Horner reageert op 'F2'-uitspraak Wolff over dominantie Verstappen
Na de GP van Hongarije, die door Max Verstappen op zeer dominante
wijze werd gewonnen, vertelde Toto Wolff hoe hij het meemaakte. "We
kunnen de hele dag roepen dat we tweede hadden kunnen en moeten
finishen, maar dat is eigenlijk niet relevant. Vooraan rijdt er
namelijk iemand met een gat van dertig seconden naar de nummer
twee, terwijl hij waarschijnlijk een lange tijd aan het cruisen
was. Dat is de bittere realiteit", zuchtte hij. "Qua pace waren we
snel, en dan heb ik het over snel in vergelijking met 'de rest van
de wereld' (buiten Red Bull gerekend, red.), in vergelijking met de
'F2-auto's'. De Formule 1-bolide heeft met een voorsprong van een
halve minuut gewonnen", aldus de Mercedes-teambaas na de race op de
Hungaroring. Als zijn Red Bull-concullega Christian Horner met die
woorden wordt geconfronteerd, benadrukt de Brit dat er geen geheim
recept is. Alle radertjes in het team draaien op dit moment perfect
en Red Bull draait dus op volle toeren. "De manier waarop het team
op dit moment opereert; het draait allemaal om de details. We
zetten alles op alles op dit moment. De strategie in Hongarije was
weer sterk, de pitstop van Checo was er een van slechts 1,9
seconden, terwijl ook de pitstops van Max zeer goed verliepen",
geeft Horner zomaar een paar voorbeelden. Horner: "We mogen niet
verzwakken" Hij benadrukt echter dat het allemaal niet aan komt
gewaaid. "Je ziet gewoon dat het hele team op zo'n hoog niveau
opereert. Er bestaan geen wondermiddelen in de Formule 1. Het is
altijd een combinatie van factoren die samen moeten komen om dit
soort resultaten te kennen evenaren." "McLaren heeft de laatste
races bijvoorbeeld goede stappen gezet. Lando reed een hele sterke
race en de eerste stint van Oscar was ook heel goed. Volgend
weekend kunnen zij in Spa ook weer een rol van betekenis spelen. We
mogen onze focus niet verliezen, we mogen niet verzwakken, er is
altijd iemand die ons uitdaagt." Vasseur: "Deze vergelijkingen
hebben geen zin" Ferrari-teambaas Fred Vasseur kreeg ook te horen
wat Wolff had gezegd, maar die vergelijking daar wil de Fransman
niet aan beginnen. "Geef Toto maar een echte F2-auto en dan zullen
we wel zien!", lacht Vasseur. "Maar goed. Red Bull ligt voor, maar
enkele jaren geleden was dat ook zo met Mercedes. Daarom zal je me
dit niet horen zeggen. Het belangrijkste is om ons op onszelf te
focussen, het beste uit onszelf te halen, de fouten te
minimaliseren en dan zien we wel wat er gebeurt. Het heeft geen zin
om dit soort vergelijkingen te maken." Ondanks de vele updates van
de verschillende teams, lijkt Red Bull haar voorsprong te kunnen
behouden. Vasseur weet wel een reden. "Iedereen verbetert zich,
maar de realiteit van de regels en het budgetplafond is dat we veel
minder progressie kunnen boeken dan in het verleden. Als er een
groot gat is, dan is het lastig om dit te verkleinen." "We moeten
naar onszelf kijken. We ontwikkelen ons op elk vlak, ophanging,
aerodynamica, alles wat ons lukt, we werken ons een slag in de
rondte om het beter te doen. Het is niet alleen cruciaal om de auto
door te ontwikkelen, het is ook cruciaal om je updates goed en het
pakket goed te begrijpen."
wijze werd gewonnen, vertelde Toto Wolff hoe hij het meemaakte. "We
kunnen de hele dag roepen dat we tweede hadden kunnen en moeten
finishen, maar dat is eigenlijk niet relevant. Vooraan rijdt er
namelijk iemand met een gat van dertig seconden naar de nummer
twee, terwijl hij waarschijnlijk een lange tijd aan het cruisen
was. Dat is de bittere realiteit", zuchtte hij. "Qua pace waren we
snel, en dan heb ik het over snel in vergelijking met 'de rest van
de wereld' (buiten Red Bull gerekend, red.), in vergelijking met de
'F2-auto's'. De Formule 1-bolide heeft met een voorsprong van een
halve minuut gewonnen", aldus de Mercedes-teambaas na de race op de
Hungaroring. Als zijn Red Bull-concullega Christian Horner met die
woorden wordt geconfronteerd, benadrukt de Brit dat er geen geheim
recept is. Alle radertjes in het team draaien op dit moment perfect
en Red Bull draait dus op volle toeren. "De manier waarop het team
op dit moment opereert; het draait allemaal om de details. We
zetten alles op alles op dit moment. De strategie in Hongarije was
weer sterk, de pitstop van Checo was er een van slechts 1,9
seconden, terwijl ook de pitstops van Max zeer goed verliepen",
geeft Horner zomaar een paar voorbeelden. Horner: "We mogen niet
verzwakken" Hij benadrukt echter dat het allemaal niet aan komt
gewaaid. "Je ziet gewoon dat het hele team op zo'n hoog niveau
opereert. Er bestaan geen wondermiddelen in de Formule 1. Het is
altijd een combinatie van factoren die samen moeten komen om dit
soort resultaten te kennen evenaren." "McLaren heeft de laatste
races bijvoorbeeld goede stappen gezet. Lando reed een hele sterke
race en de eerste stint van Oscar was ook heel goed. Volgend
weekend kunnen zij in Spa ook weer een rol van betekenis spelen. We
mogen onze focus niet verliezen, we mogen niet verzwakken, er is
altijd iemand die ons uitdaagt." Vasseur: "Deze vergelijkingen
hebben geen zin" Ferrari-teambaas Fred Vasseur kreeg ook te horen
wat Wolff had gezegd, maar die vergelijking daar wil de Fransman
niet aan beginnen. "Geef Toto maar een echte F2-auto en dan zullen
we wel zien!", lacht Vasseur. "Maar goed. Red Bull ligt voor, maar
enkele jaren geleden was dat ook zo met Mercedes. Daarom zal je me
dit niet horen zeggen. Het belangrijkste is om ons op onszelf te
focussen, het beste uit onszelf te halen, de fouten te
minimaliseren en dan zien we wel wat er gebeurt. Het heeft geen zin
om dit soort vergelijkingen te maken." Ondanks de vele updates van
de verschillende teams, lijkt Red Bull haar voorsprong te kunnen
behouden. Vasseur weet wel een reden. "Iedereen verbetert zich,
maar de realiteit van de regels en het budgetplafond is dat we veel
minder progressie kunnen boeken dan in het verleden. Als er een
groot gat is, dan is het lastig om dit te verkleinen." "We moeten
naar onszelf kijken. We ontwikkelen ons op elk vlak, ophanging,
aerodynamica, alles wat ons lukt, we werken ons een slag in de
rondte om het beter te doen. Het is niet alleen cruciaal om de auto
door te ontwikkelen, het is ook cruciaal om je updates goed en het
pakket goed te begrijpen."