Nederlands F1-publiek gerustgesteld: Viaplay blijft
Viaplay presenteerde op donderdagochtend de resultaten van het
tweede kwartaal van 2023. Hoewel de omzet met 16,1% groeide tot
meer dan 4,5 miljard Zweedse kronen (ongeveer 398 miljoen euro),
rapporteerde de streamingdienst een operationeel verlies van circa
570 miljoen euro. Bovendien was er een duidelijke daling in het
aantal abonnees aan het einde van het tweede kwartaal vergeleken
met het einde van het eerste kwartaal. Tegelijkertijd onthulde
Viaplay een nieuwe strategie en bedrijfsplan: het bedrijf gaat een
nieuw bedrijfsmodel implementeren en zal haar activiteiten in
diverse internationale markten verminderen of zelfs volledig
staken. Streep door diverse landen, Nederland blijft In de
afgelopen periode deden speculaties de ronde dat Viaplay Nederland
mogelijk op korte termijn zou verlaten. Nieuwe CEO Jørgen Madsen
Lindemann suggereerde vorige week dat de situatie ernstiger was dan
aanvankelijk werd gerapporteerd. Ondanks een afname in het aantal
abonnees, zal Viaplay niet uit Nederland vertrekken, waardoor de
Formule 1-races beschikbaar blijven op de Scandinavische
streamingdienst. De streamingdienst heeft een contract met de F1
tot en met 2024. Het bedrijf heeft echter aangekondigd dat het haar
activiteiten in de Baltische landen staakt vanwege tegenvallende
prestaties in Estland, Letland en Litouwen. Daarnaast plant Viaplay
om de afdelingen in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten,
Polen en Canada te sluiten of te verkopen. Ook wordt het
personeelsbestand aanzienlijk gereduceerd met een krimp van 25
procent. Ondanks deze uitdagingen mikt de streamingdienst op 7 tot
7,2 miljoen abonnees tegen het einde van 2023.
tweede kwartaal van 2023. Hoewel de omzet met 16,1% groeide tot
meer dan 4,5 miljard Zweedse kronen (ongeveer 398 miljoen euro),
rapporteerde de streamingdienst een operationeel verlies van circa
570 miljoen euro. Bovendien was er een duidelijke daling in het
aantal abonnees aan het einde van het tweede kwartaal vergeleken
met het einde van het eerste kwartaal. Tegelijkertijd onthulde
Viaplay een nieuwe strategie en bedrijfsplan: het bedrijf gaat een
nieuw bedrijfsmodel implementeren en zal haar activiteiten in
diverse internationale markten verminderen of zelfs volledig
staken. Streep door diverse landen, Nederland blijft In de
afgelopen periode deden speculaties de ronde dat Viaplay Nederland
mogelijk op korte termijn zou verlaten. Nieuwe CEO Jørgen Madsen
Lindemann suggereerde vorige week dat de situatie ernstiger was dan
aanvankelijk werd gerapporteerd. Ondanks een afname in het aantal
abonnees, zal Viaplay niet uit Nederland vertrekken, waardoor de
Formule 1-races beschikbaar blijven op de Scandinavische
streamingdienst. De streamingdienst heeft een contract met de F1
tot en met 2024. Het bedrijf heeft echter aangekondigd dat het haar
activiteiten in de Baltische landen staakt vanwege tegenvallende
prestaties in Estland, Letland en Litouwen. Daarnaast plant Viaplay
om de afdelingen in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten,
Polen en Canada te sluiten of te verkopen. Ook wordt het
personeelsbestand aanzienlijk gereduceerd met een krimp van 25
procent. Ondanks deze uitdagingen mikt de streamingdienst op 7 tot
7,2 miljoen abonnees tegen het einde van 2023.