F1-teams verbaasd door alarmbellen Red Bull over nieuwe regels
In de nieuwe regelwijzingen voor de Formule 1, die ingaan vanaf het
seizoen 2026, is bepaald dat de kracht van de F1-motor voor de
helft van de batterij gaat komen en voor de andere helft uit de
verbrandingsmotor. Red Bull-teambaas Christian Horner is bang dat
deze aanpassing gaat leiden tot 'technische Frankenstein-bolides',
liet hij eerder weten. Hij claimt dat coureurs op de rechte stukken
bijvoorbeeld terug moeten schakelen. Andere teams verbazen zich
over de kritiek van de baas van Max Verstappen. "Het is interessant
dat deze opmerkingen nu naar voren komen. Ik denk dat de
werkgroepen er al een tijdje mee bezig zijn, meer dan een jaar, en
wij werken eraan", zegt Mike Krack, teambaas van Aston Martin. "Ik
denk dat we voorzichtig moeten zijn. Sommige van de regels die we
in 2026 hebben, waren om partijen terug te laten keren, zoals
Honda, of voor andere motorleveranciers om zich aan te sluiten,
zoals Audi. Dus we kunnen ze nu niet afzwakken alleen maar omdat we
er nog eens naar kijken." "Ik denk dat het belangrijk is dat we als
teams samenwerken met de FIA, met de F1, om de best mogelijke
oplossing te vinden voor deze nieuwe reglementen. Ik denk dat de
tijd het zal leren. Er zijn werkgroepen bezig, dus ik heb er alle
vertrouwen in dat ze een goed product zullen vinden." Knappe koppen
Ook Zak Brown, teambaas bij McLaren is het niet eens met de onvrede
van Horner, die de reglementen graag nog wil aanpassen.
"Uiteindelijk maak ik me geen zorgen, want iedereen in de Formule 1
is ontzettend slim en wat de uiteindelijke regels ook zijn, ze
komen er wel uit. Wij hebben een geweldige partner in Mercedes, die
een fantastische geschiedenis heeft in de sport, dus ze houden ons
op de hoogte", zegt Brown. "Uiteraard hebben we er belang bij om
ervoor te zorgen dat de reglementen geschikt zijn, maar ik twijfel
er niet aan dat ze dat zullen zijn, niet alleen de regels voor de
motoren, maar ook voor het chassis." Zijn Williams-collega James
Vowles schaart zich achter Brown. "Er is een actieve discussie,
zoals Mike (Krack, red.) zei, er was recent een bijeenkomst waar
dit voortdurend wordt besproken. En we zullen tot een oplossing
komen. De richting die we ingaan is vrij duidelijk: overstappen op
duurzame brandstoffen, overstappen op een voorgeschreven
motorformule. Nu moeten we er alleen nog een pakket omheen maken
dat goed is voor de show."
seizoen 2026, is bepaald dat de kracht van de F1-motor voor de
helft van de batterij gaat komen en voor de andere helft uit de
verbrandingsmotor. Red Bull-teambaas Christian Horner is bang dat
deze aanpassing gaat leiden tot 'technische Frankenstein-bolides',
liet hij eerder weten. Hij claimt dat coureurs op de rechte stukken
bijvoorbeeld terug moeten schakelen. Andere teams verbazen zich
over de kritiek van de baas van Max Verstappen. "Het is interessant
dat deze opmerkingen nu naar voren komen. Ik denk dat de
werkgroepen er al een tijdje mee bezig zijn, meer dan een jaar, en
wij werken eraan", zegt Mike Krack, teambaas van Aston Martin. "Ik
denk dat we voorzichtig moeten zijn. Sommige van de regels die we
in 2026 hebben, waren om partijen terug te laten keren, zoals
Honda, of voor andere motorleveranciers om zich aan te sluiten,
zoals Audi. Dus we kunnen ze nu niet afzwakken alleen maar omdat we
er nog eens naar kijken." "Ik denk dat het belangrijk is dat we als
teams samenwerken met de FIA, met de F1, om de best mogelijke
oplossing te vinden voor deze nieuwe reglementen. Ik denk dat de
tijd het zal leren. Er zijn werkgroepen bezig, dus ik heb er alle
vertrouwen in dat ze een goed product zullen vinden." Knappe koppen
Ook Zak Brown, teambaas bij McLaren is het niet eens met de onvrede
van Horner, die de reglementen graag nog wil aanpassen.
"Uiteindelijk maak ik me geen zorgen, want iedereen in de Formule 1
is ontzettend slim en wat de uiteindelijke regels ook zijn, ze
komen er wel uit. Wij hebben een geweldige partner in Mercedes, die
een fantastische geschiedenis heeft in de sport, dus ze houden ons
op de hoogte", zegt Brown. "Uiteraard hebben we er belang bij om
ervoor te zorgen dat de reglementen geschikt zijn, maar ik twijfel
er niet aan dat ze dat zullen zijn, niet alleen de regels voor de
motoren, maar ook voor het chassis." Zijn Williams-collega James
Vowles schaart zich achter Brown. "Er is een actieve discussie,
zoals Mike (Krack, red.) zei, er was recent een bijeenkomst waar
dit voortdurend wordt besproken. En we zullen tot een oplossing
komen. De richting die we ingaan is vrij duidelijk: overstappen op
duurzame brandstoffen, overstappen op een voorgeschreven
motorformule. Nu moeten we er alleen nog een pakket omheen maken
dat goed is voor de show."