Formule 1-baas wil hardere straffen zien voor overschrijden budgetplafond
Red Bull was het eerste Formule 1-team dat een harde straf kreeg
voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. De
Oostenrijkse renstal moest een miljoenenboete betalen en krijgt een
jaar lang 10% minder windtunneltijd (tot en met oktober '23), maar
een straf zoals puntenaftrek bleef uit. Daar wil de CEO van de
koningsklasse, Stefano Domenicali, in de toekomst verandering in
zien. Hij pleit voor straffen die wel invloed hebben op een
kampioenschap. "Ik wil graag een sportieve straf zien als men een
overtreding begaat, dat is iets waar we heel duidelijk naar
gevraagd hebben", legt hij uit in gesprek met Autosport . "Regels
zijn er om nageleefd te worden: sportief, technisch en financieel.
Alle overtredingen in deze categorieën moeten gestraft worden met
sportieve maatregelen. Je kan hier niet van afwijken", zo verklaart
Domenicali. Welke straffen er moeten komen voor het overtreden van
het budgetplafond, laat hij in het midden. F1 deelt geen straffen
uit De Formule 1 zelf is niet het orgaan dat de hierboven genoemde
straffen uitdeelt in de koningsklasse. "De FIA heeft dit in
handen", legt de Italiaan uit. "Wat ik persoonlijk heb gevraagd is
om zo snel mogelijk te reageren op de publicatie van
FIA-onderzoeken. Dat zeg ik omdat speculaties en reacties van
derden voor niemand goed zijn." Het overschrijden van de
budgetregels in de F1 kan een sportief voordeel met zich
meebrengen, al verklaarde Red Bull destijds dat het uitgegeven geld
niets te maken had met de primaire activiteiten van het raceteam,
maar meer met zaken zoals de catering. De concurrenten vroegen ook
om een sportieve straf, maar het afnemen van punten of iets
dergelijks was niet aan de orde.
voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. De
Oostenrijkse renstal moest een miljoenenboete betalen en krijgt een
jaar lang 10% minder windtunneltijd (tot en met oktober '23), maar
een straf zoals puntenaftrek bleef uit. Daar wil de CEO van de
koningsklasse, Stefano Domenicali, in de toekomst verandering in
zien. Hij pleit voor straffen die wel invloed hebben op een
kampioenschap. "Ik wil graag een sportieve straf zien als men een
overtreding begaat, dat is iets waar we heel duidelijk naar
gevraagd hebben", legt hij uit in gesprek met Autosport . "Regels
zijn er om nageleefd te worden: sportief, technisch en financieel.
Alle overtredingen in deze categorieën moeten gestraft worden met
sportieve maatregelen. Je kan hier niet van afwijken", zo verklaart
Domenicali. Welke straffen er moeten komen voor het overtreden van
het budgetplafond, laat hij in het midden. F1 deelt geen straffen
uit De Formule 1 zelf is niet het orgaan dat de hierboven genoemde
straffen uitdeelt in de koningsklasse. "De FIA heeft dit in
handen", legt de Italiaan uit. "Wat ik persoonlijk heb gevraagd is
om zo snel mogelijk te reageren op de publicatie van
FIA-onderzoeken. Dat zeg ik omdat speculaties en reacties van
derden voor niemand goed zijn." Het overschrijden van de
budgetregels in de F1 kan een sportief voordeel met zich
meebrengen, al verklaarde Red Bull destijds dat het uitgegeven geld
niets te maken had met de primaire activiteiten van het raceteam,
maar meer met zaken zoals de catering. De concurrenten vroegen ook
om een sportieve straf, maar het afnemen van punten of iets
dergelijks was niet aan de orde.