Revolutionaire Red Bull-update ontwikkeld om de concurrentie te vernietigen

De Red Bull is als de horizon. Alle andere teams proberen die te
bereiken, maar het is een optische, en in dit geval ook een
technische, illusie. Ze raken alleen maar verder op achterstand.
Max Verstappen, Christian Horner en de grijze eminentie Helmut
Marko zijn superieur. Ze genieten, zoals het ook hoort. Ze aarzelen
niet om hun hegemonie als psychologisch wapen te gebruiken. En dus
presenteerde het team in Hongarije de geüpdatete versie van de Red
Bull RB19, de nieuwe versie van een auto die al sinds de eerste
vrije training in Bahrein onklopbaar is. Het was eigenlijk geen
update, het was een revolutie. Alsof Red Bull haar concurrenten
niet wil verslaan, maar wil vernietigen. Met deze upgrade vertelde
het team uit Milton Keynes aan iedereen niet alleen nogmaals dat ze
de beste auto van 2023 hebben, maar zo liet men ook alvast de
'trailer' van de RB20 zien. De trailer van een film die niemand
buiten Red Bull zal kunnen bekoren. Adrian Newey heeft zijn
genialiteit en verbeelding laten ontketenen, omdat zijn technische
uitmuntendheid hem daartoe in staat stelt. Duidelijke verschillen
Red Bull arriveerde in Hongarije namelijk met een totaal vernieuwd,
ander profiel van de sidepods. De dwarsdoorsnede van de
luchtinlaten zijn nu zo klein, dat ze lijken op een brievenbus!
Alsof koeling nooit een probleem is geweest werd de update
geïntroduceerd tijdens het weekend dat traditioneel gezien een van
de warmste Formule 1-weekenden van het jaar is. De motor achterin
de RB19 is effectiever op hogere temperaturen dan de motoren van de
concurrentie. Dat de productie van de nieuwe motoren in de toekomst
intern bij Red Bull zal worden geregeld, zij het met veel
Honda-knowhow, heeft de synergie tussen Newey en zijn personeel
louter verbeterd. Dat de genie Newey straks alles 'binnenshuis' in
Milton Keynes tot zijn beschikking heeft, maakt veel taken
makkelijker en omdat het de betrouwbaarheid van het pakket ten
goede komt, kan dat er wel eens voor zorgen dat Red Bull alleen
maar meedogenlozer zal worden. De verschillen zijn na de update
duidelijk. De luchtinlaat heeft een soort onderlip die naar voren
uitsteekt en verticaal omhoog helt. Het hele onderste profiel van
de sidepod is veranderd en verhoogd om de doorsnede van het kanaal
tussen de sidepods en de vloer te vergroten. De onderste rand van
de sidepod ziet er nu nog ronder uit vergeleken met de meer
vierkante indeling van de vorige versie. Bekijk hieronder de
zijkant van de RB19 voor en na de laatste update. Het artikel gaat
daaronder verder . Test De budgetcap moest ervoor zorgen dat de
prestaties van de verschillende Formule 1-teams dichter op elkaar
zouden zitten. De tegenstanders kregen hulp van een
nietsvermoedende kraanmachinist, die in Monaco de RB19 met nummer
11 over de hoofden van de fotografen tilde. De geheimen van de Red
Bull-vloer werden onthuld en vele teams zijn aan het kopiëren
geslagen. Sommigen kwamen al bijna in de buurt... en toen gaven
Horner en zijn mannen de ontwikkeling het volgende zetje. Misschien
om de rest te pesten, maar in ieder geval om de volgende stap te
maken. We kunnen de tweede seizoenshelft dan ook als een test
beschouwen voor Red Bull, een test in aanloop naar het seizoen
2024, om alvast wat data te verzamelen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines