Verstappen gaat helemaal los en brandt nieuw kwalificatieformat totaal af
In Hongarije wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe opzet van de
kwalificatie. Het Alternative Tyre Allocation-format. In Q1 moet er
met harde banden worden gereden, in Q2 met medium banden en in Q3
met harde banden. Het betekent dat de coureurs tijdens een weekend
elf sets tot hun beschikking hebben, tegenover de dertien sets die
ze in het normale format kunnen gebruiken. Dit weekend hebben de
teams daardoor beschikking over vier sets van de harde banden, vier
sets medium banden en vier sets zachte banden. Helemaal ruk De
voornaamste reden voor dit format is om het aantal bandensets terug
te brengen en zo duurzamer te werk te gaan. Als dit in een heel
seizoen zou worden ingevoerd, dan zou het bijna 4000 banden kunnen
schelen, namelijk zo'n 920 setjes. Max Verstappen vindt het echter
he-le-maal niks, zo laat hij op niet mis te verstane wijze blijken
bij Viaplay . "Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kan
gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je
hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei
ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten
wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kan helemaal
niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als
coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de
race, want dat is het allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt
in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over
in de race", legt hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig
mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk
voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het
leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt
belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het
maar uit", zo klinkt hij cynisch. Onzin Het argument dat het nieuwe
format duurzamer zou zijn, verwijst Verstappen eveneens resoluut
naar de prullenbak als de journalist opmerkt dat het ondanks 'het
idee erachter' niet de bedoeling kan zijn dat de fans op de
tribunes er de dupe van worden. "Nja, het idee erachter?", zo haalt
Max zijn schouders op. "Wat maakt twee (sets, red.) banden nou uit?
We gooien volgens mij elk weekend dertig sets regenbanden weg,
omdat het kan. Daar kan je ook naar kijken", zucht hij. Volgend
jaar wil men de bandenwarmers afschaffen, eveneens onder het mom
van duurzaamheid. "Hetzelfde verhaal met die bandenwarmers. We
hebben ze al en qua energieverbruik valt dat echt wel mee. Als je
de airconditioning aan hebt staan in je teamruimte, dan maakt dat
meer uit dan de bandenwarmers. Op dat vlak kan je ook andere dingen
aanpassen. Dat je de banden bijvoorbeeld in een warme ruimte zet,
dus ja, ik vind het eigenlijk allemaal een beetje onzin waar we
naar zitten te kijken", zo sluit hij zijn betoog af. Cu_7KMEOdBY
Dit bericht op Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Viaplay
Sport Nederland (@viaplaysport_nl)
kwalificatie. Het Alternative Tyre Allocation-format. In Q1 moet er
met harde banden worden gereden, in Q2 met medium banden en in Q3
met harde banden. Het betekent dat de coureurs tijdens een weekend
elf sets tot hun beschikking hebben, tegenover de dertien sets die
ze in het normale format kunnen gebruiken. Dit weekend hebben de
teams daardoor beschikking over vier sets van de harde banden, vier
sets medium banden en vier sets zachte banden. Helemaal ruk De
voornaamste reden voor dit format is om het aantal bandensets terug
te brengen en zo duurzamer te werk te gaan. Als dit in een heel
seizoen zou worden ingevoerd, dan zou het bijna 4000 banden kunnen
schelen, namelijk zo'n 920 setjes. Max Verstappen vindt het echter
he-le-maal niks, zo laat hij op niet mis te verstane wijze blijken
bij Viaplay . "Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kan
gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je
hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei
ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten
wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kan helemaal
niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als
coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de
race, want dat is het allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt
in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over
in de race", legt hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig
mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk
voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het
leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt
belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het
maar uit", zo klinkt hij cynisch. Onzin Het argument dat het nieuwe
format duurzamer zou zijn, verwijst Verstappen eveneens resoluut
naar de prullenbak als de journalist opmerkt dat het ondanks 'het
idee erachter' niet de bedoeling kan zijn dat de fans op de
tribunes er de dupe van worden. "Nja, het idee erachter?", zo haalt
Max zijn schouders op. "Wat maakt twee (sets, red.) banden nou uit?
We gooien volgens mij elk weekend dertig sets regenbanden weg,
omdat het kan. Daar kan je ook naar kijken", zucht hij. Volgend
jaar wil men de bandenwarmers afschaffen, eveneens onder het mom
van duurzaamheid. "Hetzelfde verhaal met die bandenwarmers. We
hebben ze al en qua energieverbruik valt dat echt wel mee. Als je
de airconditioning aan hebt staan in je teamruimte, dan maakt dat
meer uit dan de bandenwarmers. Op dat vlak kan je ook andere dingen
aanpassen. Dat je de banden bijvoorbeeld in een warme ruimte zet,
dus ja, ik vind het eigenlijk allemaal een beetje onzin waar we
naar zitten te kijken", zo sluit hij zijn betoog af. Cu_7KMEOdBY
Dit bericht op Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Viaplay
Sport Nederland (@viaplaysport_nl)