Verandering gewenst op iconisch maar gevaarlijk Spa-Francorchamps: "Je kan er niet omheen"

Dit weekend strijkt het Formule 1-circus neer op Spa-Francorchamps,
een kleine vier weken na het noodlottige ongeval van de Nederlander
Dilano van 't Hoff. De 18-jarige coureur kwam uit in de Formula
Regional European Championship by Alpine (FRECA). Tijdens een zeer
regenachtige race werden de coureurs voor een laatste ronde los
gelaten, nadat de safety car een lange periode op de baan was
geweest. De dertig coureurs, met Van 't Hoff rond de twintigste
plek, raceten met slecht zicht af op de bochtencombinatie Eau
Rouge/Raidillon. Na die bochten ging het mis op de Kemmel Straight.
Door een kettingreactie kwam de jonge Nederlander zijdelings stil
te staan op de baan en door de slechte omstandigheden zagen zijn
collega's hem niet (op tijd). Dilano werd vol in de flank geraakt
en overleed aan zijn verwondingen. Discussie komt op gang De
autosportwereld was in shock. Niet voor het eerst was dat stuk van
het iconische Spa-Francorchamps onderwerp van discussie. We hebben
het daar al heel vaak mis zien gaan. In 2019 overleed Anthoine
Hubert eveneens bovenaan de bochtencombinatie. Ook hij werd in de
flank geraakt door een collega coureur en kon het niet navertellen.
Was het het circuit of waren het de omstandigheden? De meningen
waren verdeeld, maar iedereen was het er wel over eens dat de
FRECA-race nooit had mogen worden hervat in die omstandigheden.
Sommige coureurs riepen op tot drastische maatregelen, zoals een
chicane in Eau Rouge, zodat de snelheid eruit kan worden gehaald,
terwijl anderen liever niet zien dat er aan de iconische bochten
wordt getornd. RacingNews365 sprak met Beitske Visser, die zelf in
2021 verschrikkelijk hard crashte bovenaan Eau Rouge, over de
huidige veiligheidssituatie in Spa. Ze herinnert zich haar crash
nog als de dag van gisteren. "Het begon tijdens mijn race
plotseling te regenen en iedereen reed op slicks", zo herinnert
Visser zich over de crash tijdens de W Series race. Het regende
alleen in die bochtencombinatie." "Ik was de derde auto en ik zag
de twee auto's voor me al 'gaan', dus ik ging ook van mijn gas af.
Als je dan echter op slicks rijdt en het wordt nat, dan heb je geen
kans. Ik hield er gekneusde ribben en een gebroken enkel aan over",
aldus de Nederlandse coureur, die denkt dat de crash op zich gewoon
pech was. "Het begon net te regenen. Dat kan overal gebeuren." Wel
werd Visser op gevaarlijke wijze terug de baan op geslingerd,
terwijl ze met haar auto ondersteboven was geland. Dat was een
groot probleem. "Wat bij mij gebeurde en bijvoorbeeld bij Hubert en
ook Dilano, is dat je weer terug de baan op schuift. Mijn crash was
nog voor de veranderingen in Eau Rouge. Als je zag waar ik
uiteindelijk stil kwam te liggen, dan was dat op de ideale lijn.
Dat was het gevaarlijke, dat je terug de baan op geschoven werd."
Recent zijn er inderdaad enkele wijzigingen doorgevoerd aan de
bochtencombinatie, waardoor er nu meer ruimte is en meer run-off.
Goede wijzigingen, benadrukt Beitske: "Maar het ongeluk van Dilano
was net een paar honderd meter verderop, waardoor datzelfde
probleem weer optrad: hij werd terug de baan op geschoven."
Hieronder zie je de beelden terug van de crash van Visser in 2021.
Niemand liep zware verwondingen op, maar het zijn wel heftige
beelden. Het artikel gaat daaronder verder. rA7wqG5yHm4
Uitloopstroken, spray en communicatie Autosport is en zal altijd
gevaarlijk zijn. Dat wil volgens Visser echter niet zeggen dat het
beter en veiliger kan. Is Spa een gevaarlijker circuit dan
gemiddeld, met Eau Rouge-Raidillon in het bijzonder? Volgens haar
kan je dat niet (meer) ontkennen. "Je kan er niet omheen. Er
gebeuren daar veel meer zware ongelukken dan op andere plekken. Er
moet zeker gekeken worden naar hoe we dat kunnen verbeteren." Er
kan volgens de voormalig W Series-coureur op papier relatief simpel
een stap in de goede richting worden gezet. "Het zit 'm
voornamelijk in de uitloopstroken, denk ik. Ik denk dat we moeten
proberen te voorkomen dat je weer terug de baan op kan schuiven.
Bij Dilano was de grootste factor echter het weer. Bij
formule-auto’s heb je tegenwoordig eigenlijk als het regent geen
goed zicht. De rijders achter Dilano konden het gewoon niet zien."
Is dat vandaag de dag dan ook niet een probleem, zo haken we in op
haar opmerking. Verkiezen de wedstrijdleiders misschien iets te
snel de show boven de veiligheid? Visser is het daar niet per se
mee eens, maar benadrukt wel dat er beter naar de coureurs op de
baan moet worden geluisterd. En dan in het bijzonder de coureurs
die wat verder achteraan rijden. "Er moet goed naar dat aspect
gekeken worden. Men moet vooral naar de rijders luisteren. Ik weet
niet hoe het bij juniorcategorieën werkt, of de wedstrijdleider ook
de radio’s van de coureurs kan horen. De safety car ziet alles
prima en de eerste rij ook, maar hoe verder je naar achteren rijdt,
hoe minder je ziet. En dan rijd je zelfs nog langzaam achter de
safety car. Qua communicatie moet het zo zijn dat de rijders
allemaal gehoord kunnen worden. Op die manier kan het misschien
beter." Je kan er niet omheen. In die bochten gebeuren er meer
zware ongelukken dan op andere plekken. Daar moet naar gekeken
worden. Beitske Visser Gevraagd wat voor ideeën Visser zelf heeft
om de situatie op Spa minder onveilig te maken, hamert ze nogmaals
op uitloopstroken. Die werden dus al eens verbreed bovenaan de
iconische bochtencombinatie, maar op de Kemmel Straight, waar
Dilano verongelukte, moet dat eigenlijk ook worden gedaan. Of het
echter mogelijk is? Verder hoopt ze dat de recente F1-test met
spatborden een succes was en een deel van de oplossing kan worden.
"Ik weet niet of er ruimte is op Spa, maar meer run-off. Op het
rechte stuk leg je echter natuurlijk niet zo snel grindbakken neer.
Dat doe je eerder in de bochten. Ik ben sowieso wel fan van
grindbakken, ook voor track limits, want het vertraagt gewoon
beter. Er moet daarnaast gekeken worden naar de spray. Ze hebben
recent die test ook gedaan met F1-bolides, dus hopelijk komen daar
wat verbeteringen uit voort." Onder de streep zal het racen echter
nooit helemaal veilig worden. Dat weet Visser, net als al haar
autosportcollega's. Dat is geen reden om er de brui aan te geven.
"Je kan ook worden aangereden op je fiets op weg naar de
supermarkt. Dat er zich nooit meer wat voordoet, het 100% veilig
maken van de sport, dat zal je nooit krijgen." "Ik denk wel dat we
na zo'n ongeluk moeten kijken hoe het beter kan en hoe het in de
toekomst kan worden voorkomen. Ik denk zeker dat dit een ongeluk is
waar we veel van kunnen leren en waardoor we kunnen zorgen dat dit
in de toekomst niet meer gebeurt", zo sluit ze af. Reactie van
Spa-Francorchamps zelf RacingNews365 vroeg Spa-Francorchamps naar
aanleiding van het ongeval van Van 't Hoff zelf om een reactie. Het
circuit geeft aan dat veiligheid te allen tijde de hoogste
prioriteit geniet. Het circuit werkt dan ook volop mee aan het
onderzoek naar de crash van Van t Hoff. "We staan in nauwe contact
met zowel de FIA als de R.A.C.B (Belgische automobielfederatie,
red.) als onderdeel van het onderzoek naar de omstandigheden die
tot dat tragische ongeluk hebben geleid." Onderdeel daarvan is een
onderzoek naar onze infrastructuur (lees: het circuit)." "Wel
willen we benadrukken dat dat ongeluk plaatsvond om Kemmel Straight
en niet in Raidillon zoals her en der geschreven wordt. Het circuit
neemt alle maatregelen om er op toe te zien dat activiteiten op de
baan veilig kunnen verlopen. Bovendien dient het circuit zich te
conformeren aan de hoogste veiligheidsvoorschriften die nodig zijn
om een Grade 1-licentie in de wacht te slapen. Die voorschriften
volgen we nauwgezet." "Baanveiligheid is iets waar we voortdurend
mee bezig zijn, waarbij jaar in jaar uit alle benodigde maatregelen
worden getroffen, ook tijdens het seizoen, om de gevaren die
gepaard gaan met deze sport tot een minimum te beperken. Dit alles
met inachtneming van de strenge door de FIA opgestelde criteria."

Top Headlines

Oudere Top Headlines