Crashes leggen intieme geheimen RB19 in vergelijking met Ferrai en Mercedes bloot

Het is algemeen bekend dat bij de huidige Formule 1-auto's de
meeste downforce aan de onderkant door de vloer gegenereerd wordt.
In de praktijk worden op dit vlak dan ook belangrijke voordelen
geboekt op het gebied van de performance. Uiteindelijk wordt ook de
dynamiek van de auto voor een groot deel door de aerodynamica aan
de onderzijde bepaald, terwijl die dynamiek juist ook weer
bijdraagt aan het gewin van downforce aan de onderzijde. De twee
elementen houden elkaar in het ideale scenario dus in balans. De
aerodynamische waarden die liggen vastgelegd in de reglementen zijn
vrij beperkend, maar de configuratie van de Venturi-kanalen biedt
daarentegen genoeg (ontwerp)vrijheid voor de technische kopstukken
van de teams. De kanalen zijn op verschillende manieren in te delen
om zo de gewenste luchtdruk per sectie van de auto te kunnen
beïnvloeden. Vergelijk het met een blanco canvas van een
kunstschilder. De afmetingen werken beperkend, maar daarbinnen
kunnen ze hun ultieme creativiteit kwijt. In Monaco, en later in
Spanje, was het mogelijk om de vloeren en Venturi-kanalen van zowel
Red Bull, Ferrari als Mercedes te inspecteren, nadat ze op enig
moment allemaal in de takels hingen. Dit maakte het direct mogelijk
om de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse concepten van
de topteams vast te stellen. Als eerste valt op hoe de uiteinden
aan de zijkanten van de verschillende vloeren grotendeels
overeenkomen, enkele kleine verschillen in bijvoorbeeld de vorm en
plaatsing van bepaalde sleuven daargelaten. Verder naar voren zien
we grote overeenkomsten tussen de vormgeving van de schotten van de
Venturi-kanalen tussen Ferrari en Mercedes. Die van Red Bull
daarentegen hebben een veel meer afgerond profiel aan de voorzijde,
al moet worden gezegd dat de Venturi-kanalen steeds complexer
worden vormgegeven. In het centrale deel van de kanalen wordt in
het geval van Mercedes één kanaal zelfs in tweeën gesplitst.
Hieronder zie je de vloeren van zowel de Ferrari als de Mercedes.
Red Bull complexer dan de concurrent Bij Ferrari zien we kanalen
die tot aan de keel van diffuser ononderbroken doorlopen. Maar voor
beide auto geldt dat het verloop van die Venturi-kanalen over de
lengterichting gelijk blijft. En dat vertegenwoordigt een groot
verschil met het concept van de Red Bull RB19 van Max Verstappen en
Sergio Perez. De kanalen aldaar vallen op door versmallingen (en
daardoor ook verwijdingen) over de breedte, met wisselende
snelheden en waarden in luchtdruk tot gevolg. De vloer laat echter
ook onderbrekingen zien in de hoogte (of laagte, zo u wilt) van die
vloer. Hier laat de luchtstroom de bodem even 'los', om zich later
weer aan het vloeroppervlak te hechten. De RB19 kent twee van die
onderbrekingen, die dus niet als doel hebben om meer downforce te
generen, maar juist de waardevolle taak hebben om de luchtstroom
even te onderbreken om zo de trigger voor porpoising tegen te gaan
op het moment dat de bodem de grond dreigt te raken. Red Bull
offert dus een deel van de maximaal te verwerven downforce bewust
op, juist om over het algemeen de rijhoogte zo laag mogelijk te
kunnen houden. Aan de achterzijde van de auto heeft die
onderbreking het bijkomende doel om het inzakken van de auto door
acceleratie te voorkomen. Eén van de geheimen van de RB19 lag dus
verscholen onder de auto, maar het is niet zo dat een één-op-één
kopie op een andere auto direct voor verbeteringen zal zorgen. Ook
hier geldt dat alles in harmonie moet samenwerken met de overige
configuratie van de auto. De vloer van de Red Bull zie je
hieronder. Samengevat De vloeren van de Ferrari SF-23 en de
Mercedes W14 hebben de nodige overeenkomsten, vooral op het niveau
van het gebogen profiel van de onderste stroomverdelers. Een ander
gemeenschappelijk punt is vlakke profiel van de kanalen in de
lengterichting. De Venturi-kanalen van de RB19 hebben daarentegen
onderbrekingen in hun profiel, waardoor de stroomsnelheid wordt
verminderd, met als functie het dempen of opheffen van het in gang
zetten van porpoising.

Top Headlines

Oudere Top Headlines