1 werd, slechts 19 jaar en 125 dagen oud. De
Spanjaard deed het goed bij Toro Rosso in de daaropvolgende
tweeënhalf jaar, maar Red Bull leek nooit het vertrouwen te hebben
om hem te promoveren naar het seniorteam: Alguersuari werd eind
2011 aan de kant geschoven (samen met Sebastien Buemi) om plaats te
maken voor Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne. Alguersuari
slaagde er niet meer in om bij een ander team een F1-racestoeltje
te bemachtigen en nam de verrassende beslissing om op 25-jarige
leeftijd te stoppen met alle vormen van autosport om zich te
richten op zijn andere carrière als DJ. 2016 Red Bull/Toro Rosso -
Daniil Kvyat, Max Verstappen Er volgde een periode van relatieve
rust bij Red Bull, met zes jaar lang geen coureurswissels
halverwege het seizoen. Maar toen was daar Max Verstappen. Na een
geweldig rookie-seizoen bij Toro Rosso in 2015 werd Verstappen in
2016 na vier races gepromoveerd naar Red Bull om Daniil Kvyat te
vervangen. De Rus ging de andere kant op en nam het stoeltje van de
Nederlander over bij Toro Rosso. De beslissing werd meteen
gerechtvaardigd met een overwinning van Verstappen bij zijn debuut
tijdens de Grand Prix van Spanje, met dank aan een botsing tussen
Mercedes-coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton in de
openingsronde. Verstappen zou de komende jaren een handvol
overwinningen pakken terwijl Red Bull moeite had om Mercedes en
Ferrari te evenaren, maar hij pakte uiteindelijk zijn eerste titel
in 2021 na een ongemeen spannend gevecht met Lewis Hamilton en
voegde daar een jaar later een tweede aan toe. 2017 Toro Rosso -
Daniil Kvyat-Pierre Gasly; Carlos Sainz-Brendan Hartley Het was een
heuse stoelendans bij Toro Rosso in 2017, met vier verschillende
coureurs die gedurende het hele seizoen de twee stoelen bezetten.
Ook na de degradatie bij Red Bull, had Kvyat moeite om het tempo
van Carlos Sainz in de andere auto te evenaren bij Toro Rosso en de
Rus werd halverwege het seizoen aan de kant gezet om plaats te
maken voor regerend GP2-kampioen Pierre Gasly, die in de Japanse
Super Formula-series had gereden. Sainz was twee races later alweer
aan de beurt, maar dit was eerder een soort promotie, want de
Spanjaard ging naar Renault om de ontslagen Jolyon Palmer te
vervangen.De plaats van Sainz werd ingenomen door de voormalige Red
Bull-junior Brendan Hartley, die uitstekend had gereden in het
World Endurance Championship. Maar hij had het moeilijk in de F1 en
werd aan het einde van een middelmatig seizoen in 2018 teruggezet.
Gasly deed het iets beter en verdiende een promotie naar Red Bull
voor 2019. 2019 Red Bull/Toro Rosso - Pierre Gasly-Alex Albon
Helaas voor Gasly draaide zijn droomstap al snel op niets uit. Een
crash in de tests voorafgaand aan het seizoen leek zijn vertrouwen
te ondermijnen en hij leek nooit in staat om het tempo van
teamgenoot Verstappen te evenaren. Tijdens de zomerstop maakte Red
Bull opnieuw van de gelegenheid gebruik om halverwege het seizoen
te wisselen en koos ervoor om Gasly in te ruilen voor Alex Albon
van Toro Rosso (foto onder), die een uitstekend eerste seizoen
had.Maar Albon ontdekte al snel dat het leven bij Red Bull nooit
over rozen gaat en ook hij slaagde er niet in om het niveau van
Verstappen te evenaren. De Thais-Britse coureur overleefde het tot
eind 2020, maar werd aan de kant gezet toen Sergio Perez
beschikbaar kwam. Daarentegen floreerde Gasly weer bij Toro Rosso
(en daarna AlphaTauri), pakte een onwaarschijnlijke maar verdiende
debuutzege op Monza in 2020 en mengde zich regelmatig tussen de
snellere auto's. De prestaties van de Fransman vielen in de smaak
bij Alpine, dat hem haalde als vervanger van Fernando Alonso. Albon
had een jaar geen race in de F1 gereden voordat hij vorig seizoen
terugkeerde bij Williams, waar hij uitblonk.