F1-coureurs juichen nieuw regenexperiment toe: "Hoog tijd dat we iets doen!"
De veiligheid van de Formule-kampioenschappen staat onder druk
nadat Dilano van 't Hoff op 1 juli op het circuit van
Spa-Francorchamps verongelukte. De jonge Nederlander reed in het
Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA) met MP
Motorsport toen hij in extreem natte weersomstandigheden de
vangrail raakte en daarna terug de baan op gelanceerd werd. Een
ander coureur reed hem voorbij Eau Rouge op volle snelheid aan,
waardoor de 18-jarige coureur overleed. Dit incident is het tweede
dodelijke ongeluk in relatief korte tijd op het circuit van
Spa-Francorchamps. Antoine Hubert kwam in 2019 om het leven met een
vergelijkbare crash, op ongeveer hetzelfde stuk van het circuit,
ook in natte weersomstandigheden. De Formule 1 heeft ook moeite met
rijden in natte omstandigheden. Zo bestond de natte race van 2021
op het circuit van Spa-Francorchamps slechts uit een paar rondjes
achter de safety car. Tijd dus voor de nodige aanpassingen zodat de
veiligheid van de Formulewagens op natte circuits gewaarborgd kan
worden, vindt de FIA. De oplossing? Wielkappen. "Die race had niet
door mogen gaan" Er zijn twee teams die vandaag op het circuit van
Silverstone wielkappen gaan uittesten, namelijk Mercedes en
McLaren. De kappen zouden in de toekomst op de bolides gemonteerd
kunnen worden zodra het extreem nat weer is. Dit zou de spray
achter de banden aanzienlijk verminderen. Na het overlijden van Van
't Hoff was het vooral Lance Stroll die zich uitsprak over de
veiligheid in natte weersomstandigheden. "Dit is een ontzettend
groot veiligheidsprobleem en hier moet iets aan gedaan worden. We
kunnen niets zien in de auto als het hard regent. Het is ontzettend
gevaarlijk als iemand voor jou crasht, want je kunt niet zien waar
je heen rijdt. We moeten niet in deze condities racen en wat er
gebeurd is met Dilano is vreselijk. De race had niet door mogen
gaan onder die condities. Dus ik hoop dat de wielkappen werken en
dan zou ik zeggen: schroef ze zo snel mogelijk op onze auto's!"
Collega Lando Norris kan zich ook wel vinden in het idee van
wielkappen. "Het is hoog tijd dat we iets doen. We zeggen het als
coureurs al jaren dat er iets gedaan moet worden aan deze situatie.
We hebben echt geluk dat er nog niets gebeurd is in de Formule 1.
Ik denk dat dit het grootste veiligheidsprobleem van de sport is op
dit moment." De Brit mag zelf de wielkappen gaan testen: "Ik kijk
ernaar uit. We gaan zien hoe goed ze gaan werken, maar als het niet
werkt, moeten we echt iets anders gaan vinden om tot een oplossing
te komen."
nadat Dilano van 't Hoff op 1 juli op het circuit van
Spa-Francorchamps verongelukte. De jonge Nederlander reed in het
Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA) met MP
Motorsport toen hij in extreem natte weersomstandigheden de
vangrail raakte en daarna terug de baan op gelanceerd werd. Een
ander coureur reed hem voorbij Eau Rouge op volle snelheid aan,
waardoor de 18-jarige coureur overleed. Dit incident is het tweede
dodelijke ongeluk in relatief korte tijd op het circuit van
Spa-Francorchamps. Antoine Hubert kwam in 2019 om het leven met een
vergelijkbare crash, op ongeveer hetzelfde stuk van het circuit,
ook in natte weersomstandigheden. De Formule 1 heeft ook moeite met
rijden in natte omstandigheden. Zo bestond de natte race van 2021
op het circuit van Spa-Francorchamps slechts uit een paar rondjes
achter de safety car. Tijd dus voor de nodige aanpassingen zodat de
veiligheid van de Formulewagens op natte circuits gewaarborgd kan
worden, vindt de FIA. De oplossing? Wielkappen. "Die race had niet
door mogen gaan" Er zijn twee teams die vandaag op het circuit van
Silverstone wielkappen gaan uittesten, namelijk Mercedes en
McLaren. De kappen zouden in de toekomst op de bolides gemonteerd
kunnen worden zodra het extreem nat weer is. Dit zou de spray
achter de banden aanzienlijk verminderen. Na het overlijden van Van
't Hoff was het vooral Lance Stroll die zich uitsprak over de
veiligheid in natte weersomstandigheden. "Dit is een ontzettend
groot veiligheidsprobleem en hier moet iets aan gedaan worden. We
kunnen niets zien in de auto als het hard regent. Het is ontzettend
gevaarlijk als iemand voor jou crasht, want je kunt niet zien waar
je heen rijdt. We moeten niet in deze condities racen en wat er
gebeurd is met Dilano is vreselijk. De race had niet door mogen
gaan onder die condities. Dus ik hoop dat de wielkappen werken en
dan zou ik zeggen: schroef ze zo snel mogelijk op onze auto's!"
Collega Lando Norris kan zich ook wel vinden in het idee van
wielkappen. "Het is hoog tijd dat we iets doen. We zeggen het als
coureurs al jaren dat er iets gedaan moet worden aan deze situatie.
We hebben echt geluk dat er nog niets gebeurd is in de Formule 1.
Ik denk dat dit het grootste veiligheidsprobleem van de sport is op
dit moment." De Brit mag zelf de wielkappen gaan testen: "Ik kijk
ernaar uit. We gaan zien hoe goed ze gaan werken, maar als het niet
werkt, moeten we echt iets anders gaan vinden om tot een oplossing
te komen."