Ricciardo na geslaagde F1-comeback: "Mijn grootste glimlach ooit"
Daniel Ricciardo mocht tijdens de Grand Prix van Hongarije
officieel als coureur weer instappen in de koningsklasse. De
34-jarige coureur vervangt Nyck de Vries naast Yuki Tsunoda bij het
zusterteam van Red Bull, AlphaTauri. En het was zeker geen slecht
weekend voor de Australiër. Hij wist zich op zaterdag al voor zijn
teamgenoot te kwalificeren, zondag finishte hij ook voor Tsunoda,
ondanks een incident tijdens de openingsronde. "Best vroeg in de
race, bij bocht 1 werden we van achteren geraakt. Dus dat bracht me
naar de staart van het veld en daarna zat ik een beetje achter een
treintje, met Logan Sargeant, Guanyu Zhou en nog iemand anders",
licht Ricciardo toe aan de pers, waaronder RacingNews365 . Hij had
weinig last van de crash en kon zijn race verder vervolgen. "De
auto was oké , ik heb er even naar gekeken na de race. Er was wel
een beetje schade bij de achterkant van de diffuser. Maar het team
zei dat het prima was, en zo voelde het ook. Ik had graag willen
zeggen dat we nog een seconde harder hadden kunnen gaan, maar de
auto was soort van prima." Het doel van dit weekend was dan ook
niet om de snelste op de baan te zijn. "We hebben wat minder
topsnelheid. Dus het doel van dit weekend was om de ultieme
strategie te hebben." "Dat was niet mijn fout" "Zelfs met deze
nieuwe auto's is het moeilijk om te volgen op dit circuit. Dus
zodra de mensen voor me naar binnen gingen, en dat deden ze best
vroeg in de race volgens mij, voelde ik de grip in mijn banden
terugkomen. Dus ik dacht: oké, laten we kijken wat we kunnen doen
in vrije lucht, en dat bleek beter. Vervolgens gingen we relatief
vroeg naar binnen en ik denk dat we terugkwamen in verkeer. En toen
wist ik al dat, wat we ook doen, we later weer in vrije lucht
moesten zien te komen, omdat het zo moeilijk was voor ons om te
volgen." Over het algemeen is de kersverse AlphaTauri-coureur
tevreden over zijn race op de Hungaroring. "Ik voelde me best goed
op de banden. Ze raakten snel grip kwijt vanwege de hogere
temperaturen maar waren wel te managen. Daarom voelde ik me ook
zeker om een gok te nemen op de mediums, en keken we vanaf daar wel
weer verder. Dus behalve de eerste bocht, wat niet mijn fout was,
vond ik het een heel goede race." Misschien had een top
10-klassering er zelfs wel ingezeten: "Ik weet niet wie er als
tiende is gefinisht. We zullen vanavond naar zijn snelheid gaan
kijken. Ik denk als we voor waren gebleven en onze positie bij de
start hadden kunnen behouden, dat we echt voor de punten hadden
kunnen vechten." De AlphaTauri spreekt meer zijn taal Het was fijn
voor de Australiër dat hij niet de hele race naar de achterkant van
één auto hoefde te kijken. "Dat was erg belangrijk. Anders was het
denk ik ook een ontmoedigende race geweest. En er zijn nog genoeg
vragen om te beantwoorden. Ik heb veel geleerd van het tempo in
vrije lucht en een aantal gemaakte fouten, waardoor ik leer wat de
auto leuk vindt en wat niet." Hij is dan ook trots. "Eerlijk
gezegd, om hier weer te staan na acht maanden fysiek niet een
raceafstand gereden te hebben, en dan helemaal hier, op één van de
zwaardere circuits. Dit is een van de grootste glimlachen die ik nu
heb, ik voelde me daar echt goed." Een totaal andere ervaring dan
bij McLaren. Daar wil Daniel wel wat over loslaten: "Om wat voor
reden dan ook sprak de McLaren-auto normaal gesproken niet mijn
taal en zeker wel die van Lando (Norris), en hij weet wel het
maximale uit dat ding te krijgen. Maar ja, vorig jaar was een
beetje een impasse en het was heel moeilijk om daaruit te komen.
Een beetje vrije tijd en daarna een vers nieuw team is
waarschijnlijk het beste voor mij geweest. En dat is alles wat ik
kan vragen, progressie. En om weer voor nieuwe lessen open te
staan. Dat is belangrijk."
officieel als coureur weer instappen in de koningsklasse. De
34-jarige coureur vervangt Nyck de Vries naast Yuki Tsunoda bij het
zusterteam van Red Bull, AlphaTauri. En het was zeker geen slecht
weekend voor de Australiër. Hij wist zich op zaterdag al voor zijn
teamgenoot te kwalificeren, zondag finishte hij ook voor Tsunoda,
ondanks een incident tijdens de openingsronde. "Best vroeg in de
race, bij bocht 1 werden we van achteren geraakt. Dus dat bracht me
naar de staart van het veld en daarna zat ik een beetje achter een
treintje, met Logan Sargeant, Guanyu Zhou en nog iemand anders",
licht Ricciardo toe aan de pers, waaronder RacingNews365 . Hij had
weinig last van de crash en kon zijn race verder vervolgen. "De
auto was oké , ik heb er even naar gekeken na de race. Er was wel
een beetje schade bij de achterkant van de diffuser. Maar het team
zei dat het prima was, en zo voelde het ook. Ik had graag willen
zeggen dat we nog een seconde harder hadden kunnen gaan, maar de
auto was soort van prima." Het doel van dit weekend was dan ook
niet om de snelste op de baan te zijn. "We hebben wat minder
topsnelheid. Dus het doel van dit weekend was om de ultieme
strategie te hebben." "Dat was niet mijn fout" "Zelfs met deze
nieuwe auto's is het moeilijk om te volgen op dit circuit. Dus
zodra de mensen voor me naar binnen gingen, en dat deden ze best
vroeg in de race volgens mij, voelde ik de grip in mijn banden
terugkomen. Dus ik dacht: oké, laten we kijken wat we kunnen doen
in vrije lucht, en dat bleek beter. Vervolgens gingen we relatief
vroeg naar binnen en ik denk dat we terugkwamen in verkeer. En toen
wist ik al dat, wat we ook doen, we later weer in vrije lucht
moesten zien te komen, omdat het zo moeilijk was voor ons om te
volgen." Over het algemeen is de kersverse AlphaTauri-coureur
tevreden over zijn race op de Hungaroring. "Ik voelde me best goed
op de banden. Ze raakten snel grip kwijt vanwege de hogere
temperaturen maar waren wel te managen. Daarom voelde ik me ook
zeker om een gok te nemen op de mediums, en keken we vanaf daar wel
weer verder. Dus behalve de eerste bocht, wat niet mijn fout was,
vond ik het een heel goede race." Misschien had een top
10-klassering er zelfs wel ingezeten: "Ik weet niet wie er als
tiende is gefinisht. We zullen vanavond naar zijn snelheid gaan
kijken. Ik denk als we voor waren gebleven en onze positie bij de
start hadden kunnen behouden, dat we echt voor de punten hadden
kunnen vechten." De AlphaTauri spreekt meer zijn taal Het was fijn
voor de Australiër dat hij niet de hele race naar de achterkant van
één auto hoefde te kijken. "Dat was erg belangrijk. Anders was het
denk ik ook een ontmoedigende race geweest. En er zijn nog genoeg
vragen om te beantwoorden. Ik heb veel geleerd van het tempo in
vrije lucht en een aantal gemaakte fouten, waardoor ik leer wat de
auto leuk vindt en wat niet." Hij is dan ook trots. "Eerlijk
gezegd, om hier weer te staan na acht maanden fysiek niet een
raceafstand gereden te hebben, en dan helemaal hier, op één van de
zwaardere circuits. Dit is een van de grootste glimlachen die ik nu
heb, ik voelde me daar echt goed." Een totaal andere ervaring dan
bij McLaren. Daar wil Daniel wel wat over loslaten: "Om wat voor
reden dan ook sprak de McLaren-auto normaal gesproken niet mijn
taal en zeker wel die van Lando (Norris), en hij weet wel het
maximale uit dat ding te krijgen. Maar ja, vorig jaar was een
beetje een impasse en het was heel moeilijk om daaruit te komen.
Een beetje vrije tijd en daarna een vers nieuw team is
waarschijnlijk het beste voor mij geweest. En dat is alles wat ik
kan vragen, progressie. En om weer voor nieuwe lessen open te
staan. Dat is belangrijk."