Brundle hint op Red Bull-stoeltje Perez voor Ricciardo: 'Anders had hij geen ja gezegd'
Daniel Ricciardo rijdt vanaf de GP van Hongarije in de auto waar
voorheen Nyck de Vries in reed. Bij AlphaTauri hoopt hij zich weer
in de kijker te spelen en mogelijk een zitje bij Red Bull af te
dwingen. Dat vermoedt Martin Brundle, die in gesprek met Sky Sports
eigenlijk denkt dat dat zitje al deel uitmaakte van deze
stoelendans. Anders zou de Australiër niet eens open hebben gestaan
voor 'een zitje in de slechtste auto op de grid'. "Ik vind het mooi
om Daniel weer terug te zien, maar mijn eerste reactie was 'wow,
gaat hij dat echt doen?'. Het verraste me namelijk. Hij had het er
de afgelopen maanden constant over dat hij zijn mojo kwijt was en
dat hij zijn enthousiasme terug moest vinden. Daarom had ik niet
verwacht dat hij dit zitje zou pakken, tenzij er een andere deal is
waarmee het zitje hand in hand gaat. 'Je doet nu dit en dan later
doen we dat'", zo hint op Brundle een mogelijke Red Bull-deal voor
het zitje van Perez. Ricciardo zal zich snel moeten bewijzen als
hij het zitje van de Mexicaan in 2024, of misschien 2025, zou
willen. "Een half jaar als simcoureur zonder echte F1-meters hebben
er denk ik bij hem in gehakt. Daarom kan ik begrijpen dat het
aantrekkelijk was voor hem om weer een van de twintig coureurs te
worden. F1 is mooier met Ricciardo op de grid en ik vond het
verschrikkelijk om hem tijdens een weekend rond te zien slenteren."
"Hij zal een race of twee tijd krijgen om zich aan te passen, maar
daarna moet hij absoluut Tsunoda verslaan. Hij neemt een groot
risico, want hij rijdt in de waarschijnlijk langzaamste auto van
het veld. Hij moet Yuki verslaan. In de kwalificatie en de race
moet hij sneller zijn. Dat is absoluut de verwachting. Misschien
zou hij zelfs meer uit de auto kunnen halen dan erin zit. Als hij
in de buurt van de top tien kan komen in de kwalificatie en daar in
de race kan blijven rijden, dan is dat goed." Zonde voor De Vries
De een zijn dood is de ander zijn brood. De Vries moest het veld
ruimen ten faveure van Ricciardo. Brundle vindt het zonde, maar zag
het ergens ook wel aankomen. Dat Ricciardo het zitje veroverde door
goed te presteren tijdens de test, lijkt de voormalig coureur
onzin. "Ik kan me niet voorstellen dat ze daardoor de knoop hebben
doorgehakt. Dat hij in de auto zat voor die test, zegt al genoeg.
Waarom anders? Ze hadden nou niet echt verborgen dat ze ver klaar
waren met De Vries." "Voor Nyck ben ik verdrietig, want ik weer dat
hij beter is dan dit", vervolgt de Brit. "Ik zeg het vaker: het is
lastig om in F1 te komen, maar nog lastiger om er te blijven. Hij
heeft niet eens een half seizoen de tijd gehad in een overduidelijk
lastige bolide, met een meer ervaren teamgenoot." "Heeft Nyck het
goed gedaan? Nee. Het werd voor mij duidelijk dat er de laatste
weken wat wanhoop in zijn rijden sloop. Hij raakte onnodig
betrokken bij enkele schermutselingen. Zonde, want hij is beter dan
dit. We zagen hem als supersub bij Williams, maar nu staat hij op
de lange lijst met jonge coureurs die opgevreten werden bij Red
Bull, zoals Sebastien Buemi, Jean-Éric Vergne, Jaime Algersuari,
Daniil Kvyat, Pierre Gasly and Alex Albon." "Red Bull is een
lastige omgeving, maar dat zal altijd zo blijven, want het werkt
wel. Gaandeweg vallen er wat 'slachtoffers', waarvan Nyck er een
was. Hij verdiende meer tijd, maar van buitenaf weet je niet hoe
hij het binnen het team deed tijdens bijvoorbeeld technische
meetings. Daar maken wij geen deel van uit. Het spijt me dat hij
niet meer tijd heeft gekregen", aldus Brundle.
voorheen Nyck de Vries in reed. Bij AlphaTauri hoopt hij zich weer
in de kijker te spelen en mogelijk een zitje bij Red Bull af te
dwingen. Dat vermoedt Martin Brundle, die in gesprek met Sky Sports
eigenlijk denkt dat dat zitje al deel uitmaakte van deze
stoelendans. Anders zou de Australiër niet eens open hebben gestaan
voor 'een zitje in de slechtste auto op de grid'. "Ik vind het mooi
om Daniel weer terug te zien, maar mijn eerste reactie was 'wow,
gaat hij dat echt doen?'. Het verraste me namelijk. Hij had het er
de afgelopen maanden constant over dat hij zijn mojo kwijt was en
dat hij zijn enthousiasme terug moest vinden. Daarom had ik niet
verwacht dat hij dit zitje zou pakken, tenzij er een andere deal is
waarmee het zitje hand in hand gaat. 'Je doet nu dit en dan later
doen we dat'", zo hint op Brundle een mogelijke Red Bull-deal voor
het zitje van Perez. Ricciardo zal zich snel moeten bewijzen als
hij het zitje van de Mexicaan in 2024, of misschien 2025, zou
willen. "Een half jaar als simcoureur zonder echte F1-meters hebben
er denk ik bij hem in gehakt. Daarom kan ik begrijpen dat het
aantrekkelijk was voor hem om weer een van de twintig coureurs te
worden. F1 is mooier met Ricciardo op de grid en ik vond het
verschrikkelijk om hem tijdens een weekend rond te zien slenteren."
"Hij zal een race of twee tijd krijgen om zich aan te passen, maar
daarna moet hij absoluut Tsunoda verslaan. Hij neemt een groot
risico, want hij rijdt in de waarschijnlijk langzaamste auto van
het veld. Hij moet Yuki verslaan. In de kwalificatie en de race
moet hij sneller zijn. Dat is absoluut de verwachting. Misschien
zou hij zelfs meer uit de auto kunnen halen dan erin zit. Als hij
in de buurt van de top tien kan komen in de kwalificatie en daar in
de race kan blijven rijden, dan is dat goed." Zonde voor De Vries
De een zijn dood is de ander zijn brood. De Vries moest het veld
ruimen ten faveure van Ricciardo. Brundle vindt het zonde, maar zag
het ergens ook wel aankomen. Dat Ricciardo het zitje veroverde door
goed te presteren tijdens de test, lijkt de voormalig coureur
onzin. "Ik kan me niet voorstellen dat ze daardoor de knoop hebben
doorgehakt. Dat hij in de auto zat voor die test, zegt al genoeg.
Waarom anders? Ze hadden nou niet echt verborgen dat ze ver klaar
waren met De Vries." "Voor Nyck ben ik verdrietig, want ik weer dat
hij beter is dan dit", vervolgt de Brit. "Ik zeg het vaker: het is
lastig om in F1 te komen, maar nog lastiger om er te blijven. Hij
heeft niet eens een half seizoen de tijd gehad in een overduidelijk
lastige bolide, met een meer ervaren teamgenoot." "Heeft Nyck het
goed gedaan? Nee. Het werd voor mij duidelijk dat er de laatste
weken wat wanhoop in zijn rijden sloop. Hij raakte onnodig
betrokken bij enkele schermutselingen. Zonde, want hij is beter dan
dit. We zagen hem als supersub bij Williams, maar nu staat hij op
de lange lijst met jonge coureurs die opgevreten werden bij Red
Bull, zoals Sebastien Buemi, Jean-Éric Vergne, Jaime Algersuari,
Daniil Kvyat, Pierre Gasly and Alex Albon." "Red Bull is een
lastige omgeving, maar dat zal altijd zo blijven, want het werkt
wel. Gaandeweg vallen er wat 'slachtoffers', waarvan Nyck er een
was. Hij verdiende meer tijd, maar van buitenaf weet je niet hoe
hij het binnen het team deed tijdens bijvoorbeeld technische
meetings. Daar maken wij geen deel van uit. Het spijt me dat hij
niet meer tijd heeft gekregen", aldus Brundle.