Regen kan alles op zijn kop zetten in België: "Dat is onze grootste zorg"

Aankomend weekend wordt er geracet in Spa-Francorchamps. Kijkend
naar de weersvoorspellingen, staat de teams een grote uitdaging te
wachten. Na de recente gebeurtenissen, met onder meer het tragische
ongeval met Dilano van 't Hoff, is het ten eerste natuurlijk van
groot belang dat het veilig genoeg is om te racen. Mocht dat zo
zijn, dan kan het wel eens een weekend worden waar de beste
coureurs in plaats van de beste auto's boven komen drijven. Zeker
aangezien het geen normaal weekend is. Nee, er wordt op zaterdag
een sprintrace verreden. Dat betekent dat de coureurs op vrijdag
een training rijden alvorens de kwalificatie begint en er dus al
heel snel niet meer aan de afstelling van wagens gesleuteld mag
worden. De kwalificatie, sprintkwalificatie, sprintrace en de
hoofdrace moeten dan met (nagenoeg) dezelfde afstelling worden
verreden. Tot overmaat van ramp zijn er zeer recent nieuwe banden
geïntroduceerd in de Formule 1, dus ook op dat vlak zijn er nog
heel wat vraagtekens. Het is het eerste sprintweekend dat wordt
verreden met de nieuwe banden. Mocht het op vrijdag regenen tijdens
VT1, dan gaan de twintig coureurs en de tien teams nagenoeg blind
de kwalificatie in. Natte eerste training? Tom McCullough,
Performance Director van Aston Martin vertelt dat aan onder meer
RacingNews365 . Dat zou het grootste probleem zijn wat de teams dit
weekend tegen kunnen komen. "In Spa is onze grootste zorg een natte
eerste training, wat door de jaren heen vaak is gebeurd. Dit jaar
zijn we wat eerder in België, voor de zomerstop." "Daardoor word je
heel afhankelijk van je simulaties. We zijn nog steeds aan het
leren over de banden. Je gaat nu het weekend in en moet meteen
knopen doorhakken over je set-up, je set-up met weinig of veel
brandstof aan boord, en je set-up in de regen. Met slechts één
sessie op een zeer uniek circuit." Met dat laatste doelt McCullough
op het feit dat Spa-Francorchamps een circuit is met veel
verschillende soorten bochten. Sector één en drie bestaan
voornamelijk uit snelle bochten, maar in sector twee zijn er ook
een aantal langzamere bochten. Het is daarom extra lastig om qua
balans de juiste keuzes te maken. Vooralsnog wordt er inderdaad
regen voorspeld tijdens de eerste en enige vrije training in
België.

Top Headlines

Oudere Top Headlines