Mercedes en Ferrari wijzen naar obstakel in jacht op Red Bull
Als er aan de teambazen van Ferrari en Mercedes wordt gevraagd wat
de grootste obstakels zijn in de jacht op Red Bull, geeft een van
de aanwezige journalisten alvast een voorzetje. Het ontwerp van de
auto, koeling of toch de crashstructuren? Toto Wolff wuift ze
allemaal weg en noemt probleem nummer één: "Het budgetplafond..."
Fred Vasseur van Ferrari geeft Toto volledig gelijk en legt aan
onder andere RacingNews365 uit waarom het plafond van 135 miljoen
dollar (zo'n 120 miljoen euro) een grote uitdaging is voor de Red
Bull-concurrenten. "Daardoor kunnen we niet zomaar meer een nieuw
project starten, zoals dat een aantal jaar geleden wel kon." "Het
F1-project moet aangepast worden aan de situatie en in deze nieuwe
situatie hebben we naar mijn mening een goede stap vooruit gezet,
maar echt grote stappen maken is vrij lastig op de huidige manier.
We zijn, zoals iedereen, al wel bezig met het project van volgend
jaar om de achterstand goed te maken", aldus de teambaas van de
Scuderia. Wolff "Ik deel de mening van Fred", zo haakt Wolff aan in
het persmoment. "De budgetcap is nu de grootste beperking. We
kunnen bijvoorbeeld niet zomaar voor een B-spec auto gaan. Lewis en
George (Hamilton en Russell, red.) zijn duidelijk over wat ze
willen veranderen aan de auto, maar dat is vaak niet mogelijk omdat
we er geen financiële ruimte voor hebben." De Mercedes-teambaas
legt uit dat er daarom al naar 2024 wordt gekeken. In het nieuwe
seizoen is er weer wat meer financiële ruimte, maar hoe vind je de
perfecte balans om het gat naar Red Bull te dichten? "Toen ik Niki
Lauda jaren geleden vroeg of we ons moesten concentreren op het
huidige kampioenschap of op het winnen van de volgende, zou hij
altijd 'allebei' zeggen." "Het doorontwikkelen van de auto's blijft
zeer belangrijk, maar tegelijkertijd mag je geen kostbare middelen
verspillen door bijvoorbeeld volgend jaar naar een compleet ander
ontwerp te gaan. Dat moet je goed kunnen balanceren. Ik denk dat de
teams op dit moment de focus al grotendeels naar het volgende
seizoen hebben verplaatst", aldus Wolff.
de grootste obstakels zijn in de jacht op Red Bull, geeft een van
de aanwezige journalisten alvast een voorzetje. Het ontwerp van de
auto, koeling of toch de crashstructuren? Toto Wolff wuift ze
allemaal weg en noemt probleem nummer één: "Het budgetplafond..."
Fred Vasseur van Ferrari geeft Toto volledig gelijk en legt aan
onder andere RacingNews365 uit waarom het plafond van 135 miljoen
dollar (zo'n 120 miljoen euro) een grote uitdaging is voor de Red
Bull-concurrenten. "Daardoor kunnen we niet zomaar meer een nieuw
project starten, zoals dat een aantal jaar geleden wel kon." "Het
F1-project moet aangepast worden aan de situatie en in deze nieuwe
situatie hebben we naar mijn mening een goede stap vooruit gezet,
maar echt grote stappen maken is vrij lastig op de huidige manier.
We zijn, zoals iedereen, al wel bezig met het project van volgend
jaar om de achterstand goed te maken", aldus de teambaas van de
Scuderia. Wolff "Ik deel de mening van Fred", zo haakt Wolff aan in
het persmoment. "De budgetcap is nu de grootste beperking. We
kunnen bijvoorbeeld niet zomaar voor een B-spec auto gaan. Lewis en
George (Hamilton en Russell, red.) zijn duidelijk over wat ze
willen veranderen aan de auto, maar dat is vaak niet mogelijk omdat
we er geen financiële ruimte voor hebben." De Mercedes-teambaas
legt uit dat er daarom al naar 2024 wordt gekeken. In het nieuwe
seizoen is er weer wat meer financiële ruimte, maar hoe vind je de
perfecte balans om het gat naar Red Bull te dichten? "Toen ik Niki
Lauda jaren geleden vroeg of we ons moesten concentreren op het
huidige kampioenschap of op het winnen van de volgende, zou hij
altijd 'allebei' zeggen." "Het doorontwikkelen van de auto's blijft
zeer belangrijk, maar tegelijkertijd mag je geen kostbare middelen
verspillen door bijvoorbeeld volgend jaar naar een compleet ander
ontwerp te gaan. Dat moet je goed kunnen balanceren. Ik denk dat de
teams op dit moment de focus al grotendeels naar het volgende
seizoen hebben verplaatst", aldus Wolff.