Marko verklaart Verstappen-frustratie en Red Bull-problemen in Hongarije
Met een nieuw upgradepakket reisde Red Bull af naar Hongarije. Na
een verregende eerste training vindt Helmut Marko het echter te
vroeg om de balans op te maken als hij in gesprek met Motorsport
Magazin naar de werking wordt gevraagd. "Het is nog niet duidelijk
of het een verbetering is. We hebben een sessie verloren en ook
door de bandensituatie is het lastig te beoordelen", zo doelt hij
op het nieuwe kwalificatieformat. Let ook: Max heeft maar een set
banden gebruikt in VT2." Waarom eigenlijk? Verstappen reed tot zijn
frustratie op één setje zachte banden zijn hele tweede training
uit. "Het is een strategie", verklaart Helmut. "Bij Max hebben we
bewust besloten om alleen zachte banden te gebruiken, omdat die
banden volgens mij niet geschikt zijn voor de race. Daardoor hebben
we op zaterdag een betere bandenkeuze", verklaart de Oostenrijker.
Lange run? Na afloop is Marko positief en negatief over het verloop
van de vrijdag. Qua racepace lijkt het wel goed te zitten, maar
tijdens de kwalificatie op zaterdag gaat Red Bull het lastig
krijgen als ze hun problemen niet op weten te lossen. "In de
longrun waren wij duidelijk de snelstgen. Over een enkele ronde
moeten we nog wat dingen oplossen of verbeteren. We waren niet snel
genoeg. We weten waar we beter moeten. De longrun was weer erg
bemoedigend, maar het is niet zo overtuigend als het normaal is."
"De tijden komen niet vanzelf", vervolgt Marko. "We moeten er meer
voor strijden. We hebben nog een training. Ik hoop dat we dan onze
problemen op kunnen lossen." Problemen Wat waren de problemen dan
waar Red Bull mee te maken had in VT2, waardoor Verstappen en Perez
niet verder kwamen dan P11 en P18? "Er waren verschillende
problemen in verschillende bochten met kerbstones en dergelijke.
Dit is een relatief korte baan en als het dan niet lukt, dan kom je
op achterstand te staan", verklaart Marko. Toch denkt hij niet dat
het op zaterdag en zondag zo gek zal lopen dat Red Bull met twee
auto's buiten de punten eindigt en er kleinere goden op het podium
staan. "Zaterdag en zondag zullen de omstandigheden heel anders
zijn. En als je dan ziet dat Tsunoda en Gasly, met mooie rondes,
vooraan staan. Dat zijn coureurs vooraan het veld waarvan ik niet
denk dat ze er op zaterdag en in de race op zondag nog zullen
staan." Wie is tot slot de coureur die het meeste indruk heeft
gemaakt op Marko in de bijzondere tweede training, waarin de
rangorde totaal anders was dan we gewend waren? "Norris, want we
hadden niet verwacht dat McLaren er op deze baan ook weer zo
relatief goed bij zou staan", is zijn conclusie. En de
teruggekeerde verloren zoon Ricciardo? "Hij deed het oke. In de
lange runs zat hij dichterbij, maar in de korte runs ontbrak het er
nog een beetje aan", aldus de Oostenrijker.
een verregende eerste training vindt Helmut Marko het echter te
vroeg om de balans op te maken als hij in gesprek met Motorsport
Magazin naar de werking wordt gevraagd. "Het is nog niet duidelijk
of het een verbetering is. We hebben een sessie verloren en ook
door de bandensituatie is het lastig te beoordelen", zo doelt hij
op het nieuwe kwalificatieformat. Let ook: Max heeft maar een set
banden gebruikt in VT2." Waarom eigenlijk? Verstappen reed tot zijn
frustratie op één setje zachte banden zijn hele tweede training
uit. "Het is een strategie", verklaart Helmut. "Bij Max hebben we
bewust besloten om alleen zachte banden te gebruiken, omdat die
banden volgens mij niet geschikt zijn voor de race. Daardoor hebben
we op zaterdag een betere bandenkeuze", verklaart de Oostenrijker.
Lange run? Na afloop is Marko positief en negatief over het verloop
van de vrijdag. Qua racepace lijkt het wel goed te zitten, maar
tijdens de kwalificatie op zaterdag gaat Red Bull het lastig
krijgen als ze hun problemen niet op weten te lossen. "In de
longrun waren wij duidelijk de snelstgen. Over een enkele ronde
moeten we nog wat dingen oplossen of verbeteren. We waren niet snel
genoeg. We weten waar we beter moeten. De longrun was weer erg
bemoedigend, maar het is niet zo overtuigend als het normaal is."
"De tijden komen niet vanzelf", vervolgt Marko. "We moeten er meer
voor strijden. We hebben nog een training. Ik hoop dat we dan onze
problemen op kunnen lossen." Problemen Wat waren de problemen dan
waar Red Bull mee te maken had in VT2, waardoor Verstappen en Perez
niet verder kwamen dan P11 en P18? "Er waren verschillende
problemen in verschillende bochten met kerbstones en dergelijke.
Dit is een relatief korte baan en als het dan niet lukt, dan kom je
op achterstand te staan", verklaart Marko. Toch denkt hij niet dat
het op zaterdag en zondag zo gek zal lopen dat Red Bull met twee
auto's buiten de punten eindigt en er kleinere goden op het podium
staan. "Zaterdag en zondag zullen de omstandigheden heel anders
zijn. En als je dan ziet dat Tsunoda en Gasly, met mooie rondes,
vooraan staan. Dat zijn coureurs vooraan het veld waarvan ik niet
denk dat ze er op zaterdag en in de race op zondag nog zullen
staan." Wie is tot slot de coureur die het meeste indruk heeft
gemaakt op Marko in de bijzondere tweede training, waarin de
rangorde totaal anders was dan we gewend waren? "Norris, want we
hadden niet verwacht dat McLaren er op deze baan ook weer zo
relatief goed bij zou staan", is zijn conclusie. En de
teruggekeerde verloren zoon Ricciardo? "Hij deed het oke. In de
lange runs zat hij dichterbij, maar in de korte runs ontbrak het er
nog een beetje aan", aldus de Oostenrijker.