Marko moet eens goed in de spiegel kijken na exit De Vries

Eigenlijk kon iedereen de Formule 1-exit van Nyck de Vries al van
mijlenver aan zien komen. Dat heeft lang niet alles te maken met de
tegenvallende prestaties van de Nederlander, maar meer met de
werkwijze binnen de Red Bull-teams. De Vries werd uit zijn stoeltje
getrapt, nota bene door de man die hem nog geen jaar eerder de kans
gaf waar hij al zo lang op zat te wachten. Als kampioen in de
Formule E en de Formule 2, een lading aan ervaring in het WEC en
ervaring als onder andere Mercedes F1-recerve is De Vries
allerminst een incapabele coureur te noemen, maar zoals we vaker
zien is dat niet genoeg om hoe dan ook te overleven in de 'Piranha
Club'. Hoewel alles tegenzat voor De Vries dit Formule 1-seizoen,
heeft uiteindelijk vooral één man besloten dat het seizoen hier
stopt voor de voormalig AlphaTauri-rijder. Helmut Marko. Bot, maar
zo werkt het bij het Red Bull-zusterteam - en ook bij Red Bull
zelf. Maar na 10 races? Dat ging wel erg snel. Marko's
verantwoordelijkheid De Vries is het slachtoffer van het
gigantische Red Bull-succes uit het verleden, maar ook zeker uit
het heden. De Oostenrijkse renstal brengt al jaren absolute
topcoureurs naar de voorkant van de F1-grid. Denk aan Sebastian
Vettel, Max Verstappen en Daniel Ricciardo, waarbij laatstgenoemde
nu het zitje bij AlphaTauri overneemt. Hierdoor ligt de lat bij het
Oostenrijkse topteam en het Italiaanse zusje torenhoog. Vettel won
in een Toro Rosso, Verstappen won zijn debuutrace voor Red Bull en
Ricciardo won driemaal in zijn debuutseizoen voor het topteam. Dit
wordt nu gezien als de maatstaf. Als je dit niet na kunt doen, dan
lig je er voor je het weet alweer uit en krijgt het volgende (al
dan niet) talent de kans. De Vries kwam terecht in de Red Bull- of
Marko-roulatie. Een gouden kans deed zich voor in het Grand
Prix-weekend van Italië 2022, toen hij op zaterdag inviel voor Alex
Albon bij Wiliams, dit vanwege een blindedarmontsteking. Hier
kwalificeerde De Vries als dertiende, startte als achtste en kwam
als negende over de eindstreep. Marko was onder de indruk en dat
kwam goed uit: AlphaTauri kon met Pierre Gasly's mogelijke vertrek
nog wel iemand gebruiken. Na een onderhandelingsperiode werd er een
voor AlphaTauri vreemde keuze genomen, namelijk De Vries als
ervaren coureur naar het team halen. En dat bij het team voor jonge
talenten. Heeft Marko misschien iets te vroeg de knoop doorgehakt?
Nou ja, volgens de woorden van de Oostenrijker was het meer dan
terecht: "Hij springt ergens in, rijdt de wielen eraf en levert
direct." Dat pakte anders uit en misschien had Marko dat kunnen
weten, want De Vries is nooit een écht snelle starter geweest.
Racen kan hij zeker, dat bewijst hij met zijn fraaie resultaten in
verschillende klassen, maar de Nederlander had altijd even nodig om
op stoom te komen. Heeft Marko toegegeven dat hij fout zat? Nee,
dat niet, maar onlangs openbaarde hij wel dat Red Bull-teambaas
Christian Horner tegen de komst van De Vries was. Marko heeft dus
'zijn wil' doorgedrukt, maar na slechts tien races komt hij er weer
op terug. De keuze om De Vries te ontslaan voor het einde van het
seizoen is minstens zo vreemd als de keuze om hem in eerste
instantie al te contracteren voor AlphaTauri. Nu al F1-exit voor De
Vries? Anno 2023 was de start van het seizoen nog nooit zo lastig
voor de F1-rookies. Dit zit hem in de kalender: de openingsrace in
Bahrein is het enige normale circuit voor de jongere gasten in de
koningsklasse tot aan de Grand Prix van Spanje in juni. Ondertussen
wordt er geracet op (semi) stratencircuits in Saoedi-Arabië,
Australië, Miami en Monaco. De coureurs meten op de wat
'abnormalere' circuits is lastig. Ook mede-rookies Logan Sargeant
en Oscar Piastri hadden er last van. Oké, aan de andere kant: beide
heren presteerden beter naar mate het seizoen vorderde, met als
voorbeelden de races op de Red Bull Ring en op Silverstone. De
Vries bleef onderaan hangen, maar dat is ook grotendeels te danken
aan de matige AlphaTauri-bolide. Binnen dat team woedt al een
tijdje een storm, met een vertrekkende teambaas (Franz Tost) die
ook nog eens riep dat hij zijn personeel 'niet vertrouwt' na een
matige seizoensstart. Daarnaast ook nog eens een niet werkende
upgrade, verschillende verschuivingen in bedrijfsvoering van het
team en meerdere personen die komen en gaan. Lastig om op te
bouwen, want de continuïteit ontbreekt. Aan de ene kant kan al het
bovengenoemde een factor zijn om De Vries het voordeel van de
twijfel te geven, maar het tegenovergestelde is net zo logisch.
Verandering en een 'stabiele' en ervaren coureur, dat bleek de
keuze van Marko. Verdiende De Vries dit? Absoluut niet. Heeft hij
alles gegeven? Dat ongetwijfeld. Wie wel in de spiegel moet kijken,
dat is Helmut Marko. Coureurs kunnen niet zomaar als 'aap in een
cockpit gezet worden', zoals de legendarische Niki Lauda ooit zei
over de hedendaagse rijders. Zo werkt dat niet: Marko kan niet
verwachten dat een coureur honderd meter na het instappen het
niveau heeft van Verstappen. Het kan, maar het moet niet de
standaard zijn. AlphaTauri is nota bene een team voor de jonge
coureurs om ze zonder de druk van een topteam de kans te geven zich
te ontwikkelen in de Formule 1. Volgens Marko moet dat dus binnen
tien races, maar is dat echt een coureur de tijd geven? Het blijft
zijn keuze, maar als de man uit Graz aan zijn werkwijze vast blijft
houden, dan is Nyck de Vries nog lang niet de laatste coureur die
tijdens het seizoen het veld moet ruimen...

Top Headlines

Oudere Top Headlines