Red Bull-kopstuk zet vraagtekens bij interessante theorie Alonso
Tijdens de Britse Grand Prix introduceerde Pirelli een band met
nieuwe specificaties. Deze zou bestand zijn tegen de (onverwacht)
hoge belastingen die de F1-bolides in de eerste helft van het
seizoen produceerden. De compounds bleven hetzelfde, maar kregen
een versterkte constructie die door de teams werd getest tijdens de
vrije trainingen voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix in juni.
Sinds de introductie van de nieuwe banden is Fernando Alonso
respectievelijk zevende en negende geworden in Groot-Brittannië en
Hongarije, wat een prestatieverlies betekent voor het Aston
Martin-team. Hij noemt de verandering "toeval" en gelooft dat ook
Red Bull wordt beïnvloed - wijzend op het feit dat de
kampioenschapsleider geen pole position behaalde in Hongarije. "Het
gaat niet alleen om de banden" Red Bulls hoofd engineer Paul
Monaghan is niet zo zeker van Alonso's beweringen. "Het is moeilijk
te zeggen, want in Spanje kregen we de kans om een directe
vergelijking te maken (met de nieuwe banden, red.) en leerden we
een beetje wat er ging komen. Vervolgens bereidden we ons voor op
Silverstone," vertelt Monaghan aan de media, waaronder
RacingNews365. "Mensen zullen zich de Britse Grand Prix herinneren
na de safety car, maar als je kijkt naar de periode vóór de safety
car, dan had Max zich ten opzichte van Lando in een redelijke
positie gemanoeuvreerd." Monaghan vervolgt: "Daarna werd het veld
samengebracht en gooide iedereen de dobbelstenen op welke band
daarna te gebruiken." In plaats van dat de banden de prestaties
beïnvloeden, denkt Monaghan dat de verandering in het geluk van
Aston Martin simpelweg te wijten is aan de ontwikkelingsrace tussen
de teams. "We kunnen de auto's van andere mensen niet terugzetten
op de vorige banden, dus ik kan je vraag niet objectief
beantwoorden. Monaghan kan wél een subjectief antwoord geven,
vertelt hij: "Niemand staat stil (op het gebied van ontwikkeling,
red.) "De uitdaging is om je auto gedurende dit jaar uit te zoeken
en jezelf een betere basis te geven voor volgend jaar. Teams als
Ferrari, Mercedes, McLaren, Alpine en Alfa Romeo hebben iets meer
tijd in de windtunnel en CFD dan wij, wat prima is en de aard van
het beestje is. Het zijn misschien niet alleen de banden, maar het
gaat er ook om wat de andere teams hebben gepresteerd op het gebied
van ontwikkeling", aldus de Red Bull-topman.
nieuwe specificaties. Deze zou bestand zijn tegen de (onverwacht)
hoge belastingen die de F1-bolides in de eerste helft van het
seizoen produceerden. De compounds bleven hetzelfde, maar kregen
een versterkte constructie die door de teams werd getest tijdens de
vrije trainingen voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix in juni.
Sinds de introductie van de nieuwe banden is Fernando Alonso
respectievelijk zevende en negende geworden in Groot-Brittannië en
Hongarije, wat een prestatieverlies betekent voor het Aston
Martin-team. Hij noemt de verandering "toeval" en gelooft dat ook
Red Bull wordt beïnvloed - wijzend op het feit dat de
kampioenschapsleider geen pole position behaalde in Hongarije. "Het
gaat niet alleen om de banden" Red Bulls hoofd engineer Paul
Monaghan is niet zo zeker van Alonso's beweringen. "Het is moeilijk
te zeggen, want in Spanje kregen we de kans om een directe
vergelijking te maken (met de nieuwe banden, red.) en leerden we
een beetje wat er ging komen. Vervolgens bereidden we ons voor op
Silverstone," vertelt Monaghan aan de media, waaronder
RacingNews365. "Mensen zullen zich de Britse Grand Prix herinneren
na de safety car, maar als je kijkt naar de periode vóór de safety
car, dan had Max zich ten opzichte van Lando in een redelijke
positie gemanoeuvreerd." Monaghan vervolgt: "Daarna werd het veld
samengebracht en gooide iedereen de dobbelstenen op welke band
daarna te gebruiken." In plaats van dat de banden de prestaties
beïnvloeden, denkt Monaghan dat de verandering in het geluk van
Aston Martin simpelweg te wijten is aan de ontwikkelingsrace tussen
de teams. "We kunnen de auto's van andere mensen niet terugzetten
op de vorige banden, dus ik kan je vraag niet objectief
beantwoorden. Monaghan kan wél een subjectief antwoord geven,
vertelt hij: "Niemand staat stil (op het gebied van ontwikkeling,
red.) "De uitdaging is om je auto gedurende dit jaar uit te zoeken
en jezelf een betere basis te geven voor volgend jaar. Teams als
Ferrari, Mercedes, McLaren, Alpine en Alfa Romeo hebben iets meer
tijd in de windtunnel en CFD dan wij, wat prima is en de aard van
het beestje is. Het zijn misschien niet alleen de banden, maar het
gaat er ook om wat de andere teams hebben gepresteerd op het gebied
van ontwikkeling", aldus de Red Bull-topman.