De Formule 1-bolide van de toekomst volgens Verstappen
Max Verstappen liet zich in de voorbije weken herhaaldelijk
negatief uit over de nieuwe Formule 1-reglementen voor 2026,
waarbij zowel actieve aerodynamica en meer elektrisch vermogen
belangrijke rollen spelen. Volgens eerste simulaties zou het
volgens Red Bull lonen om op de rechte stukken terug te schakelen
omdat dit beter zou zijn om de batterijen op te laden. Max
Verstappen, die voor wat betreft die bevindingen al werd
tegengesproken , vindt alles nodeloos gecompliceerd worden. Daarom
werd hem op Silverstone gevraagd hoe in zijn ogen de F1-auto van de
toekomst eruit zou moeten zien. Daarbij blijft hij realistisch. "De
auto's van nu zijn ontzettend snel, maar de auto's van 2020/2021
waren wendbaarder en daarom leuker, ook al waren die eigenlijk ook
al veel te zwaar", aldus Verstappen tegenover onder meer
RacingNews365 . "Om die reden zou ik heel snel afscheid nemen van
alle hybride componenten." Wat daar dan voor in de plaats moet
komen? Verstappen is van één motor in het bijzonder gecharmeerd,
een motor die je vandaag de dag met klimaatneutrale brandstoffen
prima kunt laten draaien: "Elke keer als ik weer in een auto stap
met een V8-motor (bijvoorbeeld voor een demo, red.), valt het me op
hoe soepel die motor loopt. De topsnelheden liggen lager in
vergelijking met wat we nu hebben, maar het moment van oppakken en
het koppel... het gaat zo soepeltjes. Het op- en terugschakelen
verloopt veel natuurlijk dan nu." De wens van Verstappen om met
lichtere auto's te racen is een vurige wens, maar hij weet ook dat
men niet terug kan naar auto's die 500 of 550 kilo wegen: "De
moderne veiligheidseisen worden steeds strenger en het sterker
maken van de auto's gaat gepaard met een toename van het gewicht,
maar op dit moment zijn de auto's echt té zwaar. Daar moeten we
naar kijken." Kleinere wielen kunnen al gewichtsbesparend werken:
"Met die grote wielen zie je niet veel bij het ingaan van de
bochten, waardoor het moeilijk is om de apex te raken. Ik geef dan
ook de voorkeur aan kleinere wielen, dat is gewoon leuker",
vervolgt Verstappen, die tot slot het puntje 'aerodynamica'
aanstipt. "Ik zou de auto meer draggy (gevoelig voor
luchtweerstand) maken. Dan zijn we niet meer zo afhankelijk van
DRS. De nieuwe auto's voor 2026 zullen opnieuw minder drag hebben,
waardoor inhalen onder de nieuwe reglementen wederom lastiger zal
worden."
negatief uit over de nieuwe Formule 1-reglementen voor 2026,
waarbij zowel actieve aerodynamica en meer elektrisch vermogen
belangrijke rollen spelen. Volgens eerste simulaties zou het
volgens Red Bull lonen om op de rechte stukken terug te schakelen
omdat dit beter zou zijn om de batterijen op te laden. Max
Verstappen, die voor wat betreft die bevindingen al werd
tegengesproken , vindt alles nodeloos gecompliceerd worden. Daarom
werd hem op Silverstone gevraagd hoe in zijn ogen de F1-auto van de
toekomst eruit zou moeten zien. Daarbij blijft hij realistisch. "De
auto's van nu zijn ontzettend snel, maar de auto's van 2020/2021
waren wendbaarder en daarom leuker, ook al waren die eigenlijk ook
al veel te zwaar", aldus Verstappen tegenover onder meer
RacingNews365 . "Om die reden zou ik heel snel afscheid nemen van
alle hybride componenten." Wat daar dan voor in de plaats moet
komen? Verstappen is van één motor in het bijzonder gecharmeerd,
een motor die je vandaag de dag met klimaatneutrale brandstoffen
prima kunt laten draaien: "Elke keer als ik weer in een auto stap
met een V8-motor (bijvoorbeeld voor een demo, red.), valt het me op
hoe soepel die motor loopt. De topsnelheden liggen lager in
vergelijking met wat we nu hebben, maar het moment van oppakken en
het koppel... het gaat zo soepeltjes. Het op- en terugschakelen
verloopt veel natuurlijk dan nu." De wens van Verstappen om met
lichtere auto's te racen is een vurige wens, maar hij weet ook dat
men niet terug kan naar auto's die 500 of 550 kilo wegen: "De
moderne veiligheidseisen worden steeds strenger en het sterker
maken van de auto's gaat gepaard met een toename van het gewicht,
maar op dit moment zijn de auto's echt té zwaar. Daar moeten we
naar kijken." Kleinere wielen kunnen al gewichtsbesparend werken:
"Met die grote wielen zie je niet veel bij het ingaan van de
bochten, waardoor het moeilijk is om de apex te raken. Ik geef dan
ook de voorkeur aan kleinere wielen, dat is gewoon leuker",
vervolgt Verstappen, die tot slot het puntje 'aerodynamica'
aanstipt. "Ik zou de auto meer draggy (gevoelig voor
luchtweerstand) maken. Dan zijn we niet meer zo afhankelijk van
DRS. De nieuwe auto's voor 2026 zullen opnieuw minder drag hebben,
waardoor inhalen onder de nieuwe reglementen wederom lastiger zal
worden."