Alonso onthult opvallende mogelijke oorzaak van mindere Red Bull-prestaties
De laatste Grands Prix presteren Fernando Alonso en Aston Martin
niet helemaal naar behoren. In Groot-Brittannië kwam de Spanjaard
niet verder dan de zevende plek. In Hongarije gaat het vooralsnog
niet veel beter, want hij kwalificeerde zich op zaterdag als
achtste voor de race, achter coureurs van maar liefst vijf
verschillende teams. Tegelijkertijd wist Max Verstappen voor het
eerst in zes races tijd de pole niet te veroveren en tijdens het
raceweekend op Silverstone kon de Nederlander ook niet zo
overtuigend naar de zege rijden als in het begin van het jaar vaak
het geval was. Hij had het niet makkelijk met Lando Norris. Red
Bull en Aston Martin geraakt Alonso merkt een patroon en vermoedt
dat Red Bull en Aston Martin beiden zijn geraakt door de recente
wijzigingen in de Formule 1. Hij doelt op de introductie van de
nieuwe Pirelli-banden, die in Silverstone in gebruik werden
genomen. Omdat de downforceniveaus namelijk zo snel toenemen, zag
de bandenleverancier zich genoodzaakt om de 2024-banden nu al te
introduceren. Na de kwalificatie doet hij zijn beklag tegenover
onder meer RacingNews365 . "Ik was blij met de auto, maar er staan
zeven man voor ons, dus wat dat betreft is het geen geweldige
zaterdag. We stonden slechts een tiende van een seconde achter
McLaren, dus het resultaat is niet zó slecht als het misschien
lijkt. We moeten echter verbetering vinden. Er bestaat geen twijfel
over dat we een stap terug hebben gedaan de laatste races, terwijl
de rest een stap voorwaarts heeft gezet." "Het is heel toevallig
dat er sinds de invoering van de nieuwe Pirelli-banden in
Silverstone enkele teams zijn die het lastiger hebben, terwijl de
rest juist blijer is geworden met de auto. Niet alleen wij, maar
ook Red Bull is duidelijk geraakt door de nieuwe banden. Ze waren
bijna altijd eerste en tweede, maar nu kunnen ze niet eens de pole
meer veroveren." "Checo heeft het lastig om in de top tien te komen
en in Silverstone reed Max volgens mij slechts een paar seconden
voor Norris. Sinds die race vind ik dat alles een beetje
'abnormaal' is", aldus de Spanjaard. Zit het niet tussen zijn oren?
Gaat Alonso niet gewoon op zoek naar externe verklaringen voor de
terugval van Aston Martin? Niet per se, want hij kan het voelen aan
zijn auto dat de banden anders zijn. "Het is een beetje van beide",
zo reageert hij op de vraag of zijn gedachten zijn veroorzaakt door
de stopwatch of door zijn gevoel in de auto. "De auto voelt een
beetje anders aan op deze banden, dat merk je. Soms is het echter
wel lastig om neutraal te blijven." "Natuurlijk hebben wij onze
auto niet zoveel verbeterd als onze voornaamste concurrenten. Elke
donderdag zien we dat teams met nieuwe onderdelen komen, maar als
ik terugkijk in de tijd, dan zag je dat Red Bull in elke training
en kwalificatie eerste en tweede was. Dit weekend was dat in geen
enkele training én in de kwalificatie niet het geval. Red Bull
heeft sinds Silverstone performance verloren. Dat is een feit."
niet helemaal naar behoren. In Groot-Brittannië kwam de Spanjaard
niet verder dan de zevende plek. In Hongarije gaat het vooralsnog
niet veel beter, want hij kwalificeerde zich op zaterdag als
achtste voor de race, achter coureurs van maar liefst vijf
verschillende teams. Tegelijkertijd wist Max Verstappen voor het
eerst in zes races tijd de pole niet te veroveren en tijdens het
raceweekend op Silverstone kon de Nederlander ook niet zo
overtuigend naar de zege rijden als in het begin van het jaar vaak
het geval was. Hij had het niet makkelijk met Lando Norris. Red
Bull en Aston Martin geraakt Alonso merkt een patroon en vermoedt
dat Red Bull en Aston Martin beiden zijn geraakt door de recente
wijzigingen in de Formule 1. Hij doelt op de introductie van de
nieuwe Pirelli-banden, die in Silverstone in gebruik werden
genomen. Omdat de downforceniveaus namelijk zo snel toenemen, zag
de bandenleverancier zich genoodzaakt om de 2024-banden nu al te
introduceren. Na de kwalificatie doet hij zijn beklag tegenover
onder meer RacingNews365 . "Ik was blij met de auto, maar er staan
zeven man voor ons, dus wat dat betreft is het geen geweldige
zaterdag. We stonden slechts een tiende van een seconde achter
McLaren, dus het resultaat is niet zó slecht als het misschien
lijkt. We moeten echter verbetering vinden. Er bestaat geen twijfel
over dat we een stap terug hebben gedaan de laatste races, terwijl
de rest een stap voorwaarts heeft gezet." "Het is heel toevallig
dat er sinds de invoering van de nieuwe Pirelli-banden in
Silverstone enkele teams zijn die het lastiger hebben, terwijl de
rest juist blijer is geworden met de auto. Niet alleen wij, maar
ook Red Bull is duidelijk geraakt door de nieuwe banden. Ze waren
bijna altijd eerste en tweede, maar nu kunnen ze niet eens de pole
meer veroveren." "Checo heeft het lastig om in de top tien te komen
en in Silverstone reed Max volgens mij slechts een paar seconden
voor Norris. Sinds die race vind ik dat alles een beetje
'abnormaal' is", aldus de Spanjaard. Zit het niet tussen zijn oren?
Gaat Alonso niet gewoon op zoek naar externe verklaringen voor de
terugval van Aston Martin? Niet per se, want hij kan het voelen aan
zijn auto dat de banden anders zijn. "Het is een beetje van beide",
zo reageert hij op de vraag of zijn gedachten zijn veroorzaakt door
de stopwatch of door zijn gevoel in de auto. "De auto voelt een
beetje anders aan op deze banden, dat merk je. Soms is het echter
wel lastig om neutraal te blijven." "Natuurlijk hebben wij onze
auto niet zoveel verbeterd als onze voornaamste concurrenten. Elke
donderdag zien we dat teams met nieuwe onderdelen komen, maar als
ik terugkijk in de tijd, dan zag je dat Red Bull in elke training
en kwalificatie eerste en tweede was. Dit weekend was dat in geen
enkele training én in de kwalificatie niet het geval. Red Bull
heeft sinds Silverstone performance verloren. Dat is een feit."