Renault wil toestemming om motor ondanks ontwikkelingstop op te voeren
Het was voor het team van Alpine een weekend om snel te vergeten op
de Hungaroring. Tijdens de Grand Prix van Hongarije vielen zowel
Esteban Ocon als Pierre Gasly uit, en dat terwijl ze er allebei
niets aan konden doen. Geen fijne tijd voor Alpine, aangezien ze de
race ervoor tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië ook de race
niet uitreden. Teambaas Otmar Szafnauer laat na de Grand Prix van
Hongarije doorschemeren dat de Franse renstal tevens een probleem
heeft met de motor. In 2020 maakte Honda bekend dat ze de Formule 1
na het 2021-seizoen gingen verlaten. Omdat Red Bull zelf geen
motorfabrikant had, is de ontwikkeling van de F1-motoren bevroren
tot 2026. Inmiddels heeft het team uit Milton Keynes de Red Bull
Powertrains opgezet en werken ze hard aan hun eigen motor.
Ondertussen kelderen de Alpines steeds verder terug in de
tijdenlijst. Tijd dus voor een aanpassing in het reglement, volgens
Szafnauer. "Iedereen analyseert de auto precies op dezelfde manier
als de FIA doet, en van daaruit kan ik zeggen dat we significant
lager zitten", zegt de teambaas over de kracht van de Renault-motor
tegen onder andere RacingNews365. "Fijn dat Christian dat erkent"
Christian Horner had het eerder al eens over dat teams in actie
moeten komen wanneer er een gat zit tussen de snelheid van de
motoren. Hier is Otmar het mee eens: "Ik ben blij dat Christian dat
gezegd heeft. De reden dat toen de ontwikkeling van de motoren werd
stopgezet had te maken met het vertrek van Honda uit de
koningsklasse en Red Bull had geen motorafdeling om de ontwikkeling
voort te zetten. Dus de reden dat we het allemaal eens waren was in
het voordeel van Red Bull. Dus het is fijn dat Christian dit
erkent. Onderdeel van de overeenkomst was tevens dat als een partij
buiten de 1% marge zou vallen, we eerlijke gesprekken zouden voeren
over hoe dat verschil op te heffen." Verborgen upgrades Dus als er
een motor significant achterblijft ten opzichte van de rest, dan
moet er gekeken worden naar een eventuele oplossing. "Het speelveld
moet eerlijk zijn en de infrastructuur en de tools die je hebt zijn
echt van belang om prestaties te vinden." Het is volgens Szafnauer
namelijk nu niet zo dat niemand aan de motor durft te zitten. Dat
gebeurt volgens hem continu. "Iedereen mag problemen met de
betrouwbaarheid repareren. En soms zit er in deze oplossingen een
power upgrade verborgen, dat ligt eraan welk gedeelte van de
betrouwbaarheid je probeert te herstellen." De teambazen en
coureurs zijn inmiddels de motorbevriezingen wel gewend. "Ik
herinner me nog dat we in 2007 toen we de ontwikkeling van de V8
hadden bevroren. Ik was de enige die de hele tijd vragen ontving
van andere teams voor Honda voor het besparen van kosten en de
betrouwbaarheid en dan stuurde ik ze door naar de juiste engineers.
Maar er is heel veel wat vermomd is als betrouwbaarheid, maar
eigenlijk voor een toename in kracht zorgt."
de Hungaroring. Tijdens de Grand Prix van Hongarije vielen zowel
Esteban Ocon als Pierre Gasly uit, en dat terwijl ze er allebei
niets aan konden doen. Geen fijne tijd voor Alpine, aangezien ze de
race ervoor tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië ook de race
niet uitreden. Teambaas Otmar Szafnauer laat na de Grand Prix van
Hongarije doorschemeren dat de Franse renstal tevens een probleem
heeft met de motor. In 2020 maakte Honda bekend dat ze de Formule 1
na het 2021-seizoen gingen verlaten. Omdat Red Bull zelf geen
motorfabrikant had, is de ontwikkeling van de F1-motoren bevroren
tot 2026. Inmiddels heeft het team uit Milton Keynes de Red Bull
Powertrains opgezet en werken ze hard aan hun eigen motor.
Ondertussen kelderen de Alpines steeds verder terug in de
tijdenlijst. Tijd dus voor een aanpassing in het reglement, volgens
Szafnauer. "Iedereen analyseert de auto precies op dezelfde manier
als de FIA doet, en van daaruit kan ik zeggen dat we significant
lager zitten", zegt de teambaas over de kracht van de Renault-motor
tegen onder andere RacingNews365. "Fijn dat Christian dat erkent"
Christian Horner had het eerder al eens over dat teams in actie
moeten komen wanneer er een gat zit tussen de snelheid van de
motoren. Hier is Otmar het mee eens: "Ik ben blij dat Christian dat
gezegd heeft. De reden dat toen de ontwikkeling van de motoren werd
stopgezet had te maken met het vertrek van Honda uit de
koningsklasse en Red Bull had geen motorafdeling om de ontwikkeling
voort te zetten. Dus de reden dat we het allemaal eens waren was in
het voordeel van Red Bull. Dus het is fijn dat Christian dit
erkent. Onderdeel van de overeenkomst was tevens dat als een partij
buiten de 1% marge zou vallen, we eerlijke gesprekken zouden voeren
over hoe dat verschil op te heffen." Verborgen upgrades Dus als er
een motor significant achterblijft ten opzichte van de rest, dan
moet er gekeken worden naar een eventuele oplossing. "Het speelveld
moet eerlijk zijn en de infrastructuur en de tools die je hebt zijn
echt van belang om prestaties te vinden." Het is volgens Szafnauer
namelijk nu niet zo dat niemand aan de motor durft te zitten. Dat
gebeurt volgens hem continu. "Iedereen mag problemen met de
betrouwbaarheid repareren. En soms zit er in deze oplossingen een
power upgrade verborgen, dat ligt eraan welk gedeelte van de
betrouwbaarheid je probeert te herstellen." De teambazen en
coureurs zijn inmiddels de motorbevriezingen wel gewend. "Ik
herinner me nog dat we in 2007 toen we de ontwikkeling van de V8
hadden bevroren. Ik was de enige die de hele tijd vragen ontving
van andere teams voor Honda voor het besparen van kosten en de
betrouwbaarheid en dan stuurde ik ze door naar de juiste engineers.
Maar er is heel veel wat vermomd is als betrouwbaarheid, maar
eigenlijk voor een toename in kracht zorgt."