Red Bull onthult: "Eerste dagen Ricciardo na terugkeer 'een complete ramp'"
Nadat hij een periode zonder fulltime F1-zitje heeft gezeten, keert
Daniel Ricciardo weer terug in de cockpit. Hij vervangt Nyck de
Vries bij AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull. Bij dat
laatstgenoemde team was hij het afgelopen half jaar de sim-, test-
en reservecoureur. Hoe kwam die deal eigenlijk tot stand? Christian
Horner vertelt in de F1 Nation Podcast . "Het balletje begon te
rollen in een hotelkamer in Mexico, vorig jaar. Ik had een afspraak
met Daniel, waarbij het duidelijk werd dat zijn opties voor 2023
beperkt waren. Hij zag er gebroken uit." "Dus ik zei: 'Waarom kom
je niet voor een jaar terug naar Red Bull?' Zodat hij ons kon
helpen met simulatorwerk, en bandentests, om zo zijn passie te
hervinden. Het was namelijk duidelijk dat hij er niet meer van
genoot. Om eerlijk te zijn zag ik de laatste jaren de Ricciardo die
ooit bij Red Bull zat al niet meer terug. Zo is het begonnen."
Ricciardo bij het juniorteam? Waarom een oude coureur terughalen
bij een nota bene een juniorteam? Horner legt uit. "Je mag niet
vergeten dat Daniel al vijf jaar voor ons heeft gereden en toen
meerdere races heeft gewonnen. Dat waren een paar geweldige
prestaties. In de drie jaar naast Max (Verstappen, red.) waren de
marges bovendien zeer klein." "Toen nam hij de beslissing om het
team te verlaten en zijn heil ergens anders te zoeken. Dat pakte
niet goed voor hem uit, maar het onderliggende talent was er
altijd. Red Bull heeft weliswaar de reputatie dat het hard is voor
haar coureurs, maar elke coureur heeft een arm om zijn schouder
nodig." En die krijgt Ricciardo nu bij AlphaTauri. Hij moet zijn
vorm weer terug vinden. "Die aanpak passen we ook toe bij Perez,
die ook lastige momenten kent. In het juniorteam kunnen de
verwachtingen heel hoog gespannen zijn, maar Daniel is geen junior.
Hij heeft zichzelf al bewezen in het verleden, dus het draaide erom
dat wij ervoor zorgden dat hij de vorm weer wist te vinden waarvan
we wisten dat hij het in zich had." Eerste dagen een ramp Maar toen
Ricciardo december vorig jaar zijn eerste virtuele meters maakte
voor het Red Bull-team, schrok men intern. Horner legt uit dat de
coureur totaal anders terugkeerde bij het team uit Milton Keynes
dan waarop hij eind 2018 was vertrokken. "Daags na het laatste
Grand Prix-weekend in 2022, Abu Dhabi, zat hij bij ons in de
fabriek in de simulator. Het was een compléte ramp", lacht de
teambaas. "Je merkte dat hij elk mogelijke slechte gewoonte had
opgepikt. Hij werkte in de simulator met zijn voormalige Red
Bull-engineer (Simon Rennie, red.) en langzaam maar zeker hebben we
die gewoontes af weten te leren." In een half jaar tijd wist Red
Bull Ricciardo weer op te bouwen. En nu zijn we dus al bij het punt
aanbeland waarop de Australiër zijn terugkeer op het hoogste niveau
maakt. "Elke sessie werd hij beter en beter, groeide zijn
vertrouwen, tot op het punt dat hij dezelfde pace als Verstappen en
Perez reed. Het plan was altijd om hem te laten testen in
Silverstone en dat deed hij zeer indrukwekkend." AlphaTauri-zitje
anders dan Red Bull-zitje Na een indrukwekkende test voor Red
Bull,zal Ricciardo waarschijnlijk even moeten slikken als hij in de
AlphaTauri stapt. Van de beste auto van de grid, naar een van de,
zo niet dé slechtste F1-bolide van het moment. Als Horner wordt
gevraagd naar de keuze voor Ricciardo, benadrukt hij echter dat
Daniel er helemaal klaar voor is. "Ten eerste moest hij duidelijk
zijn: wilde hij het wel doen? Instappen in een AlphaTauri is heel
anders dan racen in een Red Bull. Daar komen uitdagingen bij
kijken. Wij moesten zeker weten of hij klaar was voor die
uitdaging, de uitdaging om alles bij elkaar te schrapen om
überhaupt Q2 te halen. Hij leek daar echter meer dan klaar voor te
zijn, om weer terug op de grid te keren en een F1-coureur te zijn."
"Fysiek is hij daarnaast goed in vorm. Hij heeft zo'n honderd
ronden gereden op Silverstone. Een echte vuurdoop, maar hij heeft
het goed doorstaan. De laatste maanden heeft hij zijn training
voortgezet. Hongarije wordt lastig, want het is waarschijnlijk een
van de zwaarste races op de kalender, maar ik ben er zeker van dat
hij goed genoeg in vorm is."
Daniel Ricciardo weer terug in de cockpit. Hij vervangt Nyck de
Vries bij AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull. Bij dat
laatstgenoemde team was hij het afgelopen half jaar de sim-, test-
en reservecoureur. Hoe kwam die deal eigenlijk tot stand? Christian
Horner vertelt in de F1 Nation Podcast . "Het balletje begon te
rollen in een hotelkamer in Mexico, vorig jaar. Ik had een afspraak
met Daniel, waarbij het duidelijk werd dat zijn opties voor 2023
beperkt waren. Hij zag er gebroken uit." "Dus ik zei: 'Waarom kom
je niet voor een jaar terug naar Red Bull?' Zodat hij ons kon
helpen met simulatorwerk, en bandentests, om zo zijn passie te
hervinden. Het was namelijk duidelijk dat hij er niet meer van
genoot. Om eerlijk te zijn zag ik de laatste jaren de Ricciardo die
ooit bij Red Bull zat al niet meer terug. Zo is het begonnen."
Ricciardo bij het juniorteam? Waarom een oude coureur terughalen
bij een nota bene een juniorteam? Horner legt uit. "Je mag niet
vergeten dat Daniel al vijf jaar voor ons heeft gereden en toen
meerdere races heeft gewonnen. Dat waren een paar geweldige
prestaties. In de drie jaar naast Max (Verstappen, red.) waren de
marges bovendien zeer klein." "Toen nam hij de beslissing om het
team te verlaten en zijn heil ergens anders te zoeken. Dat pakte
niet goed voor hem uit, maar het onderliggende talent was er
altijd. Red Bull heeft weliswaar de reputatie dat het hard is voor
haar coureurs, maar elke coureur heeft een arm om zijn schouder
nodig." En die krijgt Ricciardo nu bij AlphaTauri. Hij moet zijn
vorm weer terug vinden. "Die aanpak passen we ook toe bij Perez,
die ook lastige momenten kent. In het juniorteam kunnen de
verwachtingen heel hoog gespannen zijn, maar Daniel is geen junior.
Hij heeft zichzelf al bewezen in het verleden, dus het draaide erom
dat wij ervoor zorgden dat hij de vorm weer wist te vinden waarvan
we wisten dat hij het in zich had." Eerste dagen een ramp Maar toen
Ricciardo december vorig jaar zijn eerste virtuele meters maakte
voor het Red Bull-team, schrok men intern. Horner legt uit dat de
coureur totaal anders terugkeerde bij het team uit Milton Keynes
dan waarop hij eind 2018 was vertrokken. "Daags na het laatste
Grand Prix-weekend in 2022, Abu Dhabi, zat hij bij ons in de
fabriek in de simulator. Het was een compléte ramp", lacht de
teambaas. "Je merkte dat hij elk mogelijke slechte gewoonte had
opgepikt. Hij werkte in de simulator met zijn voormalige Red
Bull-engineer (Simon Rennie, red.) en langzaam maar zeker hebben we
die gewoontes af weten te leren." In een half jaar tijd wist Red
Bull Ricciardo weer op te bouwen. En nu zijn we dus al bij het punt
aanbeland waarop de Australiër zijn terugkeer op het hoogste niveau
maakt. "Elke sessie werd hij beter en beter, groeide zijn
vertrouwen, tot op het punt dat hij dezelfde pace als Verstappen en
Perez reed. Het plan was altijd om hem te laten testen in
Silverstone en dat deed hij zeer indrukwekkend." AlphaTauri-zitje
anders dan Red Bull-zitje Na een indrukwekkende test voor Red
Bull,zal Ricciardo waarschijnlijk even moeten slikken als hij in de
AlphaTauri stapt. Van de beste auto van de grid, naar een van de,
zo niet dé slechtste F1-bolide van het moment. Als Horner wordt
gevraagd naar de keuze voor Ricciardo, benadrukt hij echter dat
Daniel er helemaal klaar voor is. "Ten eerste moest hij duidelijk
zijn: wilde hij het wel doen? Instappen in een AlphaTauri is heel
anders dan racen in een Red Bull. Daar komen uitdagingen bij
kijken. Wij moesten zeker weten of hij klaar was voor die
uitdaging, de uitdaging om alles bij elkaar te schrapen om
überhaupt Q2 te halen. Hij leek daar echter meer dan klaar voor te
zijn, om weer terug op de grid te keren en een F1-coureur te zijn."
"Fysiek is hij daarnaast goed in vorm. Hij heeft zo'n honderd
ronden gereden op Silverstone. Een echte vuurdoop, maar hij heeft
het goed doorstaan. De laatste maanden heeft hij zijn training
voortgezet. Hongarije wordt lastig, want het is waarschijnlijk een
van de zwaarste races op de kalender, maar ik ben er zeker van dat
hij goed genoeg in vorm is."