McLaren wijst indirect naar Wolff na uitspraken over Red Bull-concept: "Pinokkio!"
In de periode dat Mercedes met haar bijzondere sidepodconcept
rondreed, riep teambaas Toto Wolff regelmatig dat de sidepods
eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn voor de algemene
prestaties van de huidige F1-bolides als men claimt. Het draait
volgens hem vooral om de vloer. "De sidepods en het bodywork zijn
slechts een onderdeel van het chassis. Het lijkt erop dat er op dat
vlak interessante oplossingen zijn, maar de meeste performance komt
via de vloer en de diffuser", riep Wolff vorige week nog toen hij
het over de toekomst van de Mercedes F1-bolide had en werd gevraagd
of ook zijn team de Red Bull-weg in zal slaan . Andrea Stella,
teambaas van McLaren, dat met haar nieuwste update Red Bull wel
achterna is gegaan, kan zich totaal niet vinden in de uitspraak dat
de sidepods niet zo belangrijk zijn als menigeen vermoedt. "Als er
een team is dat zegt dat het bodywork en de sidepods onder deze
reglementen geen effect hebben, dan hebben ze een lange neus,
Pinokkio-stijl!", lacht hij. "Elke aerodynamicus weet aan de hand
van de windtunnel, de simulaties en de verzamelde data op het
circuit namelijk dat de twee dingen absoluut samenwerken. Het is
een zeer interessante dimensie, want we kunnen echt zien hoe de
verschillende vormen sidepod interacteren met de vloer." Tien Red
Bulls? Gevraagd naar de toekomst, vermoedt Stella dat we veel van
dezelfde soort concepten terug gaan zien op de Formule 1-grid. "Het
lijkt er nu op dat alle teams dezelfde kant op gaan en in de
toekomst denk ik dat dat proces zich door zal zetten." "Het Red
Bull-concept lijkt namelijk heel goed samen te werken met de vloer,
want het zorgt ervoor dat de vloer beter naar de grond wordt
gezogen (en dus voor meer downforce zorgt, red.). Het lijkt er dan
ook op dat je niet zonder deze soort sidepods kan als je de functie
van de vloer wil maximaliseren."
rondreed, riep teambaas Toto Wolff regelmatig dat de sidepods
eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn voor de algemene
prestaties van de huidige F1-bolides als men claimt. Het draait
volgens hem vooral om de vloer. "De sidepods en het bodywork zijn
slechts een onderdeel van het chassis. Het lijkt erop dat er op dat
vlak interessante oplossingen zijn, maar de meeste performance komt
via de vloer en de diffuser", riep Wolff vorige week nog toen hij
het over de toekomst van de Mercedes F1-bolide had en werd gevraagd
of ook zijn team de Red Bull-weg in zal slaan . Andrea Stella,
teambaas van McLaren, dat met haar nieuwste update Red Bull wel
achterna is gegaan, kan zich totaal niet vinden in de uitspraak dat
de sidepods niet zo belangrijk zijn als menigeen vermoedt. "Als er
een team is dat zegt dat het bodywork en de sidepods onder deze
reglementen geen effect hebben, dan hebben ze een lange neus,
Pinokkio-stijl!", lacht hij. "Elke aerodynamicus weet aan de hand
van de windtunnel, de simulaties en de verzamelde data op het
circuit namelijk dat de twee dingen absoluut samenwerken. Het is
een zeer interessante dimensie, want we kunnen echt zien hoe de
verschillende vormen sidepod interacteren met de vloer." Tien Red
Bulls? Gevraagd naar de toekomst, vermoedt Stella dat we veel van
dezelfde soort concepten terug gaan zien op de Formule 1-grid. "Het
lijkt er nu op dat alle teams dezelfde kant op gaan en in de
toekomst denk ik dat dat proces zich door zal zetten." "Het Red
Bull-concept lijkt namelijk heel goed samen te werken met de vloer,
want het zorgt ervoor dat de vloer beter naar de grond wordt
gezogen (en dus voor meer downforce zorgt, red.). Het lijkt er dan
ook op dat je niet zonder deze soort sidepods kan als je de functie
van de vloer wil maximaliseren."