Hoe Verstappen volgens Mercedes Leclerc aan de winst hielp
Doordat Red Bull-coureur Max Verstappen en Kimi Raikkonen met elkaar botsten in de eerste bocht van de Grand Prix van België, werd de safety car naar buiten gebracht. Dat is volgens Mercedes onder meer de reden dat niet Lewis Hamilton, maar Charles Leclerc de race won. Trackside engineering director Andrew Shovlin legt het uit tijdens de debrief van Mercedes .
'Als we die safety car niet hadden gehad, en de race duurde vier rondes langer, dan had dat ons de gewenste afstand gebracht en was de degradatie van de banden van Leclerc hoger geweest. Dan hadden we een goede stap kunnen zetten', aldus Shovlin.
'We waren zeker dichterbij gekomen'
Leclerc leidde een groot deel van de race en won uiteindelijk met negen tienden verschil. Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf eerder al aan dat een eerdere pitstop voor Hamilton optimaal was geweest. Shovlin legt uit waarom. 'We lieten Hamilton een ronde na de stop van Leclerc een pitstop maken. Hamilton verloor dus tijd in de ronde dat hij op oude banden reed, en Leclerc op nieuwe. Leclerc creëerde zodoende een gat terwijl wij op de baan waren, waardoor Hamilton een groter gat dicht te rijden had. We kwamen er nog dichtbij, maar de race was net iets te kort.'
De grote vraag is dus of Hamilton had gewonnen, als hij één of twee rondes eerder naar binnen was gegaan. 'We waren er zeker dichterbij gekomen. Maar onze banden begaven het, net als die van Leclerc. We hadden oudere banden die dus ook minder presteerden. Het is een moeilijke vraag, maar als hetgeen je probeerde niet werkte, dan denk je altijd dat je het anders had moeten doen.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)