Waarom Verstappen op zaterdag zo 'slecht' en op zondag zo goed was
Het was Max Verstappen die met een een voorsprong van ruim 33
seconden de GP van Hongarije won. Een dag eerder greep hij nog
naast de pole, zij het met een minimaal verschil van 0,003 seconde,
maar daar was hij totaal niet over te spreken. "Ik heb het al het
hele weekend lastig om een goede set-up te vinden", zei hij. "Ook
in de kwalificatie was het lastig en kon ik de bochten niet
aanvallen." "Onze kwalificatie was over het algemeen gewoon niet
goed. Ik vond het al verrassend dat ik in Q3 eerste stond na de
eerste run. Ik had gewoon geen balans in de auto, totaal geen grip
aan de voorkant. Dan moet je bepaalde dingen doen, maar ik kon
alleen de vleugel aanpassen. Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkte
niet. Het maakte nul verschil. Dan kan je daarna nog wel een paar
dingen op het stuur veranderen, maar dat zijn normaal gezien niet
de dingen die helpen voor het probleem wat ik had met de auto."
Verstappen worstelde met zijn RB19 en uiteindelijk moest hij op
zaterdag genoegen nemen met P2. "Dan probeer je natuurlijk wat te
forceren en de voorkant te laten draaien, maar daardoor vraag je
teveel van de achterkant. Het was zo moeilijk om de voor- en
achterkant met elkaar in balans te krijgen. Dat was gewoon
teleurstellend." Ondanks zijn onvrede was Verstappen slechts enkele
duizendsten van een seconde verwijderd van de poleposition. Als dat
dan een slechte zaterdag was, dan was dat eigenlijk toch heel mooi?
Zo wilde Verstappen duidelijk niet denken. "Ik ben zeker niet blij
met deze zaterdag, waarop je met zo'n snelle auto tweede staat. Ik
wil altijd zo goed mogelijk voor de dag komen en dit keer was het
van onze kant gewoon niet goed genoeg", zo luidde zijn conclusie.
Hoe anders was dat op zondag? "Ha! Wat een ongelooflijke raket was
de auto vandaag! Dat was zo geweldig om in te rijden! Twaalf zeges
op een rij. Daar mogen we trots op zijn. Zo heerlijk om in te
rijden, ongelooflijk", jubelde hij direct na de race op de radio.
Een enorm verschil vergeleken met zijn humeur na de kwalificatie.
Set-up en temperatuur Hoe kon het toch zo verschillend zijn op
zaterdag en zondag, terwijl er na de kwalificatie niet tot
nauwelijks meer aan de afstelling mag worden gesleuteld? Verstappen
zelf heeft wel een vermoeden over de oorzaak van die totale omslag.
"We hebben een paar verschillende dingen uitgeprobeerd met de auto
qua set-up voor de kwalificatie. Die hebben voor de race op zondag
goed uitgepakt. Tijdens het hele weekend hebben we heel veel
verschillende dingen uitgeprobeerd, maar die werkten allemaal niet
als het aankwam op een enkele snelle ronde." "Misschien heeft het
gewoon te maken met de banden, dat we die niet goed aan de praat
kregen over een enkele ronde. In de race wordt alles naar verloop
van tijd natuurlijk veel warmer. Daarom heb je waarschijnlijk een
andere balans nodig in de race. Op zaterdag had ik veel last van
onderstuur, maar op zondag was het warmer, zowel de buiten- als de
asfalttemperaturen, dus daardoor kwam de auto waarschijnlijk meer
naar me toe en had ik waarschijnlijk zo'n goede balans in de race."
Horner: "Het is een trend" Niet alleen Verstappen, maar ook
teambaas Christian Horner geeft zijn mening over het grote verschil
tussen de zaterdag en de zondag. In gesprek met onder meer
RacingNews365 vertelt hij dat de focus bij Red Bull nou eenmaal
ligt op de race en niet op de kwalificatie. Zeker met de hoge
temperaturen op zondag vergeleken met de vrijdag en de zaterdag.
Hij wordt gevraagd wat de conclusie is na de tegenvallende zaterdag
en de goede zondag. "De consensus is dat we de focus meer hebben
gelegd op de warmere omstandigheden op zondag en de racepace in
plaats van de pace over een enkele ronde. Dit jaar is het een
beetje een trend dat we iets meer focussen op de race dan op de
kwalificatie." "Dat zag je al in Silverstone, waar McLaren ons op
de hielen zat. In Monaco, net zo'n circuit als Hongarije, hadden we
een geweldige ronde nodig voor Verstappen om de pole te pakken.
Anders had Alonso daar de eerste startplek gehad. De racepace is op
zondag echter altijd heel, heel sterk. Dan zijn de punten te
verdienen, dus daar hebben we ons ook dit weekend op gefocust", zo
luidt zijn simpele verklaring.
seconden de GP van Hongarije won. Een dag eerder greep hij nog
naast de pole, zij het met een minimaal verschil van 0,003 seconde,
maar daar was hij totaal niet over te spreken. "Ik heb het al het
hele weekend lastig om een goede set-up te vinden", zei hij. "Ook
in de kwalificatie was het lastig en kon ik de bochten niet
aanvallen." "Onze kwalificatie was over het algemeen gewoon niet
goed. Ik vond het al verrassend dat ik in Q3 eerste stond na de
eerste run. Ik had gewoon geen balans in de auto, totaal geen grip
aan de voorkant. Dan moet je bepaalde dingen doen, maar ik kon
alleen de vleugel aanpassen. Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkte
niet. Het maakte nul verschil. Dan kan je daarna nog wel een paar
dingen op het stuur veranderen, maar dat zijn normaal gezien niet
de dingen die helpen voor het probleem wat ik had met de auto."
Verstappen worstelde met zijn RB19 en uiteindelijk moest hij op
zaterdag genoegen nemen met P2. "Dan probeer je natuurlijk wat te
forceren en de voorkant te laten draaien, maar daardoor vraag je
teveel van de achterkant. Het was zo moeilijk om de voor- en
achterkant met elkaar in balans te krijgen. Dat was gewoon
teleurstellend." Ondanks zijn onvrede was Verstappen slechts enkele
duizendsten van een seconde verwijderd van de poleposition. Als dat
dan een slechte zaterdag was, dan was dat eigenlijk toch heel mooi?
Zo wilde Verstappen duidelijk niet denken. "Ik ben zeker niet blij
met deze zaterdag, waarop je met zo'n snelle auto tweede staat. Ik
wil altijd zo goed mogelijk voor de dag komen en dit keer was het
van onze kant gewoon niet goed genoeg", zo luidde zijn conclusie.
Hoe anders was dat op zondag? "Ha! Wat een ongelooflijke raket was
de auto vandaag! Dat was zo geweldig om in te rijden! Twaalf zeges
op een rij. Daar mogen we trots op zijn. Zo heerlijk om in te
rijden, ongelooflijk", jubelde hij direct na de race op de radio.
Een enorm verschil vergeleken met zijn humeur na de kwalificatie.
Set-up en temperatuur Hoe kon het toch zo verschillend zijn op
zaterdag en zondag, terwijl er na de kwalificatie niet tot
nauwelijks meer aan de afstelling mag worden gesleuteld? Verstappen
zelf heeft wel een vermoeden over de oorzaak van die totale omslag.
"We hebben een paar verschillende dingen uitgeprobeerd met de auto
qua set-up voor de kwalificatie. Die hebben voor de race op zondag
goed uitgepakt. Tijdens het hele weekend hebben we heel veel
verschillende dingen uitgeprobeerd, maar die werkten allemaal niet
als het aankwam op een enkele snelle ronde." "Misschien heeft het
gewoon te maken met de banden, dat we die niet goed aan de praat
kregen over een enkele ronde. In de race wordt alles naar verloop
van tijd natuurlijk veel warmer. Daarom heb je waarschijnlijk een
andere balans nodig in de race. Op zaterdag had ik veel last van
onderstuur, maar op zondag was het warmer, zowel de buiten- als de
asfalttemperaturen, dus daardoor kwam de auto waarschijnlijk meer
naar me toe en had ik waarschijnlijk zo'n goede balans in de race."
Horner: "Het is een trend" Niet alleen Verstappen, maar ook
teambaas Christian Horner geeft zijn mening over het grote verschil
tussen de zaterdag en de zondag. In gesprek met onder meer
RacingNews365 vertelt hij dat de focus bij Red Bull nou eenmaal
ligt op de race en niet op de kwalificatie. Zeker met de hoge
temperaturen op zondag vergeleken met de vrijdag en de zaterdag.
Hij wordt gevraagd wat de conclusie is na de tegenvallende zaterdag
en de goede zondag. "De consensus is dat we de focus meer hebben
gelegd op de warmere omstandigheden op zondag en de racepace in
plaats van de pace over een enkele ronde. Dit jaar is het een
beetje een trend dat we iets meer focussen op de race dan op de
kwalificatie." "Dat zag je al in Silverstone, waar McLaren ons op
de hielen zat. In Monaco, net zo'n circuit als Hongarije, hadden we
een geweldige ronde nodig voor Verstappen om de pole te pakken.
Anders had Alonso daar de eerste startplek gehad. De racepace is op
zondag echter altijd heel, heel sterk. Dan zijn de punten te
verdienen, dus daar hebben we ons ook dit weekend op gefocust", zo
luidt zijn simpele verklaring.