Coronel over nieuw opzet F1-kwalificaties: "Zijn we helemaal gek geworden?!"
In de wekelijkse RacingNews365 Formule 1-podcast bespreken host
Joris Mosterdijk, coureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers het
laatste nieuws omtrent de koningsklasse. Dit keer bespreekt het
trio het nieuwe kwalificatieformat. Tijdens de Grand Prix van
Hongarije, komend weekend, wordt dit kwalificatieformat voor het
eerst getest. Eigenlijk zou dit in Imola al getest worden, maar dit
raceweekend werd vanwege overstromingen afgelast. Het nieuwe format
is vrij simpel; in Q1 van de kwalificatie mogen de coureurs enkel
op de harde banden rijden, in Q2 enkel op de mediums en in het
laatste gedeelte van de kwalificatie mogen alleen de zachte banden
gebruikt worden. Dit reglement zou ervoor moeten zorgen dat er per
raceweekend minder banden gebruikt gaan worden. Zo hebben de
coureurs minder banden tot hun beschikking, 11 sets in plaats van
13. Ze sparen vier setjes softs uit, en krijgen er een setje medium
en hard bij. In totaal worden er dus 40 sets banden bespaard, wat
een totaal van 3680 (!) banden bespaart over een heel F1-seizoen.
De heren van het RacingNews365-panel zitten dit keer zowaar op één
lijn als het gaat om het nieuwe format. Nog voordat host Joris het
nieuwe reglement helemaal kan uitleggen valt Ruud hem al in de
reden: "Ja, ga maar door. Ik vind het alleen een format van niks."
Joris krijgt nog wel de kans om zijn stelling af te maken, de
stelling luidt namelijk als volgt: 'Het nieuwe kwalificatieformat
is de sweet spot en perfect.' Hier kan Ruud alleen maar grappend op
inhaken: "Heb je koorts ofzo? Ben je aan het ijlen?" "Dit is weer
zo'n belachelijk iets. Op het moment dat je weer in Portimao gaat
rijden bijvoorbeeld, heeft niemand grip. Helemaal niemand. Volgens
mij was het toen ook nog redelijk koud, niemand kreeg de banden op
temperatuur. En dan moet je nu op harde banden gaan kwalificeren",
gaat Ruud verder. "Maar dan onderscheiden de mannen zich van de
jongens", haakt Joris in. Coronel: "Weet je wat het ook lastig
maakt, de teams die nu achteraan staan kunnen iets meer risico gaan
nemen, en zij zetten dan de teams die vooraan staan weer een beetje
onder druk, doordat zij dan net de zachtere band hebben gekozen.
Dus ja, nee, ik vind het niks", vindt de autocoureur, waarop
Dimmers vervolgt: "Het voegt toch niets toe." Dat is niet het enige
argument tegen het nieuwe format. "En de ene auto is de ander nog
niet", haakt Tom in. "De ene auto gaat misschien net wat beter op
dat setje banden dan de andere auto." Nog een argument waar Coronel
en Dimmers het met elkaar eens zijn, is dat het uitsparen van de
setjes banden helemaal niet perse goed voor het milieu is. "Het is
ook helemaal niet duurzaam", gaat Dimmers verder. "Formule 1 en
duurzaam, zijn we helemaal gek geworden?", vraagt coureur Tom zich
af. "En ik begrijp dat we allemaal plastic bekertjes moeten
verzamelen voor de plasticbak, maar jongens. Doe even normaal. Want
dan heb je namelijk boter op je hoofd. Want aan de ene kant ben je
aan het trappen met een auto die echt wel wat gebruikt, en aan de
andere kant ga je zogenaamd zeggen 'ja, wij zijn duurzamer
geworden'. Tjonge jonge, wat overdreven", sluit Coronel af.
"Compleet doorgeslagen", vat Dimmers samen. Beluister de nieuwste
aflevering van de RN365 Formule 1-podcast hieronder!
Joris Mosterdijk, coureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers het
laatste nieuws omtrent de koningsklasse. Dit keer bespreekt het
trio het nieuwe kwalificatieformat. Tijdens de Grand Prix van
Hongarije, komend weekend, wordt dit kwalificatieformat voor het
eerst getest. Eigenlijk zou dit in Imola al getest worden, maar dit
raceweekend werd vanwege overstromingen afgelast. Het nieuwe format
is vrij simpel; in Q1 van de kwalificatie mogen de coureurs enkel
op de harde banden rijden, in Q2 enkel op de mediums en in het
laatste gedeelte van de kwalificatie mogen alleen de zachte banden
gebruikt worden. Dit reglement zou ervoor moeten zorgen dat er per
raceweekend minder banden gebruikt gaan worden. Zo hebben de
coureurs minder banden tot hun beschikking, 11 sets in plaats van
13. Ze sparen vier setjes softs uit, en krijgen er een setje medium
en hard bij. In totaal worden er dus 40 sets banden bespaard, wat
een totaal van 3680 (!) banden bespaart over een heel F1-seizoen.
De heren van het RacingNews365-panel zitten dit keer zowaar op één
lijn als het gaat om het nieuwe format. Nog voordat host Joris het
nieuwe reglement helemaal kan uitleggen valt Ruud hem al in de
reden: "Ja, ga maar door. Ik vind het alleen een format van niks."
Joris krijgt nog wel de kans om zijn stelling af te maken, de
stelling luidt namelijk als volgt: 'Het nieuwe kwalificatieformat
is de sweet spot en perfect.' Hier kan Ruud alleen maar grappend op
inhaken: "Heb je koorts ofzo? Ben je aan het ijlen?" "Dit is weer
zo'n belachelijk iets. Op het moment dat je weer in Portimao gaat
rijden bijvoorbeeld, heeft niemand grip. Helemaal niemand. Volgens
mij was het toen ook nog redelijk koud, niemand kreeg de banden op
temperatuur. En dan moet je nu op harde banden gaan kwalificeren",
gaat Ruud verder. "Maar dan onderscheiden de mannen zich van de
jongens", haakt Joris in. Coronel: "Weet je wat het ook lastig
maakt, de teams die nu achteraan staan kunnen iets meer risico gaan
nemen, en zij zetten dan de teams die vooraan staan weer een beetje
onder druk, doordat zij dan net de zachtere band hebben gekozen.
Dus ja, nee, ik vind het niks", vindt de autocoureur, waarop
Dimmers vervolgt: "Het voegt toch niets toe." Dat is niet het enige
argument tegen het nieuwe format. "En de ene auto is de ander nog
niet", haakt Tom in. "De ene auto gaat misschien net wat beter op
dat setje banden dan de andere auto." Nog een argument waar Coronel
en Dimmers het met elkaar eens zijn, is dat het uitsparen van de
setjes banden helemaal niet perse goed voor het milieu is. "Het is
ook helemaal niet duurzaam", gaat Dimmers verder. "Formule 1 en
duurzaam, zijn we helemaal gek geworden?", vraagt coureur Tom zich
af. "En ik begrijp dat we allemaal plastic bekertjes moeten
verzamelen voor de plasticbak, maar jongens. Doe even normaal. Want
dan heb je namelijk boter op je hoofd. Want aan de ene kant ben je
aan het trappen met een auto die echt wel wat gebruikt, en aan de
andere kant ga je zogenaamd zeggen 'ja, wij zijn duurzamer
geworden'. Tjonge jonge, wat overdreven", sluit Coronel af.
"Compleet doorgeslagen", vat Dimmers samen. Beluister de nieuwste
aflevering van de RN365 Formule 1-podcast hieronder!