Hoe Hongarije de (vroegere) GP van Nederland definitief ten val bracht
Het is het jaar 1985 en de Formule 1 is populairder dan ooit.
Formule 1-kopstuk en rasondernemer Bernie Ecclestone sluit overal
ter wereld deals en dat doet hij zonder enige vorm van genade. Na
jaren getouwtrek over budgetten en veiligheid tussen Ecclestone en
de directie van Circuit Zandvoort, valt na 1985 het doek definitief
voor het circuit in de duinen. Opvallend: de gloednieuwe
Hungaroring neemt de plaats van de Noord-Hollandse racetrack in op
de F1-kalender. Maar waarom? Revolutionaire meesterzet De Formule 1
is in de jaren tachtig revolutionairder dan ooit. Traditionele
circuits maken plaats voor modernere faciliteiten, de opkomst van
een mondiaal bereik via televisie wordt met open armen ontvangen en
slimme sponsordeals openen de geldkraan. Ook wat de kalender
betreft is men revolutionair: de komst van de Hongaarse Grand Prix
is de eerste race ooit achter het IJzeren Gordijn. Een
Westers-georiënteerd sportevenement van deze grootte zorgt voor een
ongekende publiciteitsstunt en dat is nét iets waar Ecclestone
& co op zitten te wachten. High-end locatie Vanwege de grote
hoeveelheid (dodelijke) ongelukken binnen de Formule 1 - onder
andere door de komst van turbomotoren - zoekt de organisatie naar
modernere en veiligere circuits; iets dat de gemeente Zandvoort
niet te bieden heeft. De faciliteiten zijn verouderd en de baan
blijft ondanks een aantal investeringen risicovol. Zandvoort is
overigens niet de enige klassieker die van de kalender verdwijnt in
1986: ook, Kyalami, Buenos Aires en Suzuka zien 'hun' Grands prix
in rook opgaan. Laatstgenoemde is in 1987 echter wél weer aanwezig
op de kalender. Hongarije biedt in tegenstelling tot diverse andere
circuits een hagelnieuw complex met een lay-out waar een hoger
veiligheidsniveau gegarandeerd zou moeten zijn. Niets is meer waar:
slechts één keer vindt er een dodelijk ongeluk plaats op de
Hungaroring. In 2015 verongelukt motorrijder Berto Camiek bij een
startcrash. Ongekende trekpleister op steenworp afstand Waar
Zandvoort ooit een glamoureuze badplaats was, is daar anno 1985
weinig van over. Hoewel het Nederlandse kustdorp onder de
landelijke bevolking nog erg populair is, trekt het - buiten enkele
Duitse families - weinig tot geen internationale bezoekers meer
aan. Hongarije heeft daarentegen een immens grote toeristenmagneet
op steenworp afstand van het circuit: Boedapest. De stad beschikt
over pracht en praal, gelinkt aan allerlei culturen. Juist in de
fase dat het IJzeren Gordijn dreigt te verdwijnen, investeert men
in de ontwikkeling van de wereldstad. Zowel fans als personen van
binnen het paddock combineren hun weekendje circuit geregeld met
een bezoek aan de Hongaarse hoofdstad. Dat is vandaag de dag nog
steeds het geval, overigens. 2023: Zijn de rollen inmiddels
omgedraaid? Terug naar het heden. Bijna veertig jaar later is de
Hongaarse Grand Prix nog altijd erg populair, maar er is wel wat
werk aan de winkel voor de Hongaren. Zo modern als het complex ooit
was, zo verouderd is het nu. En dat juist in een periode dat
uitgerekend Circuit Zandvoort de benodigde centen uitgeeft aan de
vernieuwing van haar complex en weer aanwezig is op de Formula
1-kalender. De Hongaarse F1-journalist Sándor Mészáros vertelt in
juli 2022 aan de NOS het volgende: "Je ziet hier de oudste tribunes
van de hele F1-kalender. De pitboxen stammen uit het openingsjaar
1986. Het circuit is 'old school' en 'retro', wat leuk klinkt, maar
een modernisatie is écht nodig. De FOM waarschuwt. Ze willen de
Grand Prix graag behouden, mits het circuit een flinke afstofbeurt
krijgt. Stevige onderhandelingstaal, maar de Hongaarse regering
heeft er flink wat poen voor over om deze race te behouden." Wat
denk jij: is er toekomst voor de Hongaarse Grand Prix?
Formule 1-kopstuk en rasondernemer Bernie Ecclestone sluit overal
ter wereld deals en dat doet hij zonder enige vorm van genade. Na
jaren getouwtrek over budgetten en veiligheid tussen Ecclestone en
de directie van Circuit Zandvoort, valt na 1985 het doek definitief
voor het circuit in de duinen. Opvallend: de gloednieuwe
Hungaroring neemt de plaats van de Noord-Hollandse racetrack in op
de F1-kalender. Maar waarom? Revolutionaire meesterzet De Formule 1
is in de jaren tachtig revolutionairder dan ooit. Traditionele
circuits maken plaats voor modernere faciliteiten, de opkomst van
een mondiaal bereik via televisie wordt met open armen ontvangen en
slimme sponsordeals openen de geldkraan. Ook wat de kalender
betreft is men revolutionair: de komst van de Hongaarse Grand Prix
is de eerste race ooit achter het IJzeren Gordijn. Een
Westers-georiënteerd sportevenement van deze grootte zorgt voor een
ongekende publiciteitsstunt en dat is nét iets waar Ecclestone
& co op zitten te wachten. High-end locatie Vanwege de grote
hoeveelheid (dodelijke) ongelukken binnen de Formule 1 - onder
andere door de komst van turbomotoren - zoekt de organisatie naar
modernere en veiligere circuits; iets dat de gemeente Zandvoort
niet te bieden heeft. De faciliteiten zijn verouderd en de baan
blijft ondanks een aantal investeringen risicovol. Zandvoort is
overigens niet de enige klassieker die van de kalender verdwijnt in
1986: ook, Kyalami, Buenos Aires en Suzuka zien 'hun' Grands prix
in rook opgaan. Laatstgenoemde is in 1987 echter wél weer aanwezig
op de kalender. Hongarije biedt in tegenstelling tot diverse andere
circuits een hagelnieuw complex met een lay-out waar een hoger
veiligheidsniveau gegarandeerd zou moeten zijn. Niets is meer waar:
slechts één keer vindt er een dodelijk ongeluk plaats op de
Hungaroring. In 2015 verongelukt motorrijder Berto Camiek bij een
startcrash. Ongekende trekpleister op steenworp afstand Waar
Zandvoort ooit een glamoureuze badplaats was, is daar anno 1985
weinig van over. Hoewel het Nederlandse kustdorp onder de
landelijke bevolking nog erg populair is, trekt het - buiten enkele
Duitse families - weinig tot geen internationale bezoekers meer
aan. Hongarije heeft daarentegen een immens grote toeristenmagneet
op steenworp afstand van het circuit: Boedapest. De stad beschikt
over pracht en praal, gelinkt aan allerlei culturen. Juist in de
fase dat het IJzeren Gordijn dreigt te verdwijnen, investeert men
in de ontwikkeling van de wereldstad. Zowel fans als personen van
binnen het paddock combineren hun weekendje circuit geregeld met
een bezoek aan de Hongaarse hoofdstad. Dat is vandaag de dag nog
steeds het geval, overigens. 2023: Zijn de rollen inmiddels
omgedraaid? Terug naar het heden. Bijna veertig jaar later is de
Hongaarse Grand Prix nog altijd erg populair, maar er is wel wat
werk aan de winkel voor de Hongaren. Zo modern als het complex ooit
was, zo verouderd is het nu. En dat juist in een periode dat
uitgerekend Circuit Zandvoort de benodigde centen uitgeeft aan de
vernieuwing van haar complex en weer aanwezig is op de Formula
1-kalender. De Hongaarse F1-journalist Sándor Mészáros vertelt in
juli 2022 aan de NOS het volgende: "Je ziet hier de oudste tribunes
van de hele F1-kalender. De pitboxen stammen uit het openingsjaar
1986. Het circuit is 'old school' en 'retro', wat leuk klinkt, maar
een modernisatie is écht nodig. De FOM waarschuwt. Ze willen de
Grand Prix graag behouden, mits het circuit een flinke afstofbeurt
krijgt. Stevige onderhandelingstaal, maar de Hongaarse regering
heeft er flink wat poen voor over om deze race te behouden." Wat
denk jij: is er toekomst voor de Hongaarse Grand Prix?