Verstappen herstelt de orde met groots machtsvertoon tijdens GP Hongarije
Verstappen slaat toe bij de start Voor het eerst sinds de Grand
Prix van Abu Dhabi in 2021 deelden Lewis Hamilton en Max Verstappen
weer de eerste startrij bij een F1-race. Hamilton vertrok als
polesiter voor de Nederlander. Verstappen kende ditmaal een
uitstekende start en pakte Hamilton al voor de eerste bocht.
Hamilton verloor ook nog twee posities aan de razendsnelle
McLarens, waarbij het Oscar Piastri was die Verstappen onder druk
probeerde te zetten. Drama was er in de eerste ronde voor het team
van Alpine dat beide coureurs elkaar zag raken doordat Guanyu Zhou
een duwtje gaf aan Daniel Ricciardo. Zhou, als vijfde gestart,
kende een zeer slechte start. Aan kop van het veld bepaalde
Verstappen het tempo en liep weg bij de beide McLarens en Hamilton.
Een droomscenario voor de Red Bull-coureur die teamgenoot Sergio
Perez op de zevende plaats terug vond na tien ronden. Gevechten
waren er niet op de baan in de eerste fase, waarin Verstappen het
veld aanvoerde voor de beide McLarens, Hamilton en de beide
Ferrari's. In ronde 16 was het Carlos Sainz die zijn zachte banden
inwisselde voor een set van de harde band. Het tempo van Hamilton
in de Mercedes viel tegen tijdens de race. De Brit kon in zijn
Mercedes in de openingsfase geen vuist maken tegen de McLarens en
wisselde in ronde 17 naar de harde band. McLaren moest direct
counteren om zich te wapenen tegen een undercut van Hamilton en
haalde Norris en Piastri naar binnen, waarbij Norris profiteerde
doordat hij een ronde eerder stopte en zo de positie van zijn
teamgenoot over nam. Door alle pitstops lag de nog niet gestopte
Perez op de tweede plaats. Verstappen stoof bij het ingaan van
ronde 24 de pits en ook hij wisselde naar de harde band. Het gat
naar Norris bedroeg zo'n vijf seconden Verstappen declasseert de
rest van het veld Perez zorgde ondertussen voor wat spaarzame actie
op de baan door achtereenvolgens Carlos Sainz en George Russell te
passeren en op te klimmen naar de vijfde positie. Daarmee was de
Mexicaan allerminst kansloos voor het podium. Op zijn medium band
was hij een klap sneller dan Hamilton en Piastri. Verstappen
dicteerde als vanouds en halverwege de race was zijn voorsprong al
ruim tien seconden ten opzichte van Norris, waarbij het gat op de
harde band met een kleine seconde per ronde groeide. Perez had het
gaatje naar Hamilton gedicht, maar de Mexicaan kwam hem niet
voorbij en dook de pits in voor een andere set van de medium band -
iets dat Piastri ook deed. Norris volgde het voorbeeld, maar
Hamilton bleef door rijden op zijn harde band. Piastri zag al snel
Perez voorbij komen, waarna de Mexicaan zijn vizier gericht had op
de tweede plaats van Norris. Hamilton viel door een late stop terug
naar de vijfde positie en had de snelheid niet om te vechten voor
de podiumplaatsen. Verstappen dook de pits in voor zijn laatste
stop en wisselde eveneens naar de medium band. De voorsprong was
geslonken tot 13 seconden, maar de banden van Verstappen waren veel
nieuwer dan die van zijn concurrenten. Op het verse rubber scherpte
de Nederlander de snelste raceronde aan met liefst anderhalve
seconde. Hamilton pakte met speels gemak Piastri, wiens tempo na
zijn eerste pitstop aanzien was ingestort. Perez probeerde het gat
naar Norris te dichten en liet zien dat de Red Bull de snelste auto
op de Hungaroring was. De Mexicaan vrat zijn banden op en zag
Hamilton plots naderen in de laatste ronden, maar wist zijn positie
te behouden. De eenzame leider van de race declasseerde de
concurrentie door iedereen minimaal een halve minuut achterstand te
zetten. Met de snelste raceronde ook op zijn naam kende Verstappen
een perfecte race die hem 26 punten opleverde, waarmee hij wederom
11 punten uitliep ten opzichte van teamgenoot Perez. Achter
Verstappen waren het Norris en Perez die het podium compleet
maakten. Hamilton kon geen vuist maken en finishte als vierde voor
Piastri.
Prix van Abu Dhabi in 2021 deelden Lewis Hamilton en Max Verstappen
weer de eerste startrij bij een F1-race. Hamilton vertrok als
polesiter voor de Nederlander. Verstappen kende ditmaal een
uitstekende start en pakte Hamilton al voor de eerste bocht.
Hamilton verloor ook nog twee posities aan de razendsnelle
McLarens, waarbij het Oscar Piastri was die Verstappen onder druk
probeerde te zetten. Drama was er in de eerste ronde voor het team
van Alpine dat beide coureurs elkaar zag raken doordat Guanyu Zhou
een duwtje gaf aan Daniel Ricciardo. Zhou, als vijfde gestart,
kende een zeer slechte start. Aan kop van het veld bepaalde
Verstappen het tempo en liep weg bij de beide McLarens en Hamilton.
Een droomscenario voor de Red Bull-coureur die teamgenoot Sergio
Perez op de zevende plaats terug vond na tien ronden. Gevechten
waren er niet op de baan in de eerste fase, waarin Verstappen het
veld aanvoerde voor de beide McLarens, Hamilton en de beide
Ferrari's. In ronde 16 was het Carlos Sainz die zijn zachte banden
inwisselde voor een set van de harde band. Het tempo van Hamilton
in de Mercedes viel tegen tijdens de race. De Brit kon in zijn
Mercedes in de openingsfase geen vuist maken tegen de McLarens en
wisselde in ronde 17 naar de harde band. McLaren moest direct
counteren om zich te wapenen tegen een undercut van Hamilton en
haalde Norris en Piastri naar binnen, waarbij Norris profiteerde
doordat hij een ronde eerder stopte en zo de positie van zijn
teamgenoot over nam. Door alle pitstops lag de nog niet gestopte
Perez op de tweede plaats. Verstappen stoof bij het ingaan van
ronde 24 de pits en ook hij wisselde naar de harde band. Het gat
naar Norris bedroeg zo'n vijf seconden Verstappen declasseert de
rest van het veld Perez zorgde ondertussen voor wat spaarzame actie
op de baan door achtereenvolgens Carlos Sainz en George Russell te
passeren en op te klimmen naar de vijfde positie. Daarmee was de
Mexicaan allerminst kansloos voor het podium. Op zijn medium band
was hij een klap sneller dan Hamilton en Piastri. Verstappen
dicteerde als vanouds en halverwege de race was zijn voorsprong al
ruim tien seconden ten opzichte van Norris, waarbij het gat op de
harde band met een kleine seconde per ronde groeide. Perez had het
gaatje naar Hamilton gedicht, maar de Mexicaan kwam hem niet
voorbij en dook de pits in voor een andere set van de medium band -
iets dat Piastri ook deed. Norris volgde het voorbeeld, maar
Hamilton bleef door rijden op zijn harde band. Piastri zag al snel
Perez voorbij komen, waarna de Mexicaan zijn vizier gericht had op
de tweede plaats van Norris. Hamilton viel door een late stop terug
naar de vijfde positie en had de snelheid niet om te vechten voor
de podiumplaatsen. Verstappen dook de pits in voor zijn laatste
stop en wisselde eveneens naar de medium band. De voorsprong was
geslonken tot 13 seconden, maar de banden van Verstappen waren veel
nieuwer dan die van zijn concurrenten. Op het verse rubber scherpte
de Nederlander de snelste raceronde aan met liefst anderhalve
seconde. Hamilton pakte met speels gemak Piastri, wiens tempo na
zijn eerste pitstop aanzien was ingestort. Perez probeerde het gat
naar Norris te dichten en liet zien dat de Red Bull de snelste auto
op de Hungaroring was. De Mexicaan vrat zijn banden op en zag
Hamilton plots naderen in de laatste ronden, maar wist zijn positie
te behouden. De eenzame leider van de race declasseerde de
concurrentie door iedereen minimaal een halve minuut achterstand te
zetten. Met de snelste raceronde ook op zijn naam kende Verstappen
een perfecte race die hem 26 punten opleverde, waarmee hij wederom
11 punten uitliep ten opzichte van teamgenoot Perez. Achter
Verstappen waren het Norris en Perez die het podium compleet
maakten. Hamilton kon geen vuist maken en finishte als vierde voor
Piastri.