Ferrari bootst Red Bull na met steeds lagere rijhoogten
Silverstone is de meest objectieve testbank om te evalueren of bij
lagere rijhoogtes - met meer downforce gegenereerd door de
onderkant van de wagen tot gevolg - aerodynamische schokken onder
controle worden gehouden en praktisch worden opgeheven door de
nieuwe vorm van het oppervlak. De beslissing om geen nieuwe
diffuser te introduceren op Silverstone moet dan ook vanuit dit
standpunt worden gezien. In plaats daarvan slaat men verder de weg
in van het drastische verlagen van de rijhoogte. De feedback die op
het circuit is verkregen tijdens alle vrije trainingen, inclusief
de natte derde vrije training, heeft laten zien hoezeer het gedrag
van de auto op dynamisch niveau dat van zijn rivaal - de RB19 van
Red Bull - benadert. De mix van de een meer verfijnde configuratie
van de Venturi-kanalen, rijhoogten en afstelling van de ophanging
heeft het grotendeels mogelijk gemaakt om het gedrag van de Ferrari
gelijk te stellen aan dat van de Red Bull. Daarbij moeten we
blijven benadrukken dat de RB19 een onbetwistbaar voordeel heeft op
het gebied van de geometrie van de voorwielophanging, die wordt
gekenmerkt door een affectief 'anti-duiksysteem' dat variaties in
rijhoogte over de lengterichting van de auto helpt afnemen. Ferrari
kón de ophanging niet aanpassen, omdat daarvoor het chassis opnieuw
gehomologeerd zou moeten worden, wat niet te doen is onder de
strenge beperkingen die het budgetplafond oplegt. Maar er kan met
recht worden gesteld dat het ontwikkelingsproces van de
aerodynamici uit Maranello in de gewenste richting gaat, met een
geleidelijke verbetering van de SF-23, waarbij de veranderingen ook
direct een indicatie vormen van de richting die zal worden gevolgd
bij het bepalen van het concept van de auto voor 2024. RB19 trim
gecombineerd tussen aerodynamica en voertuigdynamica Een grote
kracht van de RB19 is dus de geometrie van de ophanging, met
bijzondere aandacht voor de voorwielophanging die een "pitch
center' (punt waarop de auto voor- of juist achterover helt)
vaststelt dat zeer dicht bij het zwaartepunt van de auto ligt. Dit
vermindert het ontstaan van porpoising aanzienlijk bij minimale
rijhoogtes. SF-23 lastverdeling en bodemvrijheid De nieuwe vloer
die in Oostenrijk werd geïntroduceerd, zorgde voor een andere
verdeling van de downforcepunten van de bolide en verminderde,
dankzij een onderbreken van de drukgebieden onder de vloer, het
triggeren van porpoising bij lagere rijhoogtes.
lagere rijhoogtes - met meer downforce gegenereerd door de
onderkant van de wagen tot gevolg - aerodynamische schokken onder
controle worden gehouden en praktisch worden opgeheven door de
nieuwe vorm van het oppervlak. De beslissing om geen nieuwe
diffuser te introduceren op Silverstone moet dan ook vanuit dit
standpunt worden gezien. In plaats daarvan slaat men verder de weg
in van het drastische verlagen van de rijhoogte. De feedback die op
het circuit is verkregen tijdens alle vrije trainingen, inclusief
de natte derde vrije training, heeft laten zien hoezeer het gedrag
van de auto op dynamisch niveau dat van zijn rivaal - de RB19 van
Red Bull - benadert. De mix van de een meer verfijnde configuratie
van de Venturi-kanalen, rijhoogten en afstelling van de ophanging
heeft het grotendeels mogelijk gemaakt om het gedrag van de Ferrari
gelijk te stellen aan dat van de Red Bull. Daarbij moeten we
blijven benadrukken dat de RB19 een onbetwistbaar voordeel heeft op
het gebied van de geometrie van de voorwielophanging, die wordt
gekenmerkt door een affectief 'anti-duiksysteem' dat variaties in
rijhoogte over de lengterichting van de auto helpt afnemen. Ferrari
kón de ophanging niet aanpassen, omdat daarvoor het chassis opnieuw
gehomologeerd zou moeten worden, wat niet te doen is onder de
strenge beperkingen die het budgetplafond oplegt. Maar er kan met
recht worden gesteld dat het ontwikkelingsproces van de
aerodynamici uit Maranello in de gewenste richting gaat, met een
geleidelijke verbetering van de SF-23, waarbij de veranderingen ook
direct een indicatie vormen van de richting die zal worden gevolgd
bij het bepalen van het concept van de auto voor 2024. RB19 trim
gecombineerd tussen aerodynamica en voertuigdynamica Een grote
kracht van de RB19 is dus de geometrie van de ophanging, met
bijzondere aandacht voor de voorwielophanging die een "pitch
center' (punt waarop de auto voor- of juist achterover helt)
vaststelt dat zeer dicht bij het zwaartepunt van de auto ligt. Dit
vermindert het ontstaan van porpoising aanzienlijk bij minimale
rijhoogtes. SF-23 lastverdeling en bodemvrijheid De nieuwe vloer
die in Oostenrijk werd geïntroduceerd, zorgde voor een andere
verdeling van de downforcepunten van de bolide en verminderde,
dankzij een onderbreken van de drukgebieden onder de vloer, het
triggeren van porpoising bij lagere rijhoogtes.