Technisch Red Bull-kopstuk houdt focus op '23: "Dat blijft een problematisch gegeven"

Met tien overwinningen in tien Formule 1-races is de focus
verleggen naar het volgende seizoen misschien geen heel slecht idee
voor Red Bull, maar technisch directeur Pierre Wache van het
Oostenrijkse topteam legt uit dat dit niet helemaal mogelijk is. Of
in ieder geval niet wenselijk. "We richten ons nu nog niet helemaal
op 2024 en we stoppen ook niet zomaar met het doorontwikkelen van
de auto van dit jaar", legt hij uit aan onder andere RacingNews365
. "De technische reglementen van 2024 zijn hetzelfde als in het
huidige seizoen, dus veel onderdelen die we op dit moment
ontwikkelen voor dit jaar, gebruiken we ook volgend jaar. Een
nieuwe vloer kan bijvoorbeeld ook worden meegenomen in het chassis
van volgend jaar." Toch is de focus tussen de projecten van '23 en
'24 een lastig onderwerp voor Red Bull. "Je moet altijd een goede
afweging maken, kijkend naar de resultaten in de titelstrijd. We
stoppen niet met de auto van dit jaar, maar de balans tussen die
twee projecten is anders. Dat blijft een problematisch gegeven. We
hebben met een budgetplafond te maken en het fabriceren van
onderdelen kost heel veel geld." Minder Red Bull-upgrades Red Bull
heeft dit F1-seizoen relatief weinig upgrades meegenomen. In
Hongarije wordt er weer een verwacht, maar het team van Max
Verstappen en Sergio Perez blijft wat terughoudend. "We hebben
inderdaad niet erg veel upgrades meegenomen", zegt Wache. "Vergeet
ook niet dat we een groot nadeel hebben in de windtunnel." Hiermee
doelt de technisch directeur op de restricties opgelegd door het
overschrijden van de budgetcap in 2021 en de restricties voor het
bezetten van de eerste plaats in de WK-stand. "We hebben dus veel
minder mogelijkheden om de auto door te ontwikkelen dan de
concurrenten." "Ik denk dat we niet veel eerder zijn begonnen dan
de rest. De auto wordt natuurlijk wel veranderd in 2024, dus er
komt een nieuw chassis en er zijn altijd leermomenten. Dan
beslissen we uiteindelijk of we een andere route kiezen en het
concept willen veranderen, bijvoorbeeld bij de ophanging of de
koeling van de auto. Andere onderdelen worden juist meegenomen van
dit jaar naar het volgende seizoen", aldus Wache.

Top Headlines

Oudere Top Headlines