RB19-geestesvader Newey achtervolgd door plaaggeest: "Red Bull moet blijven pushen"

Met negen overwinningen voor Max Verstappen en twee voor Sergio
Perez stevent Red Bull ongeslagen af op de zomerstop. Als er in
België gewonnen wordt, dan is dat de twaalfde zege van het jaar
voor de RB19 ontworpen door Adrian Newey en consorten. Uiteraard is
de iconische Britse F1-ontwerper zeer blij met de huidige
prestaties. In Hongarije verbeterde Red Bull het record van de
voormalig werkgever van Newey. In 1988 won McLaren namelijk elf
races op rij. Met de zege in Abu Dhabi vorig jaar erbij opgeteld,
staat Red Bull nu op twaalf achtereenvolgende Grand
Prix-overwinningen. Nu het record na 35 jaar uit de boeken is
gereden, geeft Newey toe dat hij nooit had gedacht dat het mogelijk
was. "Wat een geweldige reeks. Hier had ik nooit van durven dromen.
Om de McLaren-reeks uit 1988 te verbeteren, is iets waarvan ik niet
had gedacht dat het mogelijk was. Het is een eerbetoon aan het hele
Red Bull-team, al het harde werk van iedereen en de betrouwbaarheid
die we dit seizoen genieten. Het is een fantastisch eerbetoon",
glundert hij in de F1 Nation Podcast . 1999 Met een voorsprong van
110 punten op naaste belager Sergio Perez kan Max Verstappen zijn
derde wereldtitel al met potlood bijschrijven, terwijl Red Bull met
229 punten voorsprong al helemaal nagenoeg zeker is van de tweede
achtereenvolgende constructeurstitel. Toch wil Newey zich nog niet
rijk rekenen. Hij herinnert zich het seizoen 1999, toen hij voor
McLaren werkte. Toen delfde zijn team nipt het onderspit en ging
Ferrari er met de titel vandoor, terwijl topcoureur Michael
Schumacher een lange tijd buitenspel stond vanwege een beenbreuk.
"Tijdens een seizoen denk je niet aan je voorsprong. Je denkt
alleen aan de volgende race. We hebben nog een lange weg te gaan.
Ik herinner me 1999 nog. Tijdens het GP-weekend in Groot-Brittannië
ging Mika (Hakkinen,red.) nog aan de leiding in het kampioenschap.
Michael (Schumacher, red.) brak zijn been, maar als team vielen we
de rest van het jaar 'in slaap'." "Het constructeurskampioenschap
werd uiteindelijk in de laatste race beslist. We verloren. Laat dat
een goede les zijn. Het maakt niet uit hoe rooskleurig de situatie
eruit ziet, je moet blijven pushen en met beide benen op de grond
blijven staan", aldus de ontwerper.

Top Headlines

Oudere Top Headlines