Gemodificeerde aerodynamica en nieuwe banden zorgen voor gevaarlijke momenten
In Spa waren er meerdere gevaarlijke momenten te zien. In Q3 knalde Lewis Hamilton bijna achterop zijn teamgenoot Valtteri Bottas, hij kon een botsing ternauwernood voorkomen. Ondertussen vlogen de Renault-coureurs er met meer dan driehonderd kilometer per uur langs. Daarnaast reden de coureurs zeer langzaam in de laatste sector, wat soms hachelijke momenten opleverde.
Hamilton geeft aan dat hij zich niet fijn voelde tijdens het genoemde incident. 'Het voelde gevaarlijk. Ik kon niet wegkomen. Ik had eigenlijk naar het gras gemoeten, maar ik zat vast achter Valtteri.' De laatste keer in Shanghai was er ook veel discussie, omdat sommige coureurs geen snelle ronde konden rijden omdat er langzaam werd gereden. In Spa was dit weer het geval. 'Ik kan me niet herinneren dat ik vorig jaar ooit zo langzaam heb gereden', aldus Hamilton tegenover Motorsport-magazin.com . Dat het dit jaar erger is geworden, heeft te maken met twee factoren, namelijk de gemodificeerde aerodynamica en de nieuwste generatie Pirelli-banden.
'We hebben al te veel regels'
De regelverandering moet het gemakkelijker maken om een ??andere auto te volgen. Omdat de downforce verloren ging door de eenvoudigere vleugeloppervlakken, moesten de afmetingen van de vleugels worden gewijzigd om het verlies te compenseren. De achtervleugel is breder en hoger in de lucht. Hierdoor veroorzaakt het aanzienlijk meer luchtweerstand. Hoe meer weerstand een auto genereert, hoe belangrijker de slipstream wordt. 'En de slipstream is sterker dan ooit dit jaar', zegt Hamilton. Vooral in Spa ging het niet alleen om afstand te bewaren, maar om in het juiste venster te zijn om te profiteren van de slipstream.
'Je vecht voor de beste plek op de baan,' bevestigt Sebastian Vettel. 'In Monza zal het allemaal erger worden. Je moet de juiste slipstream vinden, want het maakt een verschil. Maar dat is altijd zo geweest op deze circuits.' Van nieuwe kwalificatieregels is Vettel dan ook geen voorstander. 'We hebben er al te veel. Wat we echt moeten veranderen en leren, is dat we niet zo dicht bij de limiet op de banden moeten zitten, je vecht niet alleen voor de slipstream, maar ook om de band in het optimale venster te krijgen. Dat was in het verleden niet zo kritisch als nu. Als we betere banden hadden, zouden we met een beetje meer snelheid kunnen spelen', besluit Vettel. Hamilton is het met de Duitser eens. 'Elk weekend voeren ze de bandenspanning omhoog. Dat maakt het voor ons moeilijker. En ze willen de dekens afschaffen, maar dan krijgen we ze niet op temperatuur.'