Pirelli heeft slecht nieuws voor Verstappen over door hem afgebrand kwalificatieformat

Omwille van het milieu werd afgelopen weekend in Hongarije een
nieuw kwalificatieformat uitgeprobeerd. Daarvoor was het
Alternative Tyre Allocation-format in het leven geroepen, waarbij
de coureurs tijdens de kwalificatie in Q1 op harde banden, in Q2 op
medium banden en in Q3 op zachte banden moesten kwalificeren.
Daardoor hoefde Pirelli minder banden mee te nemen: elf in plaats
van dertien sets per coureur. Max Verstappen ging helemaal los op
het format voor de camera van Viaplay . "Helemaal ruk. Zo denk ik
erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden gebruiken
tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig
voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten
we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set
banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de
mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel
houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het
allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training,
dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij
uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn
en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets
banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te
maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten
het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klinkt hij cynisch.
Monza Maar al heel snel keert het format weer terug. Tijdens het
Grand Prix-weekend in Monza begin september, de week na de
Nederlandse GP, zal het format namelijk terugkeren voor de volgende
test. Zo maakt Mario Isola, de grote bandenbaas van Pirelli, bekend
na de race op de Hungaroring. "Het was een interessant weekend,
waarin het nieuwe bandenformat werd uitgeprobeerd en waarin we
hebben gekozen voor een stap zachtere banden dan in het verleden op
dit circuit. We moeten benadrukken dat het ATA-format opnieuw zal
worden getest, in september in Monza, op een circuit met compleet
andere karakteristieken dan de Hungaroring. De data die we dan
verzamelen zal zorgvuldig worden geanalyseerd." Over de keuze om in
Hongarije zachtere banden mee te nemen dan vorig jaar, is de
Italiaan eveneens tevreden. "We zagen dat de kwalificatie afgelopen
weekend onvoorspelbaarder was, omdat de coureurs werden uitgedaagd
door de nieuwe omstandigheden. Ze moesten zich daar namelijk snel
op aanpassen. Dat de coureurs verder twee sets van elke compound
over hadden voor de race, zorgde voor meer flexibiliteit qua
strategie", zo klinkt hij blij.

Top Headlines

Oudere Top Headlines